تشدید مناقشه مابین آمریکا و ایران

نویسنده: دکتر آصف شجاع

مترجم: دکتراحمدعلی

حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام نموده است که ایران بعضی از تعهداتش تحت طرح اقدام جامع مشترک را باز می گیرد. این اعلان در پاسخ به استقرار نظامی اخیر در خاورمیانه توسط ایالات متحده آمریکا تحت فرماندهی رئیس جمهورش دونالد ترامپ شده که از قرارداد هسته‌ای پس از احراز سمتِ ریاست جمهوری آمریکا عقب کشی نمود. ایالات متحده آمریکا پس از طرح اقدام جامع مشترک بطور مداوم این چنین تصمیم‌ها را برعلیه ایران گرفته که مناقشه مابین دو کشور را وسیع تر نموده است.

تحت سیاست جدید پریزیدنت ترامپ نسبت به ایران، آمریکا یک روش برخورد بسیار مصالحه ناپذیر را نسبت به ایران دنبال نموده که تحت آن آن کشور تحریمات را برآن کشور تحمیل نموده که در نتیجۀ اجرای طرح اقدام جامع مشترک برچیده شده بود. سپس ایالات متحده آمریکا تمام جوخه‌های پاسداران انقلاب ایران را بعنوان تروریست نامزد نموده. این برای اولین بار بود که آمریکا یک جناح کامل یک دولت خارجی را بعنوان تروریست نامزد نموده. همین طور ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته با تغییر دادن روش برخورد رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما از دادن معافیت به بعضی از کشورها مانند هند، چین و کرۀ جنوبی برای واردات نفت از ایران انکار ورزید.

این اقدامات آمریکا قبلاً یک منظرۀ مناقشه را مابین ایران و ایالات متحده آمریکا بوجود آورده، و این با این ارزیابی کارآگاهی اخیر آمریکا به وخامت گرائیده که ایران قصد دارد منافع آمریکایی در خاور میانه را مورد حمله قرار بدهد. این درپاسخ به این چنین ارزیابی بوده که آمریکا آن را بعنوان خیلی معتبر محسوب می نماید، ناوبر دریایی آمریکایی ابراهام لینکن به منطقه خاور میانه مستقر شد. در پاسخ به این اقدام آمریکا یک جلسه شورای امنیت ملی عالی ایران تشکیل یافت که درآن، این تصمیم گرفته شد که ایران از بعضی از تعهداتش تحت طرح اقدام جامع مشترک کناره گیری خواهد نمود. شورای امنیت ملی عالی ایران بریاست حسن روحانی رئیس جمهور ایران می باشد که به جامعه جهانی اطمینان داده که این تصمیم بمعنی عقب کشی ایران ازاین قرارداد نیست بلکه بجای آن این یک تدارکات موقتی تحت منظرۀ اخیر می باشد. این تصمیم گیری شامل غنی سازی اورانیوم می باشد و ضرب الاجل میان دوره‌ تحمیلی توسط ایران شصت روز بوده است.

ضمناً، گروه‌های دیگر این قرارداد هسته‌ای تصمیم آمریکا برای کناره گیری از قرارداد هسته‌ای و تحمیل مجدد تحریمات برایران را بعنوان تاسف آور توصیف نموده اند. اتحادیه آورپایی، یک طرف ذینفع عمدۀ این قرارداد نیز منتهای سعی خود را انجام داده تا این قرارداد را حفظ نماید اما این همه به هدر رفت. اگر مناقشه کنونی همین طور ادامه داشته باشد، و ایران به آنچه را که تصمیم گرفته دنبال می نماید درآن صورت اقدام آینده ایالات متحده آمریکا ممکن است این باشد که موضوع هسته ایرانی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه نماید که می تواند تنش مابین دو کشور را وخیم تر نماید. وقت آن فرا رسیده است که درآن جامعه بین المللی از جمله اتحادیه آورپایی باید با هردو گروه متخاصم ایالات متحده آمریکا و ایران سخت بکوشند تا به میز مذاکره بیایند و یک راه حل مسالمت آمیز مناقشه اخیر را دریابند.

خاورمیانه قبلاً بعلت عده‌ای از مناقشه‌ها دچار هرج و مرج می باشد و افزایش تنازع مابین ایران و آمریکا نه تنها برای منطقه بلکه سراسر جهان زیان آور خواهد بود. هند همیشه اظهار داشته که تصمیم سازمان ملل را رعایت خواهد نمود و نه هیچ کشور انفرادی را. هند همچنین خواستار یک راه حل مسالمت آمیز شده که برای هردو طرفهای درگیر قابل قبول باشد. تحمیل مجدد تحریمات بر ایران توسط ایالات متحده آمریکا امنیت انرژی هند را نیز تحت تاثیر گذاشته چون ایران یک فراهم کننده عمده نفت به هند می باشد. هند یک دوست هردو ایران و ایالات متحده می باشد و مناقشه‌ای مابین این دو دوستش بنفع دهلی نو نیست .

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند