بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

نویسنده: دکتر نویدتا رای

مترجم: دکتر احمد علی

آقای ایدگار چاگوا لونگو، رئیس جمهور زامبیا به‌دعوت پریزیدنت رامنات کوویند از هند بازدید نموده. این اوّلین بازدید به‌سطح رئیس کشور از زامبیا پس از تشکیل حکومت جدید و اوّلین بازدید رسمی پریزیدنت لونگو از هند بوده. آخرین بار یک رئیس جمهور زامبیا ۱۶ سال قبل، از هند دیدار نموده هنگامی که موانا واسا در آوریل سال ۲۰۰۳ از هند بازدید نموده بود.

این بازدید در پرتو سیاست دسترسی هند به‌آفریقا خیلی حایز اهمیت بوده، که شاهد ۳۲ بازدید رهبران سیاسی هند از کشورهای آفریقایی و ۳۵ بازدید رهبران آفریقایی از هند، بدنبال سوّمین روند کنفرانس سرآن فورم هند و آفریقا بوده. علاوه براین، این بازدید بعنوان یک بازدید متقابل در ظرف تقریباً ۱۶ ماه پس از بازدید رسمی پریزیدنت رامنات کوویند از زامبیا در سال ۲۰۱۸ بوده. این بازدید یک فرصت مهمّی برای رسیدگی پیشرفت تمام جنبه‌های روابط دوجانبه بود.

مشخصات برجستۀ بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند عبارت بوده از استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهوری، دیداری از راجگات، ملاقات با رئیس جمهور و مذاکرات به‌سطح هیئت نمایندگی با نخست وزیر نارندرا مودی.

رئیس جمهور زامبیا و نخست وزیر نارندرا مودی در دوران مذاکرات به‌سطح هیئت نمایندگی، مباحثۀ سودمند را راجع به‌تحکیم همکاری در زمینه‌های دفاع، امنیت، منابع معدنی، تجارت و سرمایه‌گذاری، زیربنا، انرژی، بهداشت، ظرفیت‌سازی و فرهنگ و همچنین موضوعات مربوط به‌منافع منطقه‌ای و جهانی بعمل آوردند.

آنها وضع قراردادهای به‌امضا رسیده و تصمیم گرفته شده در دوران بازدید پریزیدنت کوویند از زامبیا در ماه آوریل ۲۰۱۸ را مورد رسیدگی قراردادند و برسرِ پیشرفتی که بعمل آمده اظهار رضایت نمودند. پریزیدنت لونگو به‌دریافت اهدای داروها و برسرِ تجهیزات پزشکی بارزش ۳ میلیون و اهدای یکصدهزار دلار آمریکایی برای دبستان ابتدایی مهاتما گاندی اعتراف نموده که در دوران بازدید رئیس جمهور هند از آنکشور در سال گذشته اعلام شده بود.

پریزیدنت لونگو راجع به‌مشارکت عمرانی از پشتیبانی هند برای برنامه‌های عمرانی زامبیا بخصوص سهم و خدماتش به‌ظرفیت‌سازی نیروهای دفاعی اعتراف نموده. او برسرِ امضای یادداشت تفاهم راجع به‌همکاری دفاعی ابراز خرسندی نمود چون این راهی را برای افزایش همکاری در این بخش هموار ساخته که بموجب آن ارتش هند و تیم‌های تربیت نیروی هوایی هند برای کمک در افزایش استعدادهای نیروهای مسلح در آنکشور مستقر خواهند شد.

قراردادها و یادداشت‌های تفاهم راجع به‌همکاری در زمینه‌های زمین‌شناسی، منابع معدنی، مراقبت بهداشتی و داروها، یادداشت تفاهم نیز دربارۀ هنر و فرهنگ، یادداشت تفاهم مابین موسسۀ خدمات خارجی هند و انستیتو دیپلوماسی و مطالعات بین‌المللی زامبیا؛ یادداشت تفاهم متقابل و همکاری در زمینۀ انتخاباتی مابین کمیسیون انتخاباتی هند و کمیسیون انتخاباتی زامبیا و یک یادداشت تفاهم بخاطر مشارکت زامبیا در آموزش و پرورش و تشخیص دارو از راهِ دور با به‌امضا رسانی پروژۀ شبکۀ آخرین امور کنونی و اخبار کنونی الکترونیکی، به‌امضا رسانده شدند.

بعضی اعلانات مهمّ دربارۀ نیروی برقِ خورشیدی و منابع کوچک و متوسط توسطِ هند بوده که توسط پریزیدنت لونگو مورد استقبال و امتنان و تشکّر قرارگرفته. اینها شامل تدارکاتِ کمک برای احداث یک مرکز شرکت‌های کوچک و متوسط جوجه‌کشی برای توسعۀ شرکت‌های کوچک و متوسط، کمکِ مالی برای ۱۰۰ پمب آبیاری نیروی برقِ خورشیدی برای تقویت کشاورزی در زامبیا، ۵ دستگاه آتش‌نشانی برای عمران در پایگاه‌های نیروی هوایی زامبیا بوده. این اعلانات فقط مظهر تعهد پایدار و مداوم هند برای عمران و رشد زامبیا می‌باشند.

روابط تجاری و سرمایه‌گذاری یک قسمت مهمّ همکاری دوجانبه می‌باشند. هردو رهبر به‌افزایش متنوع‌سازی روابط تجاری تاکید نمودند. تجارت دوجانبه با تجارت مجموع ۸۳۰ میلیون دلاری در سال ۱۹-۲۰۱۸ بتدریج روبه‌افزایش نهاده امّا بخصوص صادرات از زامبیا در صدر آن قرار داشته. جریان پایدار سرمایه‌گذاری خصوصی هند در زامبیا در بخش‌هایی مانند کان‌کنی، زیربنا، تولیدات و داروسازی و همچنین کشاورزی وجود داشته. بازدید رئیس جمهور زامبیا به‌تحرّک موردِ لزوم بیشتری به‌روابطِ دوجانبه محکم کنونی مابین هند و زامبیا افزوده است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند