اجلاسیه وزارتی سازمان تجارت جهانی در دهلی نو

نویسنده: جی سرینیواسان
مترجم: شمس شیروانی
تلاش فوق شدید جهت تقویت مکانیسم رفتار ویژه و افتراقی برای مقدور ساختن فقیرترین کشورها وملل روبتوسعه سازمان تجارت جهانی طی اجلاسیه وزارتی سازمان تجارت جهانی در دهلی نو بعمل آمد. وی از ملل روبه توسعه خواست که از تخفیفات و انعطاف پذیری‌های قراردادهای متعدد تجارت جهانی استفاده ببرند و سیستم تجارتی کثیرالجانبه‌ای را تحت نظارت سازمان تجارت جهانی تقویت بخشند. گردهم آیی خاتمه یافته اخیر دهلی نو برگزار شده جهت قطع انباشتگی در مذاکرات‌ جاری تجارتی سازمان تجارت جهانی حین حفظ ماهیت اولی کثیرالجانبه‌ای از سوی مسئولین ارشد ۲۲ کشور بخاطر بحث و بررسی بر تحولات اخیر در سازمان تجارت جهانی وکشف امکانات برای همکاری با تمام اعضا جهت تحکیم سیستم تجارتی جهانی برگزار شده بود. موضع انتظامیه ترامپ در مخالفت از انتصاب مقتضی اعضای دستگاه استیناف تسویه اختلافات سازمان تجارت جهانی با نظر به اینکه هیچ فرمان غیر مساعد در اختلافات تجارتی نسبت به ایالات متحده در جنگ تجارتی جاری اش با یک تعداد وسیع کشورها بعمل نیاید، از سوی هیئت‌های شرکت کننده مورد اعتراض قرار گرفته شد. تمام اعضای سازمان تجارت جهانی برای پرداختن به اقدامات سازنده بدون تاخیر در پرکردن مقامها در دستگاه استیناف تاکید ورزیدند و درعین حال، آنها در مباحثات در قبال مسایل دیگری مربوط به کارکردگی مکانیسم تسویه اختلافات اصرار نمودند.
وزیر بازرگانی هند طی جلسه مذکور با صراحت خاطر نشان ساخت که جلسه مذکور درپس منظرمهلت اندکی از تنشهای تجارتی میان هول پیکرهای تجارتی با گرایش طرفداری از مصنوعات داخلی ناشی از پروراندن چهره‌های زشت در جاهائی که جهت تهدید نمودن سودهای ناشی از تجارت آزاد و عادلانه که خوشحالی جهانی مابعد جنگ را برای چندین دهه‌ها تحریک نمود حایز اهمیت بخصوصی می باشد. وزیر هند نیز در جلسه گشایشی وزارتی شدیداً تقاضا نمود که جمعیت ۷.۳ میلیارد نفر زندگی کننده درجهان رو بتوسعه نباید از منفعت های رشد محروم ساخته شود. چونکه سازمان تجارت جهانی نهادی است که این نوع نگرانی‌های تحولات و رشد کشورها را از طریق تجارت و نه امداد رفع می سازد.
همچنین روبرتو ازیفیدو مدیر کل سازمان تجارت جهانی حین انعکاس نگرانی‌های شبیه بر مباحثات جاری در قبال اصلاحات سازمان تجارت جهانی توجه را مبذول داشت و به اطلاع گردهم آیی رساند که " آن سازمانی از شما است... صدای خود را دراین مباحثه بگوش برسانید" او نیز یک نظریه اجمالی مذاکرات اعضا درهر ۳ رکن کارهای سازمان تجارت جهانی مشتمل بر نظارت، تسویه اختلافات ومذاکرات بیان نمود.
حتی این که مکانیسم رفتار ویژه و افتراقی، وقت بیشتری به کشورهای روبه توسعه وکمترین توسعه یافته برای اجرای ضوابط تجارت چندجانبه‌ای فراهم می نماید، آقای ازیفیدو رئیس سازمان تجارت جهانی گفت که مکانیسم رفتار ویژه و افتراقی حتماً بایستی بخاطر از بین بردن وضع بن بست ابداعی و نوآورانه باشد.
او گفت که اتخاذ مدل نوع قرارداد تسهیل تجارتی بهترین راهی بجلو است درجائیکه کشورها می توانند معیارهای خود را تعیین نمایند. اما تقریباً ۱۷ کشور ازجمله هند و چین ابراز نمودند که شرایط مکانیسم رفتار ویژه و افتراقی، حقوق کشورهای روبه رشد می باشند که حتماً بایستی با توجه تقدمی به مسایل برجسته کشورهای کمترین پیشرفته در قراردادهای فعلی و آینده سازمان تجارت جهانی نگهداری شوند و تحکیم بیابند. پنج کشور عضو باسامی قزاقستان، ترکیه، آرژانتین، برازیل و گواته مالا این بیانیه مشترک را به امضا نرساندند. اگرچه آقای جِ اس دیپاک نماینده دایمی هند در سازمان تجارت جهانی اظهار داشت که "موقعیت هند نسبت به مکانیسم رفتار ویژه و افتراقی بسیار وضوح است. این یک جزو ضروری مکانیسم سازمان تجارتی جهانی است. هند معتقد درجه بندی مجدد کشورها نیست". این طور ۱۷ از ۲۲ عضو گرد آمده اکیداً خواستار تحکیم شرایط مکانیسم رفتار ویژه و افتراقی سازمان ملل شدند که این موفقیت تاکتیکی موقعیت دهلی نو بوده.
درعین حال، اعلامیه مشترک وزیران از پیمان‌های چند جانبه جاری راجع به بازرگانی الکترونیکی میان ۷۵ کشور عضو بدون مشارکت هند در سازمان تجارت جهانی تذکر نداده؛ این نیاز نگهداری از جریان چندجانبه‌ای را نشان داد. این بطور مناسبی ابراز نموده که "راه‌های چند جانبه‌ای مبنی براجماع، بعنوان موثر ترین وسایل حصول نتیجه مشمول پیشرفت‌زا باقی می مانند که بایستی مساعد تحکیم سیستم تجارتی چند جانبه و سازگار با قوانین سازمان تجارت جهانی باشد". این جلسه وزارتی دهلی نو بدون شک یک دینامیسم را ایجاد نموده وراهی را برای موسسه جهانی بخاطر کمک به تجارت جهانی نشان داد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند