پاکستان دروسط حملات تروریستی کمک نجاتی مالی را بدست آورد

نویسنده: اشوک هاندو
مترجم: محمودعالم ملک
صندوق پول بین المللی بعد از مباحثات طولانی درطول چند ماه سرانجام بسته کمک مالی نجاتی دیگر را به پاکستان فراهم نموده است. دکترحفیظ شیخ مشاور نخست وزیر پاکستان راجع به اموراقتصادی گفت که این بسته کمک مالی نجاتی در آخرین دورۀ شور ومشورت‌ها مابین پاکستان و تیم صندوق پول بین الملی بازدید کننده به تصویب رسانده شده. صندوق پول بین المللی شش میلیارد دلار آمریکایی را در سه سال آینده به پاکستان بخاطر فایق آمدن آن کشور بر بحران مالی فراهم خواهد نمود. اسلام آباد مقروض زیادی است و دچار کمبود ۱۸ میلیارد دلار آمریکایی در تامین تعهدات مالی اش و اداره نمودن اقتصادش می باشد.
هشت ماه پیش هنگامیکه عمران خان بعنوان نخست وزیر پاکستان منتخب گردید؛ او گفته بود که او جویای کمک مالی نجاتی از صندوق پول بین المللی نخواهد بود اگر آن سازمان شرایط سرسخت را برای همچنین کمک مالی به میان گذاشت. او بر دوستان بیشتری مانند چین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اتکا داشت. اما صندوق بین المللی پول شرایط تازه را برای بسته کمک مالی نجاتی افزوده است و عمران خان حصول تقریباً هرکمک مطلوبه صندوق پول بین المللی را خاتمه داد. شرایط شامل تطابق‌های مجدد مالی شدید و تعهدات مجدد مالی، افزایش نرخ‌های مالیات جهت بوجود آوری درآمدات عالی، اصلاحات ساختاری گسترده‌ای، کاهش یارانه‌ها و اتخاذ نرخ‌های ارز معینه بازار می باشد.
عمران خان رسماً ابراز نموده که او مالیات و قیمت‌های برق و گاز را افزایش نخواهد داد که مردم را مجدداً دچار اشکالاتی خواهد نمود. هدف این اقدامات کاهش دادن درآمد و تورم فزاینده خواهد بود. آن کشور هم اکنون دچار قیمت‌های رو به افزایش همه کالاهای ضروری می باشد. فشار نیروی وظیفه عملی مالی نیز نقشی را ایفا نموده است.  
اینکه نخست وزیر پاکستان هردو وزیر دارایی اسدعمر و رئیس بانک دولتی پاکستان طارق باجوه را از کار برکنار نموده و آنهایی را با مقامات اسبق صندوق بین المللی پول تعویض کرد نشانگر این امر است که اقتصاد کشور بطور آشکار دروضع کاهش آزادانه می باشد. رشد تولیدات ناخالص محلی به   ۳.۹ درصد کاهش یافته است و تورم به ۹.۴ درصد رسید. ذخایر ارز خارجی به محض ۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.
در این چنین وضع ملالت انگیز عمران خان هیچ حق گزینش نداشته بجز اینکه شرایط صندوق بین المللی پول را بپذیرد. این نمایانگر این امر است که پاکستان نیازمند نظم وانضباط مالی سرسخت می باشد که بر دو عامل مهم آویزان می باشد. یکی، از تروریسم باید بااقدامات سرسخت برای صلح و صدور مبالغ برای فعالیت‌های عمرانی جلوگیری بعمل آید و دو تصمیم سیاسی کشور به حکومت غیرنظامی گذاشته شود و ارتش باید خود را به نقش نگهداری امنیت کشور محدود سازد.
فراهمی کمک مالی به سازمان‌های تروریستی در پاکستان یک نگرانی بزرگ برای جامعه جهانی شده است که کشور را از دریافت وامهای نرم از کشورهای دیگری و سازمان‌ها برای رهنمایی اقتصاد آن کشور از هرج ومرج موجوده باز می دارد. پنج نفر دربخش هارنایی بلوچستان به هلاکت رسیده هنگامیکه از مسافرین تقاضا بعمل آمده از یک اتوبوس پیاده شوند وبا ضربۀ گلوله کشته شده. آنها شامل افرادی از نیروی دریایی پاکستان بودند. نهضت جدایی طلبان در بلوچستان از مدت طولانی جریان دارد و در راس ارتش آزادیخواه بلوچستان می باشد. مردم بلوچستان شکایت می کنند که باوجود بودن بزرگترین استان پاکستان که سرشار ازهمه انواع منابع طبیعی است، این بعنوان فقیرترین استان کشور باقی می ماند.
درحقیقت مردم بلوچستان علیه راهرو اقتصادی چین وپاکستان مقاومت می نمایند که اغلب آنها از راه بلوچستان می گذرد و هیچ نفع آن به آن استان نمی رسد. تهاجم اخیر برهتل بطور جزو اظهار خشم وناراحتی علیه کار چینی نسبت به آن پروژه نگریسته می شود. اغلب آنها درهمان هتل در دورانِ مسافرت‌های بازرگانی شان اقامت می نمایند. این بسته کمک مالی نجاتی بهترین راحت موقتی به پاکستان برای اداره نمودن کار دولتی آن کشور می باشد. رهبری پاکستان نیازمند اتخاذ نمودن نظریه جامع وضعیتی در منافع خودش می باشد.  

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند