قرار است میسیون چندرایان-۲ براه انداخته شود.


نویسنده: یوگیش سود


مترجم: دکتر احمد علی


قرار است دومین میسیون ماموریت ماه موسوم به‌چندریان-۲ در ماه ژوئیه سال جاری براه انداخته بشود. برطبق سازمان تحقیقات فضایی هند، این دارای سیزده ظرفیت حداکثر حمل بار خواهد بود که توسط انستیتیوهای تحقیقاتی متعدد در سراسر کشور برای انجام دادن یک سلسلۀ آزمایشات علمی و جمع‌آوری داده تهیّه شده است. این سفینۀ فضایی با یک ظرفیت بار ۸.‌۳ سه پیمانه موسوم به‌مدارگرد، زمین‌گیر ویکرام و مرّیخ نورد پرگیان را دارد. هدف پیمانه آزمایشی ناسا سنجش فاصله مابین زمین و تنها ماهوارۀ طبیعی‌اش می‌باشد. برطبق آژانس فضایی همۀ پیمانه‌ها برای براه اندازی چندرایان-۲ در دوران ۹-۱۶ ژوئیه با یک فرونشینی به‌ماه متوقع در تاریخ ششم سپتامبر آماده می‌باشند. این مدارگرد به‌فاصلۀ یکصد کیلومیتری از سطح قمری گردش خواهد نمود، درحالیکه زمین‌گیر ویکرام یک فرونشینی سبک را در قطب جنوبی ماه انجام خواهد داد و مرّیخ نورد پرگیان آزمایش خود را انجام خواهد داد.


چندرایان-۱، که به‌علت کشف آب بر سطح ماه خیلی موفقیت‌آمیز بوده بطور مجموع حاوی پنج ظرفیت ترابری بوده که از آنجمله سه از اروپا و دو از ایالات متحدۀ آمریکا بوده. چندرایان-۲ یک ترفیع تکنولوژیکی می‌باشد و یکی از پیشرفته‌ترین ماموریت‌ها به‌قمر خواهد بود.


رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند دکتر ک سیوان گفت که همینکه زمین‌گیر ویکرام یک وسیلۀ نقلیه پنج‌پا در تاریخ ششم ماه به‌ماه فرود خواهد آمد و مرّیخ نورد روبوتیک پرگیان راجع به‌سطح قمری در اطراف آن تحقیقاتی را انجام خواهد داد، پرگیان ۳۰۰ الی ۴۰۰ میتر به‌سطح قمری گسترده خواهد بود. پرگیان انتظار می‌رود چهارده روز ارضی را به‌ماه بسربرد و آزمایشات علمی متعددی را انجام بدهد. مرّیخ نورد محتوای سطح قمری را مورد تحلیل و تجزیه قرار خواهد داد و داده‌ها و عکس‌ها را از طریق مدارگرد در ظرف پانزده دقیقه به‌زمین خواهد فرستاد. سفینۀ فضایی ۳۸۰۰ کیلوگرم شامل یک مدارگرد می‌باشد که از فاصلۀ یکصد کیلومیتری در اطراف ماه گردش خواهد نمود.


رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند دکتر ک سیوان گفته است که چندرایان-۲ تا به‌حال پیچیده‌ترین ماموریت است که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند انجام داده خواهد شد. تحقیقات تاثیر ماه بر چندرایان-۱ برای فرونشینی سبک طراحی نشده است. سازمان تحقیقات فضایی هند در ماه ژانویه گفته بود که ما در جایی خواهیم فرونشست که تا به‌حال هیچ کس در آنجا نرفته است و آن قطب جنوبی ماه می‌باشد. این منطقه‌ایست که تا به‌حال مورد پیگردی قرار نگرفته است. ماموریت چندرایان-۲ یک نوع پیشرفته چندرایان-۱ قبلی می‌باشد که تقریباً ده سال قبل انجام داده شده بود. چندرایان-۱ دارای یازده ظرفیت ترابری پنج از هند، سه از اروپا، دو از ایالات متحدۀ آمریکا و یک از بلغارستان بوده و این ماموریت افتخار کشف آب بر سطح ماه را داشته.


اگر چندرایان-۲ هند بطور موفقیت‌آمیز به‌سطح ماه رسید این چهارمین کشور خواهد بود که این کار را انجام داده است. هند می‌خواهد چهارمین کشور در جهان پس از روسیه، آمریکا و چین برای رساندن یک سفینۀ فضایی به‌ماه بشود.


باید بخاطر داشته بشود که در ماه ژانویه سال جاری، چین سفینۀ فضایی‌اش بنام چانگ-۴ را به‌ناحیۀ دوردست موسوم به‌طرف تاریک فرستاده بود. موفقیت چندرایان-۲ یک پیروزی چشمگیر دیگر سازمان تحقیقات فضایی هند خواهد بود. سازمان فضایی هند قبلاً جای خود را بعنوان یکی از بازیکنان برجسته در زمینۀ براه اندازی در فضا حفظ نموده است. ماموریت چندرایان-۲ حتماً به‌دستاوردهایش خواهد افزود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند