اجلاسیه وزرای خارجه سازمان همکاری شانگایی



نویسنده: ثنا هاشمی

مترجم: شمس شیروانی

خانم سوشما سواراج وزیر امورخارجه هند در اوایل هفته جاری جهت شرکت در اجلاسیه وزرای خارجه سازمان همکاری شانگایی از بشکیکِ، قرقیزستان دیدن نمود. آن آخرین بازدید خارجی اش بعنوان وزیر خارجه فعلی هند بوده است. بازدیدش فقط یک روز قبل از اعلام نتایج انتخابات عمومی هند نشان دهنده آن است که سازمان همکاری شانگایی حایز اهمیت فوق عظیمی برای هند می باشد. رهبران هندی در ظرف سالهای گذشته با تعهد تمام در جلسات آن سازمان شرکت جسته اند. نارندرا مودی نخست وزیر هند اجلاسیه سران سازمان همکاری شانگایی از بعد از ۱۵مین جلسه سران آن در اوفا، روسیه درسال ۲۰۱۵ شرکت جسته است. 

سال گذشته خانم سواراج، خانم نیرمالا سیتارامن وزیر دفاع وآجیت دوال مشاور امنیت ملی از جلسات مربوطه سازمان همکاری شانگایی شان در چین شرکت کرده اند. ملاقات ‌های مذکور یک سکویی را جهت مشغول شدن هند با همتایان چینی بدنبال رویارویی دوکلام ونیز رسیدگی به آسیای مرکزی و روسیه در پرتوی یک ترتیب چند جانبه‌ای فراهم نموده است. درحواشی جلسه سازمان همکاری شانگایی سال ۲۰۱۹، وزیر امورخارجه هند نیز ملاقاتی را با وانگ یی همتای چینی خود بعمل آورد و بر اهمیت پیگیری از اصول موافقت شده دوران جلسه سران غیر رسمی ووهان تاکید ورزید. 

هند درسال ۲۰۱۷ بعنوان عضو کامل در سازمان همکاری شانگایی پیوست. با عضویت هند و پاکستان، سازمان همکاری شانگایی یک شکل سراسری اوراسیایی را اتخاذ کرده است و بسوی شبه قاره هند گسترش می یابد. فعل و انفعالات مرتب در داخل سازمان مذکور طی جلسات به سطح مختلف برای هند بعلل متعددی حایز اهمیت می باشد. 

عضویت هند در سازمان همکاری شانگایی یک تقویتی را به سیاست او از "ارتباط با آسیای میانه" بخشیده است. افغانستان وایران در سازمان همکاری شانگایی با عضویت ناظر برخوردار می باشند. خانم سواراج طی خطابیه اش بر تعهد هند جهت تضمین برگزاری مذاکرت صلح ومسالمت آمیز در افغانستان مجدداً تاکید ورزید. او حمایت کامل هند را نسبت به روند گروه تماسی افغانستانِ سازمان همکاری شانگایی پیشکش نمود. او خواهان نهایی سازی هرچه زودتر پیش نویس راه عمل اقدامات بیشتری گروه تماس شد. چونکه بدون حمایت منطقی و تلاشهای دست جمعی از طرف‌های ذینفع منطقه‌ای روند مذکور گریزان خواهد ماند و هیچ نوع راه حل پایداری امکان پذیر نخواهد بود. هند سازمان همکاری شانگایی را بعنوان زمینه ای جهت همکاری منطقه‌ای برای روند صلح در افغانستان مشاهده می کند. 

شامل کردن هند در سازمان همکاری شانگایی برای مبارزه علیه تروریسم سودمند می باشد. بعد ازحمله پولواما در فوریه ۲۰۱۹ ، هند در مبارزه علیه تروریسم فعالتر گشته است. ساختار ضد تروریستی منطقه‌ای یک دستگاه سازمان همکاری شانگایی جهت برخورد با سه بدی تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی تاسیس شده بود. هند در تمرینات سالانه ضد تروریستی این سازمان بنام "ماموریت صلح" شرکت جسته است. برای هند یکی از عمده ترین اهداف شامل شدن در سازمان همکاری شانگایی، تحکیم بخشیدن به تلاشهای ضد تروریستی در منطقه می باشد. 

هند نسبت به تحکیم ارتباط پذیری و اقدامات جهت تضمین صلح و ثبات منطقه متعهد می باشد. وزیر امورخارجه هند نیز بر تعهد هند در خصوص عملی شدن ارتباط پذیری بین المنطقه‌ای مجدداً تاکید ورزیده است که دراین راستا پروژهها مانند گذرگاه حمل ونقل شمال جنوب بین المللی، بندر چابهار، قرارداد اشکاباد و بزرگراه 3 جانبه ای هند- میانمار- تایلند قابل ذکر می باشند. اما ابتکار نوار و جاده چین در شکل فعلی اش برای اولویت‌های سیاست خارجی هند یک چالشی می باشد. هند خواهان ابتکارات عمل فراگیرنده، دوام پذیر و شفاف می باشد و از کشورها می خواهد که اصول حق حاکمیت و تمامیت ارضی را محترم بشمارند. 

سازمان همکاری شانگایی یک زمینه ای را برای هند جهت مشغول ساختن نفقط کشورهای آسیایی میانه بلکه روسیه وچین که دو هولپیکر عمده آسیایی می باشند فراهم کرده است. امکانات تعاملات قوی تر هند با سازمان همکاری شانگایی درخشنده تر از قبل می باشد چونکه اهداف ذکر شده انگیزه شدید هند برای پیوستن به سازمان همکاری شانگایی است. 

سازمان همکاری شانگایی درظرف سالها خود را بعنوان یک گروه بندی تنومند منطقه‌ای تاسیس نموده است. وی کشورهای دارای منافع متنوع را با زمینه‌ای جهت مشغول شدن به گفتگوها فراهم می سازد. هند برای این کار مورد ستایش قرار گرفته شده است وکشورها را تحت نظارت سازمان همکاری شانگایی مشغول نگه می دارد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند