پیش قدمی‌ها درسیاست خارجه هند در دوره دوم مودی


نویسنده: سفیرآسوک کومارموکرجی

مترجم: شمس شیروانی

رای چشمگیر دموکراتیک از سوی یک جمعیتِ بیش از ۹۰۰ میلیون نفر رای دهنده هند جهت ادامه دگرگون سازی جاه طلبانه هند توسط نخست وزیر نارندرا مودی ازسال ۲۰۱۴ فرصت‌های متعددی را برای پیش قدمی در سیاست خارجه در ظرف ۵ سال آینده فراهم ساخته است. 

نخست وزیر اعلام داشته که حکومت فراگیر تحت شعار "سب کا سات، سب کا ویکاس، سب کا ویشواس" یعنی توسعه همه، همراه با همه با اعتماد همه موضوع مهم تکراری سیاستهای حکمرانی‌اش خواهد بود. توجه سیاست خارجه هند حد اکثرسازی مشغولیات بین المللی او جهت فراهم نمودن فروگشای لازمه برای حکمرانی فراگیر بخاطر دگرگون ساختن هند می باشد. 

اندازه گیری دقیق روابطش با قدرتهای عمده، بخصوص چین، ایالات متحده و روسیه در زمان قطع رو برشد بین المللی یک هدف عمده سیاست خارجه هند می باشد. هریک از روابط مذکور یک نقش مهمی را در جریان داخلی سرمایه گذاری‌ها، تجهیزات و تکنولوژیها ایفا می کند که برای محکم سازی، مقتدر سازی و دگرگون سازی هند الزامی می باشند. آنها نیز برای فعل وانفعال افزوده هند با اقتصادهای عمده جهانی شامل ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، روسیه و اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا بسیار مهم می باشند. 

یک همسایگی اطمینان بخش و قابل پیش گویی برای هند یک امر الزامی است تا وی بتواند بسوی رشد سریع اقتصاد روبظهورِعمده در جهان مداوماً اقدام نماید. رشد هند نشان داده است که توسعه دوام پذیر بدون صلح وامنیت امکان پذیر نخواهد بود. تضمین یک محیط مجهز در اطراف هند، در امتداد مرزهای زمینی و دریایی، یک ارجحیت چشمگیر سیاست خارجه هند خواهد بود. و آن مستلزم یک برخورد متحد با همسایگان هند، مشمول خنثی سازی تروریسم و به اجرا گذاشتن اقدامات اعتماد سازی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی سریع و دوام پذیر می باشد. پنج سال آینده، هند در آسیا یک فرصتی را برای جهت یابی چارچوب هند و پاسیفیک از کرانه‌های آفریقا به آمریکا بسوی منافع های اصلی هند فراهم می آورد. آنها از بیانیه نخست وزیر مودی، مورخ مارس 2015 در قبال امنیت و رشد برای همه در منطقه وژوئین 2018 در دیالوگ شانگریلا در سنگاپور بطور برجسته مشخص شده اند. یک ارجحیت ویژه برای سیاست خارجه هند در قبال توسعه یک راه عملی در خصوص جوهر و امنیت "اقتصاد آبی"، در اقیانوس هند خواهد بود که بطور مستقیم بر دگرگون سازی هند تاثیری خواهد گذاشت. 

درحلقه غربی هند و پاسیفیک، از سیاست خارجه هند توقع می رود که بر ابتکارات تاریخی اتخاذ شده در ظرف 5 سال گذشته، شامل خلیج و آسیای باختری جایی که ۸ میلیون نفر هندی زندگی می کنند و کار می کنند توجه خاصی بعمل آید. احتیاجات اقتصادی و انرژی هند مستلزم مشغولیات دیپلماتیک تنومند جهت تضمین اینکه آب راه‌های مهم مراسلاتی دریایی از طریق خلیج عدن و تنگه هرمز برای تجارت و ارتباط پذیری دیجیتالی هند باز بمانند می باشد. نیازهای استراتژیکی دهلی نو مستلزم اولویت سازی تکمیل پروژه‌های ارتباط پذیری مانند چابهار است که به کشورهای احاطه شده آسیایی مانند افغانستان و کشورهای آسیای میانه دسترسی به سرمایه گذاری و بازارهای جهانی را فراهم سازد. 

پیش قدمی های سیاست خارجه هند باید توجه را بر اجرای پیشنهادات ارایه شده دوران اجلاسیه سرانِ فورم هند و آفریقا، فورم همکاری جزایر هند و پاسیفیک و در جلسات انجمن هند آمریکایی لاتین و کشور‌های کارائیب که درظرف ۵ سال گذشته برگزار شده بودند، مرکوز سازد. آن نمایه جهانی هند، شامل آنِ هندیان مرتعش مقیم خارج را بطور چشمگیر ترفیع خواهد بخشید.

و همچنین ظهور سریع تکنولوژی‌های جدید که چهارمین انقلاب صنایع را تحریک نموده یک فرصت شایانی را به سیاست خارجه هند فراهم می کند تا وی بتواند در جهان قرن ۲۱ میلادی شکل گیری کند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند