هند به‌کنفرانس سران گروه هفت در پاریس دعوت شده است

نویسنده: اشوک سجّن‌هار
مترجم: دکتر احمد علی
نخست وزیر نارندرا مودی در ۴۵مین کنفرانس سران گروۀ هفت شرکت خواهد نمود که از ۲۴م الی ۲۶م ماه اوت ۲۰۱۹ میلادی در بیاریتز در فرانسۀ جنوبی تشکیل خواهد یافت. هند توسط رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون بعنوان یک مدعوی ویژه‌ای همراه با استرالیا، شیلی و آفریقای جنوبی دعوت شده است. گروۀ هفت معمولاً با رهبران کلیدی از جامعۀ جهانی از طریق جلسات دسترسی‌اش در دوران کنفرانس‌های سران برای مذاکرات صریح راجع به‌چالش‌های مهمّ گریبانگیر جهان تبادل نظر می‌نماید.
این دعوت‌نامه اعتراف سیمای روبه‌عروج و افزایش هند بعنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی می‌باشد که مظهر مشارکت استراتژیکی روبه‌توسعه و عمیق مابین هند و فرانسه و گواه رابطۀ شخصی و شیمی مابین نخست وزیر مودی و پریزیدنت مکرون می‌باشد.
پریزیدنت مکرون درحین ارسال این دعوت‌نامه، نقش کلیدی هند در توسعۀ جهانی‌سازی و حفظ محیط زیست را تذکر داد. آقای مودی ائتلاف شمسی بین‌المللی را در حاشیۀ اجلاس کوپ-۲۱ در پاریس در سال ۲۰۱۵ بطور مشترک با رئیس جمهور آنوقت فرانسه فرانسوا اولاند آغاز نموده بود. سرانجام نخست وزیر هند پس از شرکت در اجلاس فورم اقتصادی بین‌المللی سینت پیترسبرگ  برای ملاقات و تبریک و تهنیت به‌آقای مکرون راجع به‌انتخابش در ژوئن ۲۰۱۷ میلادی مستقیماً به‌پاریس مسافرت نموده بود. این در ظرف چندین روز پس از اعلان کناره‌گیری پریزیدنت دونالد ترامپ آمریکا از قرارداد پاریس بعمل آمده بود. هردو نخست وزیر مودی و پریزیدنت مکرون اعلام نموده بودند که ایشان نظارت و رعایت تعهدات‌شان تحت قرارداد پاریس را رعایت خواهند نمود. در دوران بازدید رئیس جمهور فرانسه از هند در ماه مارس ۲۰۱۸ میلادی اوّلین کنفرانس ائتلاف شمسی بین‌المللی برای دادن تحرّک به‌این ابتکار عمل، سازماندهی شده بود.
بعلاوه موضوعات جهانی‌سازی، تغییر محیط و عدالت محیط، نخست وزیر مودی و پریزیدنت مکرون نقطۀ نظر مشابهی را راجع به‌موضوع تروریسم داشتند. هردو هند و فرانسه قربانیان تروریسم بوده‌اند. هردو کشور از سیاست عدم تحمل نسبت تروریسم پیروی می‌نمایند و حامی انجام به‌عمل آوری هرگونه اقدامات احتمالی برای شکست دادن این بلا می‌باشند. فرانسه از تقاضای هند برای یک کنفرانس بین‌المللی راجع به‌تروریسم حمایت نموده که نخست وزیر هند در دوران خطابه‌اش به‌پارلمان مالدیو در تاریخ 8 ماه ژوئین ۲۰۱۹ میلادی نموده بود.
گروۀ هفت یا جی-۷ مشتمل بر بزرگترین و پیشرفته‌ترین هفت اقتصاد نمایندۀ ۵۸ درصد ثروت بمیزان ۳۱۷ تریلیون دلار آمریکایی، بیش از ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی مبنی بر ارزش‌های بازرگانی و بیش از ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی نسبت به‌صلاحیت خریداری است. آنها شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و ایالات متحدۀ آمریکا می‌باشند. اتحادیۀ اروپایی بعنوان نماینده در کنفرانس‌های گروه ۷ شرکت می‌نماید. باید نشان داد که این گروه توسط فرانسه در سال ۱۹۷۵ میلادی بعنوان جی-۶ براه انداخته شده بود امّا با شمولیت کانادا در سال آینده این گروه موسوم به‌جی-۷ شد. در سال ۱۹۹۷ از روسیه به‌این گروه دعوت شده و این گروه مبدل به‌جی-8 گردید امّا آنکشور بعد از الحاق کریمیا توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ از این گروه خارج نموده شد.
این گروه از بدوِ تشکیلش، مشغول به‌مورد بحث و بررسی قراردادن تحولات اقتصادی و مالی جهانی و گرفتن تصامیم راجع به‌رشد تجاری و اقتصادی جهان گردیده. گروه ۷ بعنوان فورم مهمی کار خود را برای هماهنگی سیاست‌های اقتصادی، امنیتی و انرژی ادامه می‌دهد. اگرچه معنویتش بخصوص بعد از بوجود آمدن گروه-۲۰ در سال ۱۹۹۹ میلادی بعنوان یک فورم جهانی برای دولت‌ها و رؤسای بانک مرکزی از ۱۹ کشور و اتحادیۀ اروپایی زیر سؤال قرار گرفته. در اینجا این لازم به‌تذکر است که گروه-۲۰ در پرتو بحران مالی در ۸-۲۰۰۷ به‌سطح سرِملّت و سرِدولت ترفیع یافت. گروه-۲۰ ابتداً دومرتبه در یک سال تشکیل جلسه می‌داد امّا این گروه در سال‌های اخیر جلسه‌های سالانه را تشکیل می‌دهد. هند در جلسات این گروه مرتباً شرکت می‌جوید. آقای نارندرا مودی نخست وزیر هند در سال آینده در کنفرانس سران این گروه در اوساکای ژاپن در تاریخ ۲۸ و ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۹ شرکت خواهد کرد.

شرکت نخست وزیر مودی در کنفرانس سران گروه-۷ راه طولانی در افزودن علاقمندی هند به‌مبارزه علیه تروریسم ایجاد شده از ماورای غربی‌اش و نگهداری از محیط زیست جهانی و توسعه و ترویج دادن یک سیستم تجاری چند جانبه عادلانه و متوازن خواهد پیمود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند