پاکستان صداهای مخالفت را مورد تادیب قرار می دهد



نویسنده: دکترزینب اختر

مترجم: شمس شیروانی

پاکستان درمیان هرج ومرج سیاسی قرار گرفته است. دولت حزب تحریک انصاف پاکستان شکنجه خود بر صداهای ضد دولتی را سخت تر می کند. دولت برهبری عمران خان با دفع آپوزیسیون از طریق دستگیری آصف علی زرداری رهبر حزب مردم پاکستان و حمزه شاهباز از حزب مسلم لیگ پاکستان، حزب جناح نواز وتهاجمی برعلیه گروهها مانند جنبش تحفظ پختون، مخالفت را خفه می کند. دستگیری الطاف حسین رهبر پاکستانی تبعیدی خود خوانده و رئیس جنبش متحده قومی توسط مقامات بریتانیا، پشتی بانی ظاهری دولت پاکستان را به اثبات می رساند. اسلام آباد ظاهراً برحسب ارتش پاکستان جهت متوقف ساختن اعتراضات ناشی از هرسمت اقدام می کند. اما سیاست دست آهنی در برخورد با اپوزیسیون و صداهای مخالف می تواند نتیجۀ معکوسی داشته باشد. 

دستگیری رهبران مخالف به بهانه سازمان جوابگویی ملی، احتمالاً براتهامات فساد بطور استراتژیکی دوران جلسه بودجه پارلمان پاکستان بعمل آمد تا بتوان اپوزیسیون را مشغول نگه داشت و بودجه را بتصویب رساند. مطابق تحلیل گران، سازمان جوابگویی ملی اینک چشم خود را بر شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پیشین و خواجه محمد آصف وزیرسابق آب ونیرو که هر دو رهبر پرنفوذ حزب مسلم لیگ پاکستان، جناح نواز می باشند، دوخته است. نیز قابل ذکر است که بلاول بوتو زرداری رهبر حزب مردم پاکستان و مریم نواز شریف از حزب مسلم لیگ پاکستان، جناح نواز، دوبار جهت ارزیابی اوضاع باهم ملاقات نمودند و بودجه را بطور مشترک ضد مردمی و برحسب یک سند مالی صندوق بین المللی پول قلمداد نموده اند. 

ملاقاتها زمانی رخ دادند که سازمان جوابگویی ملی تحقیقات را علیه رهبران عمده هردو حزب پیگیری می نمود که درحین حال دستگیری آصف علی زرداری رئیس مشترک حزب مردم پاکستان و خواهرش فریال تالپور و نیز حمزه شهباز رهبر مخالف حزب مسلم لیگ پاکستان از جناح نواز درمجلس پنجاب بعمل آمده بود. حزب تحریک انصاف پاکستان ملاقاتهای مذکور را یک پیوند تسهیلی خواند اما گفت که در صورتیکه هردو حزب بتوانند احزاب مخالف را متحد سازند و اعتراضات را براه اندازند، آن به مشکلات سیاسی خواهد افزود که دولت خان با آن مواجه می باشد. احزاب مخالف اشاره نمودند که دستگیری‌ها دارای انگیزه سیاسی است و عمران خان فساد را بعنوان بهانه‌ای جهت دفع مخالفین بکار می برد و بطور هم زمان گروهها مانند جنبش تحفظ پختون را بعنوان عاملین دشمن قلمداد می کند و رهبران منتخب آنها مانند محسن داور و علی وزیر را دستگیر می کنند. 

بعد از دستگیری دو رهبر جنبش تحفظ پختون و قتل فعالیون آن توسط ارتش در دورانِ تظاهرات در قسمت شمالی وزیرستان، این ناحیه تحت محاصره ارتش پاکستان قرار دارد. منظور پاشتین یک رهبر جنبش تحفظ پختون از طریق رسانه‌های اجتماعی گفت، "محلیان بعنوان زندانیان جنگ محسوب می شوند و تنها مردم حامل تفنگ درشهرک‌ها سرگردانند."

فعالیون نهضت مذکور نیز نشان دادند که جبران برای تظاهر کنندگان قتل شده از ارتش درخشونت نگاهداشته شده و خانواده‌های آنها مطلع ساخته شدند که مبلغ جبران تهیه نموده خواهد شد تنها درصورتیکه آنها ارتش پاکستان را بری الذمه قرار بدهند و اعضای دستگیرشده نهضت تحفظ پختون را برای آن کشت وکشتار مقصر بدانند. 

گولالایی اسماعیل یک زن رهبر نهضت تحفظ پختون اخیراً برای ایراد سخنرانی‌های ضد دولت از پشاور دستگیر شده است. دوقضیه علیه او تحت قانون تروریسم به ثبت رسانده شده اند. نام گولالایی اسماعیل قبلاً تحت اتهامات جعلی در فهرست سیاه نیز گذارده شده بود. این به تخلف ورزی شنیع از حقوق انسانی توسط حکومت پاکستان برای پوشیده نگهداشتن قتل عام پختون و سرکوبی از جنبش حقوق غیرنظامی در آن کشور اشاره می کند. 



سازمان جوابگویی ملی پاکستان بازرسی خود را علیه خاقان عباسی تسریع نموده است و به ماموریتی برای به اثبات رسانی این که رهبران منتخبۀ جنبش تحفظ پختون کمک مالی از آژانس‌های خارجی بخاطر فعالیت‌های ضد دولت می یابند، قرار دارد. حزب تحریک انصاف پاکستان بدین اساس برای تجزیه رهبری پختون سعی می کند. درهمچنین پس منظر، به نزدیک همدیگر آمدن مریم نواز شریف و بلاول بوتو زرداری رهبران احزاب مخالف پاکستان و به امضا رسانی دستاویز موسوم به منشور دموکراسی درمورد سیاست طویل المدتی آن کشور بخصوص این که احزاب مخالف برای تشدید تظاهراتی علیه سیاستهای دولت عمران خان همت می ورزند، حایز اهمیتی است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند