پاکستان رسانه‌ها را مورد تادیب قرار می دهد



نویسنده: دکتراسمیتا

مترجم: شمس شیروانی

رابطه عشق ونفرت میان تشکیلات دولتی پاکستان و مطبوعات حاکی از تاریخ دموکراتیک پیچازی می باشد. در پشت نمای خارجی رسانه‌های مرتعش و آزاد، مطبوعات بخصوص همیشه بعلت تهاجمات دولت مورد تادیب قرار گرفته است. استهزا اینکه تهاجمات ویا تلاشها برای خفه کردن صدای مطبوعات به زمان حکومت‌های نظامی محدود نمانده است. انتظامیه‌های پی درپی غیرنظامی نیز ازاین نوع اقدام مشت آهنی برعلیه رسانه‌ها مقصر بوده است. تازه ترین دیکته دولت عمران خان برای مسدود ساختن پوشش رسانه‌ها و مصاحبه‌ با سیاستمداران که یا محکوم اند و یا زندانیان تحت محاکمه قرار دارند و دستور به مدیریت کنترل رسانه‌های الکترونیکی پاکستان بخاطر برآوردن مسئولیت خود باید در پرتوی کل پس منظر کنترل دستگاه دولتی بر پاکستان بررسی شود. 

قبلاً کانالهای خبری تلویزینی کانال ۲۴، ابتک نیوز و Capital TV را بدنبال پخش یک مصاحبه انفجار آمیز مریم نواز، دختر نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان مسدود ساخته بود. مریم دراین مصاحیه شواهد ویدیویی را مشترک ساخت ومتهم ساخت که قاضی که پدر اورا یک سال پیش بر اتهامات فساد محکوم کرده بود مورد باج سبیل قرار گرفته شده بود. اما قاضی مذکورازاین اتهام تکذیب کرده است. مدیریت کنترل رسانه‌های پاکستان احضاریه‌هایی را به کانالهای تلویزیونی بخاطر پخش زنده کنفرانس مطبوعاتی مذکور صادر کرده بود. اما مقامات پاکستانی حاکی از آنند که کانالهای مذکور بعلت مسایل فنی قابل پخش نبودند. درحالیکه دیگران آن خاموشی را یک اقدام سانسور بی شرم توصیف نمودند. 

قابل ذکر است که مکانیسم‌های قانونی آن مدیریت عموماً محدویت‌ها را بر موضوعات موارد و مسایل اعمال می کند و نه برعلیه پوششهایی از قشر بخصوص اشخاص انفرادی. اغلب قوانین مدیریت کنترل رسانه‌های الکترونیکی پاکستان مربوط به تضمین اینکه جوازنامه همراه با سایر موارد، محتویات را بیک طرز هدفمندی شده پخش کند و محتواهایی را پخش نکند که مستهجن، علیه ارزشهای اسلامی، برانگیزنده تنفر و طرفداری از خشونت باشد و دارای انگیزه‌های ضد قضائیه و یا نیروها مسلح نباشد. درحالیکه رسانه‌ها از لحاظ قانون اجازه مبادرات به کارهای تشریح کردن موارد تحت قضایی ندارند، حتی اعمال ممنوعیت کلی بر رسانه‌ها درقبال پوشش سیاستمداران تحت محاکمه و یا سیاستمداران محکوم شده حتی اگر آن نوع گزارش تحلیلی و حقیقی باشد آن حقوق آزادی اظهار بیان رسانه‌ها وحق مردم عموم برای دسترسی به اطلاع رسانی را سلب می کند.

درظرف سال گذشته ژورنالیست‌ها وگروه‌های حقوق چندین بار از سوی مقامات و شبکه‌های توزیعی برای چاپ و خدمات خبری تلویزیونی جلوگیری درقبال پوششی که مساعد حزب حاکمه و یا ارتش قدرتمند کشور نبوده، جلوگیری شده اند. اتهامات درسال‌های اخیر از اعمال فشارها توسط ارتش قدرتمند کشور بر رسانه‌ها جهت متوفق ساختن پوشش تنقیدی اش از سیاستهای او بدست رسیده اند. 

فضایی برای رسانه‌های آزاد در پاکستنان تنگتر می گردد. آن درمیان خطرناک ترین کشورهای جهان برای کارکنان رسانه‌ای محسوب می شود و گزارشگران بدفعات بازداشت شدند، کتک کاری شدند و حتی بخاطر گزارشات تنقیدی از دولت ویا ارتش قدرتمندش بمرگ رسانیده می شوند. فقط زوراجباری دولتی برای تادیب ژورنالیست‌ها بکار برده نمی شود، بلکه رسانه اجتماعی نیز بعنوان ابزار مرعوب کردن بکار برده می شود. پاکستان درحال حاضر دارای چندین دوجین کانال مستقل خبری می باشد و هدایت کردن مباحثه عموم در پاکستان بیک جهت، کاری است بس مشکل. در نتیجۀ تمام آن، جمعیت عموم مردم یک سطح بخصوص آزادی افکار را بدست آورده است ودیگر بیانات دولتی را جدی نمی گیرد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند