دومین ماموریت هند به سوی قمر پرواز نمود

نویسنده: بیمان باسو

مترجم: دکتر احمد علی

یکی از پیچیده و جاه طلب ترین ماموریت‌های برنامه فضایی هند بعد از ظهر روز دوشنبه به سوی قمر پرواز نمود. قویترین راکت نوع جی اس ال وی ام کِ- ۳ حامل چندریان-۲، دومین ماموریت هند به قمر درساعت دو وچهل وسه دقیقه بعد ازظهر روز دوشنبه از پرتابگاه فضایی هند، مرکز فضایی ساتیش داون در سری هریکوتا واقع در ایالت آندراپرادش این کشور پرواز نمود. چندریان-۲ هفت دقیقه بعد از پروازش به مدار انتقالی معینه در دوروبر کره ارض انداخته شده.

قرار بود این پرواز درتاریخ پانزدهم ژوئیه بعمل بیاید اما بدنبال نقص فنی به تعویق افتاد. این افتخار به علوم دانان فضایی هند می رود که آنها توانستند آن نقص فنی را بشناسند و آن را دراین مدت مختصری رفع نمایند.

دراینجا تذکراین امر ضروری است که پرتاب بدون اشکال محض گام اول این ماموریت می باشد که یکی از پیچیده ترین ماموریت‌ها است که تابحال توسط ایسرو سازمان تحقیقات فضایی هند انجام داده شده است. چندریان-۲ بعد از ۴۸ روز به قمر خواهد رسید که قرار است در تاریخ هفتم سپتامبر بعمل بیاید.

درمقایسه با ماموریت اول هند به قمر موسوم به چندریان-۱ که محض یک ماموریت مداری بوده، این دومین ماموریت پیچیده تراز آن است. این دارای سه تجهیز شامل مدار گرد، زمین گیر و ولگرد می باشد که بطور باهمی برای مورد مطالعه قراردادن قمر از سطح بالایی و زمینی کار خواهد کرد. تجهیز زمین گیر چندریان-۲ موسوم به ویکرم دراحترام گذاری از ویکرم سارابهایی یک علوم دان برجسته هند که معروف به پدر برنامه فضایی هند است، گردیده. تجهیز ولگرد این ماموریت موسوم به پراگیان شده که معنی آن در زبان سانسکریت دانشمندی است. مدارگرد ماموریت مذکور از فراز ۱۰۰ کیلومتری نقشه کشی خواهد نمود، درحالیکه زمین گیر فرونشینی سبک خواهد کرد و ولگرد را برای اکتشافات سطح قمری بیرون خواهد انداخت.

درابتدا، قرار بود روسیه تحت قراردادی این زمین گیر را به هند فراهم نماید اما بعد از منصرف شدن روسیه از قرارداد مذکور هند این زمین گیر را طراحی وتولید نموده. این طور می بینیم که چندریان-۲ کاملاً یک ماموریت هندی است.

چندریان-۲ حامل ۱۳ ظرفیت بار هندی، ۸ درمدارگرد، ۳ در زمین گیر و ۲ در ولگرد برای مطالعه می باشد. این زمین گیر نیزحامل بازتابنده لیزر ناسا است. نشان دهی صلاحیت فرونشینی سبک به روی سطح قمر و بکاربردن ولگرد روبوتیک برسطح قمر هدف مقدماتی این میسیون فضایی هند می باشد.

محل برگزیده شده برای فرونشینی زمین گیر چندریان-۲ بمسافت تقریباً ۶۰۰ کیلومتر از قطب جنوبی ناحیه بالایی مابین دو دهانه قرار دارد که دور ترین از خط استوا می باشد که هیچ کدام ماموریت قمری تابحال وارد به آن نشده. بهرحال این بسیار حایز اهمیتی است. مناطق قطبی قمر موضوع تحقیق علوم دانان می باشد بعلت این که آب یخ بسته فراوان در آنجا قرار دارد.

بعد از این پرواز روز دوشنبه، چندریان-۲ به مدار بلند ودراز کره ارض گذارده شده از جائیکه بدنبال گذرنمودن از عده‌ای از مدارها، آن تدریجاً به حوزه کشش قمر حرکت خواهد نمود و به مدار قطبی مدور در دوروبر قمر به ارتفاع یکصد کیلومتر گذارده خواهد شد. این سفینه فضایی مدت ۲۷ روز را در مدار قمر خواهد گذراند و مانورهای متعددی را قبل از رها نمودن مجموعه زمین گیر وولگرد انجام خواهد داد که تدریجاً به مدار واقع درارتفاع ۳۰ کیلومتر از سطح قمر به فرو خواهد نشست.

این زمین گیر در هفتۀ اول ماه سپتامبر مجدداً به پایین خواهد آمد و فرونشینی سبک به روی سطح قمر را با کمک راکت یکپارچه‌ای درطول تقریباً پانزده دقیقه انجام خواهد داد که آن را دکتر کِ سیوان رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند بعنوان مهمترین لحظه این ماموریت هند قلمداد نموده است.

اگر هر مرحله بخوبی به پایه تکمیل رسید، هند چهارمین کشور جهان بعد از ایالات متحده، روسیه و چین درجهان خواهد بود که سفینه فضایی را به قمر رسانده.

تجهیز ولگرد بعد از فرونشینی از زمین گیر بیرون خواهد آمد و تجربیاتی را نسبت به سطح قمر برای یک روز قمری انجام خواهد داد که مساوی چهارده روز زمینی است. این مدارگرد مسیونش را تا یک سال ادامه خواهد داد.

ایسرو، سازمان تحقیقات فضایی هند نشان داده است که اتفاقاً امکان موفقیت فرونشینی ماموریت‌های قمری پایین تر از پنجاه درصد می باشد اما درصورتیکه سابقه سازمان ایسرو بخصوص چندریان-۱ در سال ۲۰۰۸ و ماموریت مدارگرد مریخ در سال ۲۰۱۳ را درنظر بگیریم، موفقیت ماموریت چندریان-۲ ممکن است موجب افتخار دیگری هند قرار بگیرد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند