اقتصاد هند آماده به یک رشد عالی می باشد



نویسنده: ساتیاجیت موهانتی

مترجم: دکتراحمدعلی

صندوق بین المللی پول درآخرین تجدید نظر خود در منظرۀ اقتصادی جهانی، رشد تولید ناخالص هند را درسال مالی جاری ۷ درصد و درسال مالی آینده ۷.۲ درصد پیش بینی نموده است. پیش بینی صندوق بین المللی پول پیش آمدگیهای گذارش ارزیابی اقتصادی منتشر شده توسط دولت قبل از بودجۀ دولت مرکزی سالِ ۲۰۰میلادی را باثبات رسانده این علایم واضح را ابلاغ نموده که باوجود فشارهای نزولی قوی جهانی، رشد اقتصادی هند مستحکم خواهد ماند. 

اگرچه صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد در سال مالی جاری را از ۷.۳ درصد درپس منظر جنگ تجاری جاری و سیاست حمایتی ۷ درصد کاهش داده؛ رکود اقتصادهای بزرگ ازجمله چین و خطرات رکود گریبانگیر سرمایه گذاری‌های جهانی این پیش بینی رشد بدرستی یک موفقیت چشمگیر اقتصاد هند می باشد. یک رشد متوالی درپرتو علایم جهانی ضعیف به این حقیقت امر اشاره می کند که این رشد بر اساس اقتصاد داخلی محکم و اصلاحات سیاست اقتصادی عمده و نظم وانضباط مالی استوار بوده.

رشد اقتصادی هند درطول پنج سال گذشته بسطح تقریباً ۷.۵ درصد قرار داشته که این را به صورت یکی از اقتصادهای روبه توسعه سریعترین درجهان درآورده. هند درحال حاضر ازلحاظ سنجش مساوات نیروی خریداری سومین بزرگترین اقتصاد درجهان فقط پس از آمریکا وآلمان می باشد. هند درطول چندسال گذشته یک سلسلۀ اصلاحات اقتصادی بزرگ از قبیل معرفی مالیات بر کالاها و خدمات واتخاذ رمز رستگاری و ورشکستگی بانکی را انجام داده. درحالیکه مالیات بر کالاها و خدمات بعنوان یکی از عالیترین تجربیات در فدرالیسم تعاونی مورد تحسین وستایش قرار گرفته، رمز درماندگی و ورشکستگی در پیشنهاد یک راه حل تصفیه درماندگیها و آسانتر نمودن روند بازرگانی کمک نموده. این چنین اصلاحات درگذشته اخیر نه تنها توسط صندوق بین المللی پول بلکه سازمانهای اقتصادی بین المللی دیگر ازقبیل بانک جهانی و بانک عمران آسیایی مورد تحسین وستایش قرار داده شده. جهندگی بزرگ در معیارهای اقتصادی بین المللی متعدد ازقبیل آسانی در بازرگانی، تجارت فرامرزی و نوآوری‌های جهانی حاکی از پیگیری خستگی ناپذیر هند در مسیرِ رشد عالی می باشد. 

هند بطور محکم متعهد به تدوام و حتی تسریع دادن عده‌ای از اصلاحاتی بخاطر آسانی مجدد در بازرگانی و جلب نمودن سرمایه گذاری‌های خارجی می باشد. جریانات سرمایه گذاری مستقیم خارجی هند درسالِ مالی ۱۹-۲۰۱۸ بسیار محکم یعنی به ۶۴ میلیارد دلار مانده که نشانگر رشد ۶ درصد سال قبلی می باشد. دولت هند برای مورد هدف قرار دادن سرمایه گذاری‌ها به میزان ۳۰۰ میلیارد دلار سالانه دارای طرح‌های بخاطر گشایش دادن بخشها مانند بخشهای هواپیمایی مدنی و بیمه برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تحکیم بازارها بخاطر جلب نمودن بوندهای شرکتی طویل المدتی می باشد. هند در تلاشش برای حصول اقتصاد رویایی ۵ تریلیون دلار آمریکایی نخست وزیر نارندرا مودی تا سال ۲۰۱۴ پا برجا است. اقتصاد هند اکنون به ۲.۸۷ تریلیون دلار آمریکایی رسیده است. دو برابر ساختن آن در طول پنج سال آینده نیازمند رشد حدوداً ۸ درصد خواهد بود. این رشد اقتصادی از اصلاحات ساختاری مداوم، دسترسی به سرمایه کم هزینه‌ای و مخارج زیربنای بزرگی عاملی است که قبلاً توسط دولت هند در بودجه اول بعد از دوباره به اقتدار آمدن خود تعیین نموده شده است. دولت هند برای تحکیم به ابتکار برنامه "درهند بسازید" برنامه ای را برای دعوت نمودن از شرکت‌های جهانی از طریق مزایده رقابتی فرانما بخاطر تاسیس دستگاه‌های تولیداتی بزرگی در زمینه های طلوع آفتاب و فناوری پیشرفته و فراهمی منافع مالیاتی مربوط به سرمایه گذاری براه انداخته است. 



هند درهنگام نگهداری از رشد عالی، ثبات اقتصادی بزرگی‌اش را از طریق جلوگیری از تورم بسطح ۴ درصد با داشتن کسر حساب مالی جاری قابل اداره به تناسب تولید ناخالص داخلی تامین نموده است. درحالیکه اندازه گیری صندوق پول بین المللی این تلاش هند را مورد ستایش قرار می دهد و حاکیست که این کشور نباید دراین هنگام تن آسایی نماید. تعهد هند به تسریع دادن اقداماتش نسبت به دستورکار اصلاحاتی اش یک شعاع امید می باشد. آسانترسازی قوانین و تحکیم مالی مجدد، تغییرات مثبت در بخشهای بانکداری و کارگری و کاهش وام عمومی یک روحیه محکم را به اقتصاد اعطا خواهد نمود واین حقیقت امر را تامین خواهد کرد که هند یکی از تحریک دهندگان عمده رشد اقتصادی و نوآوری درسالهای آینده می باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند