پاکستان حقایق شناخته شده را آشکار می سازد

نویسنده: کاوشیک روی

مترجم: شمس شیروانی

عمران خان نخست وزیر پاکستان طی یک انکشاف جالبی اعتراف نموده که ۴۰ اردوگاه آموزشی تروریستی در پاکستان وجود داشت. حدوداً ۴۰ هزار تن تروریست از همه گونه درحال حاضر درخاک پاکستان بسر می برند. اعتراف مذکور دوران اولین بازدید رسمی عمران خان از واشنگتن صورت گرفته است. او اضافه نمود که دولت‌های پی درپی دراسلام آباد حقایق را با ایالات متحده بسهم نگذاشتند. 

خان گفت که پاکستان جنگ ایالات متحده علیه تروریسم را می جنگد. او خاطر نشان ساخت که "پاکستان کاری با یازدهم سپتامبر ندارد. القاعده در افغانستان بود. هیچ شورشیان طالبان در پاکستان وجود نداشت. اما ما بجنگ ایالات متحده پیوستیم. اما متاسفانه هنگامیکه اوضاع نا مساعد گشته ما حقیقت دقیق موجود را به ایالات متحده اطلاع ندادیم و من دولت خود را مقصر می دانم". عمران خان این مطلب را حین خطاب یک ضیافت کاپیتال هیل به میزبانی شیلا جاکسون لی یک وکیل کنگره و رئیس انجمن پارلمان پاکستان بیان نمود. طی یک رویداد دیگری در موسسه صلح ایالات متحده در دورانِ بازدید ۳ روزه خود از واشنگتن دی سی خان گفت که کشورش هنوز هم دارای حدوداً ۳۰ الی ۴۰ هزار پرخاشگر می باشد که در برخی نکات افغانستان و کشمیر آموزش دیدند و جنگیده اند. 

هند اظهارات نخست وزیر پاکستان را بعنوان "اعتراف شرمانه" توصیف نموده و تصریح کرد که زمان آن رسیده که اسلام آباد اقدامات معتبر و تغییر نا پذیر را علیه تروریستها اتخاذ کند. وزارت امورخارجه هند حاکی است که آن یک اعتراف شرمانه رهبری پاکستان است و او باید اقدامات معتبر وغیر قابل برگشت را اتخاذ نماید. 

ونکائیاه نایدو معاون ریاست جمهوری هند نیز از عمران خان نخست وزیر پاکستان بخاطر اظهاراتش دال براینکه هزاران تن تروریست هنوز هم درخاک پاکستان بسر می برند بباد انتقاد قرار داد. او گفت که تشویق تروریسم برای بعضی کشورها شامل همسایه ما یک شیوه سیاسی گشته است. 

بهرحال نخست وزیر پاکستان در واشنگتن آشکار ساخت که جهان از آن از قبل باخبر بود. او نیز ذکری نکرد که دولتش چه اقدامی را علیه حدوداً ۴۰ هزار نفر ترویست اتخاذ نموده است. واین باثبات می رساند که نوع معمای پاکستانی ادامه دارد. 

تحلیل گران می گویند که تعداد ذکر شده توسط عمران خان بطور چشمگیر بیشتر از آن تسلیم شده توسط نیروی ضربتی اقدام مالی، یعنی گروه دیده بان علیه تامین مالی تروریسم، می باشد. درصورتیکه پاکستان در رعایت و برآورد از تعهدات خاتمه دادن به تروریسم، برحسب برنامه عملی خود، ناکام بماند وی می تواند در اکتبر به فهرست سیاه گنجانیده شود. برحسب جدول چهارم قانون ضد تروریسم پاکستان که تفصیلاتی درمورد سازمانهای ممنوعه ذکر شده است فقط هشت هزار شورشگر فعال فهرست بندی شده اند. 

یک تحلیل گرپاکستانی نظر برآن است که بیانیه خان، سوال موثر بودن رعایت پاکستان از طرح عملی نیروی ضربتی اقدام مالی را آشکار ساخته است و به کشورهایی مانند هند جهت مطرح کردن این مسئله در گروه ویژه اقدام مالی اجازه خواهد داد. 

آن برای اولین بار نیست که خان با صحبت ساده درقبال تروریسم، جنجالی را برانگیخته باشد. درماه آوریل امسال او بخاطر اعلام اینکه گروههای تروریستی ضد ایران درخاک پاکستان عملیات را انجام می دهند در پارلمان پاکستان بباد انتقاد قرار گرفته شده بود. او این مطلب را طی ملاقاتی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تهران بیان نموده بود. 

سیاست "ضربۀ داغ، ضربۀ سرد" انتظامیه ترامپ نسبت به پاکستان موفقیت آمیز نبوده است. سال گذشته دولت ترامپ کمک نظامی و غیرنظامی بارزش ۱.۳ میلیارد دلار آمریکایی به پاکستان را توقیف کرده بود و مناسبات دوجانبه‌ای آمریکا و پاکستان سقوط نمودند. اما واشنگتن ظاهراً دوران بازدید اخیر عمران خان تغییر عقیده کرد. 



ایالات متحده مشتاق است که اسلام آباد را در تلاشش جهت دستیابی یک پیمانی با طالبان افغان شامل کند. ترامپ بخوبی می داند که طالبان افغان دراصل توسط دستگاه ارتشی پاکستان کنترل می شود. ایالات متحده مشغول گفتگوها با طالبان است که تسهیلات آن توسط پاکستان فراهم می شود. اسلام آباد می خواهد که موثر ترین عاملی در کابل باشد. طرح بازی پاکستان ظاهراً بعنوان یک دوست واشنگتن و فراهمی تسهیلات به عقب کشی نیروهای آمریکایی از افغانستان است تا بعداً بتواند یک نقش سلطان ساز را در سیاست افغانستان ایفا نماید. آن می تواند باعث گرفتاریهای جدی امنیتی نفقط برای جنوب آسیا شود بلکه نیز منطقه گسترده تر را متاثر سازد. 

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند