هند وازبکستان همکاری امنیتی را محکم می سازند


نویسنده: اطهرظفر

مترجم: شمس شیروانی

هشتمین جلسه مشترک گروه عملی ضد تروریسم هند وازبکستان در دهلی نو برگزار گردید. مسئولین ارشد از هردو کشور در آن شرکت جستند. شرکت کنندگان هردو طرف تهدیدات اعمال شده از سوی تروریسم فرامرزی و گروههای تروریستی فعال در مناطق مربوطه و سایر نکات جهان را بررسی کردند. آنها نیز نظریات را درقبال چالشها درضد تروریسم، رفع رادیکالیسم، مبارزه علیه هزینه گذاری تروریسم، جلوگیری از استفاده اینترنت برای مقاصد تروریسم و راه‌ها جهت برخورد با جنگجویان برگشتۀ تروریستهای خارجی مبادله نمودند. مسئولین نیز اقداماتی جهت تحکیم همکاری دوجانبه‌ای در زمینه ضد تروریسم از طریق بسهم گذاشتن اطلاعات، ظرفیت سازی و اشتراک بهترین کارکردگی‌ها را بحث و بررسی نمودند.

طی ملاقات، همکاری در زمینه‌های کثیرالجانبه‌ای، شامل سازمان ملل، سازمان همکاری شانگائی، ساختار ضد تروریسم منطقه‌ای و گروه اوروآسیا برای مبارزه علیه پولشوئی و هزینه گذاری تروریسم بحث و بررسی شدند. هند از بدو سال ۲۰۱۷ عضو کامل سازمان همکاری شانگائی است و ۱۹مین جلسه سران آن سازمان در بشکیک قرقیزستان درماه گذشته برگزار شده بود. نارندرا مودی نخست وزیر هند حین شرکت درجلسه این سازمان گفته بود که ظرفیت ساختار ضد تروریسم باید بطور موثر انکشاف شود تا بتوان تروریسم را حذف ساخت.

علاوه برهمکاری امنیتی، هند و ازبکستان مشغولیات سیاسی و اقتصادی خود را افزوده اند. هردو کشور دارای رشته‌های غنی تمدنی و فرهنگی می باشند و تماسهای شان دارای قدمت چندین هزار ساله می باشد. درحال حاضر هر دو طرف مشغول تحکیم و گسترش همکاری اقتصادی شان می باشند. جلسات مرتب به بالاترین سطوح سیاسی برگزار شده اند. نخست وزیر مودی درسال ۲۰۱۵ دوران بازدید آسیای میانه از ازبکستان دیدن کرده بود. شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان از اکتبر ۲۰۱۸ دوبار از هند بازدید نموده است تا همکاری را بسطوح دوجانبه‌ای و منطقه‌ای افزایش دهد. او از ۳۰ سپتامبر الی یکم اکتبر ۲۰۱۸ بازدید رسمی را از هند بعمل آورده بود. او مجدداْ درماه ژانویه سال ۲۰۱۹ جهت شرکت در جلسه سران گجرات مرتعش به هند دیدن نموده بود. اوهمراه با یک هیئت تام الاختیار دراین رویداد شرکت جسته بود ودرحواشی آن گردهم آیی با نخست وزیر هند نیز ملاقات نموده بود.

ازبکستان در آسیای میانه بعلت موقعیت آمارنگاری و جغرافیایی با مقام برجسته‌ای برخوردار است. آنکشور دارای یک جمعیت ۳۳ میلیون نفره است که بزرگترین تعدادی در منطقه محسوب می شود. آسیای میانه از هرسو با زمین احاطه شده است وازبکستان در وسط آن قرار دارد، اما آن کشور بتنهایی درآن منطقه است که هم مرزبا تمام جمهوری‌های منطقه‌ای وافغانستان می باشد. ازبکستان شریک استراتژیکی هند است و آن برای روابط دهلی نو با منطقه آسیای میانه حایز اهمیت می باشد. هردو هند و ازبکستان عقیده برآن دارند که صلح وثبات در افغانستان برای امنیت و ثبات کل منطقه بسیار چشمگیر می باشد. ازبکستان نیز اولین کشوری بود که اولین سلسله گفتگو‌های هند و آسیای میانه را که بسطح وزرای خارجه در سمرقند درماه ژانویه سال گذشته برگزار شده بود میزبانی کرد.

باوجود روابط مرتعش سیاسی و همکاری روبه گسترش در زمینه‌های مختلف، تجارت دوجانبه ای میان هند وازبکستان پائین تر از بالقوه‌های شان مانده است. درسال ۲۰۱۸-۱۹ تجارت برحسب وزارت بازرگانی هند به ارزش ۳۲۸.۱۴ میلیون دلار آمریکایی بود. بهرحال یک تحول مثبت آن بوده که تجات درظرف دو الی سه سال گذشته رشد سریع را مشاهده کرده است و تجارت درسال ۲۰۱۸-۱۹ به ۴۰ درصد رشد یافت و بمقایسه سال گذشته درسال ۲۰۱۷-۱۸ یک رشد ۵۰٪ را نشان داد. هر دو کشور یک هدف یک میلیارد دلار آمریکایی را تاسال ۲۰۲۰ درنظر گرفته اند.



هند یک اعتبار نامه ۲۰۰ میلیون دلار آمریکایی را برای ازبکستان اعلام نموده وبالقوه وسیع اقتصادی میان دو کشور وجود دارد. هردو هند وازبکستان سعی برآن دارند که یک دیگر را از طریق برنامه‌های متعدد چند جانبه‌ای متصل سازند. هند به قرارداد گذرگاه عبوری اشکاباد پیوسته است که ازبکستان، ترکمنستان، عمان و ایران نیز عضو آن می باشند. هند نیز در بندر چابهار در ایران سرمایه گذاری کرده است. گذرگاه بین المللی حمل ونقل شمال-جنوب نیز یک پیش قدمی چند جانبه‌ای است که می تواند به اتصال پذیری هند با افغانستان و آسیای میانه تسهیل بخشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند