سخنرانی روزِ استقلال نخست وزیر انعکاسی از رویای هند نوین

نویسنده: شانکار کومار

مترجم: شمس شیروانی

اوّلین سخنرانی نارندرا مودی نخست وزیر هند به‌مناسبتِ روزِ استقلال طی دوّمین دور زمامش برای ابلاغ یک پیام قوی سیاسی و اجتماعی به‌ملّت بیش از ۱۳۰ میلیارد نفر کشور به‌انداز بی‌کران پرنفوذ بود. درحقیقت برای اوّلین بار در تاریخ سیاسی هند، یک نخست وزیر، روز استقلال را جهت ابراز نگرانی‌هایش راجع به‌انفجار جمعیت و تاثیر منفی‌اش بر مسیر توسعه و عمران کشور انتخاب نموده است.

برحسبِ گزارش سازمانِ ملل، هند در سال ۲۰۲۷ با سبقت بردن برچین پرجمعیت‌ترین کشوری در جهان خواهد گشت. این انفجار جمعیت، در صورتی که نادیده گرفته شود، می‌تواند بر علیه تلاشهای برای بیرون کشیدن میلیون‌ها نفر از فقر و نفی سودهای هزینه‌گذاری برای بهبودی بیشتری جامع فقیر گردد. دولت دارای هدف فراهم نمودن سوخت تمیز آشبزی به‌هر خانوار مستراح، برق، مسکن، فراهم نمودن آبِ تمیز آشامیدنی و مراتبت بهداشتی می‌باشد. فراهمی این نوع کالاها و خدمات به‌مردم فقیر دُچار ضرر و زیان خواهد گشت در صورتی که گرایش جاری جمعیت ادامه یابد. درحالیکه کنترل جمعیت رو برسد اقتضای زمان است، امّا چیزی که نباید بفراموشی سپرده شود آن است که خانواده کوچک یک دستورالعمل خوشحالی، بهداشت خوب و خوشبختی می‌باشد. این چیز است که نخست وزیر در سخنرانی خود به‌مناسبت ۷۳مین سالروز استقلال کشور بر آن تاکید ورزید.

طی سخنرانی بیش از یکصد دقیقه‌ای خود نخست وزیر خواهان راه اندازی جنبشی به‌حمایت مبارزۀ تحفّظِ آب و کشت آبِ باران شد. برحسب گزارش جامع شاخص مدیریت آب منتشر شده توسّطِ ادارۀ برنامه‌ریزی ملّی موسوم به‌نیّتی آیوگ در سال ۲۰۱۸، شهرها مانند دهلی، بنگالورو، چینایی، حیدرآباد و دیگران بسوی رسیدن به‌سطوح آبِ زیرزمین صفر تا سال ۲۰۲۰ می‌شتابند که دسترسی آن برای یکصد میلیون نفر را متاثر می‌سازد. با دایرشدن وزارت قدرتِ آب و تخصیص ۳۳۵ هزار کرور روپیه برای ماموریت آب‌حیات، دولتِ مرکزی تعهد خود برای برخورد با مسئلۀ کمبود آب را بتظاهر گذاشته است. امّا باید بخاطر داشت که هیچ ابتکار عملی بدون شرکت وسیع مردم عموم به‌موفق نخواهد رسید. بنابراین در این پرتو، تقاضای نخست وزیر برای مبدّل ساختن جنبش تحفّظِ آب یک مبارزۀ عمومی حایز اهمیت می‌باشد.

تقاضای او برای ترک پلاستیکِ تک‌ مصرفی بخاطر جلوگیری از فروزینگی زیست محیط دارای روحیه صحیح می‌باشد. مودی نیز از کشاورزان هندی به‌جلوگیری از استفادۀ موادهای شیمیایی و کود شیمیایی بخاطر تحفّظ سلامتی خاک تقاضا نمود. آن فاش‌کنندۀ نگرانی‌اش نسبت به‌فروزینگی مداوم کرۀ زمین است. امّا چیزی که او برای تاکید زیادی نموده، دو برابر ساختن درآمدات کشاورزان بوده است. مبلغ ۹۰ هزار کرور روپیه تحت صندوق طرح افتخار کشاورزان نخست وزیری بخاطر فراهم نمودن حمایت مستقیم به‌کشاورزان تخصیص یافته است. تحتِ برنامۀ مذکور مبلغ ۶ هزار روپیه به ۱۴.۵ کرور نفر کشاورز هندی بطور سالانه مستقیماً در حسابهای بانکی‌شان منتقل خواهد شد.

امّا چیزی که سخنرانی روزِ استقلال نخست وزیر را بطور چشمگیر جلوه‌گر می‌کند، اعلام او جهت دایرنمودن یک پست رئیس ستاد دفاعی است که تصمیمی است که از دو دهۀ بدنبال جنگ کارگیل در حالت تعلیقی مانده بود. بخاطر بخشیدن تقویتی به‌اصلاحات جاری در مطقۀ دفاع و برای تأمین چالش‌های امنیتی زمانِ کنونی، اعلام نخست وزیر بعنوان یک مورد جاری پنداشته می‌شود چونکه انتصاب رئیس ستاد دفاعی منجر به‌بهبودی هماهنگی میان خدمات سه‌گانه ساختن دفاعی هند خواهد گشت. نیز آن پیامدهای دوررس برای آمادگی دفاعی خواهد داشت.

باید یادآوری شود که اوّلین دورِ زمام نخست وزیر مودی میان سالهای ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۹ توجّه را بر نیازهای مردم مرکوز داشت درحالیکه از دورِ دوّمی‌اش انتظار می‌رود که توجّه را برای برآورد ساختن آرمانهای مردم مرکوز نماید. نخست وزیر گفت که دولتش در ظرف ۷۰ روز چیزهای را بدست آورده که دولتهای قبلی نتوانستند در ۷۰ سال بدست آرند. لغو امتیاز ویژه اعطاء شده به‌ایالت جامو و کشمیر تحت مادّۀ ۳۷۰ و ترسیم یک قانونِ جدید طلاق ثلاثه بخاطر تضمین زندگی بهتر زنانِ مسلمانان بایستی در این پرتو پنداشته شود. او نیز از اصول "یک ملّت یک انتخابات" را در سخنرانی روزِ استقلالِ خود شدیداً حمایت نمود.

سخنرانی نخست وزیر بطور کلی انعکاسی از رویایش و برنامه‌های دولتش می‌باشد که بسوی یک هندِ نوین گامزن است که به‌یک اقتصاد پنج تریلیون دلاری به‌انجامد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند