صلح دریمن امکان پذیر نیست

نویسنده: دکتر لاکشمی پریا

مترجم: دکتراحمدعلی

دریک تحول جالب رویداد یمن شاهد یک کمی امید صلح در هفته جاری بوده چون رئیس جنبش جدایی گرای یمن آمادگی اش را برای شرکت در مذاکرات صلح تحت میانجیگری عربستان سعودی پس از کودتای عدن بوده. نیروهای جدایی گرای جنوبی مورد حمایت امارات متحده عربی یمن در یک نبرد سنگین کاخ ریاست جمهوری را در عدن تحت تصرف خود درآورده بودند که منجر به هلاکت چهل نفر و جراحت به بیشتر از ۲۶۰ نفر گردیده. رهبر جدایی گرا ایداروس ال زبیدی گفت که این خشونت ناشی از سوء قصد نیروهای عبد ربه منصور هادی به رهبران جنبش حوثی و کوشش از بین بردن آنها بوده. این اعلان در دنبال حملات هوایی عربستان سعودی بر مواضع شورای موقتی جنوبی در شهر عدن شده. امارات متحده عربی و عربستان سعودی از گروههای طرفدار دولت خواستار شده که مذاکرات را درهفته آینده برای حل و فصل نمودن تنش اخیر درعدن انجام بدهند.

ریشه های این نبرد ناشی از انتقال سیاسی بدنبال شورش بهارعرب بوده که علی عبدالله صالح را وادار به تحویل اقتدار به نایبش هادی درسال ۲۰۱۱ میلادی نموده. دولت هادی در سراسر دوره حکومتش مواجه با حل وفصل نمودن مسایل داخلی از جمله حملات جهادی، جنبش جدایی گرای جنوبی و وفاداری مداوم پرسنل امنیتی به صالح، فسادکاری، بیکاری و عدم امنیت خواربار بوده که به نفع یاغیان شیعه حوثی بود. با کمک شهروندان یمنی ازجمله سنّی ها که با این روند تحویل اقتدار ناراحت بودند، حوثی ها موفق به تحت کنترل درآوردن سادا، صنعاء شده و تهدید به کنترل نمودن سراسر کشور نمودند.

عربستان سعودی با نگرانی برسرِ ظهور گروهی که گمان می رفت مورد حمایت رقیب منطقه ای ایران قرار داشته باشد، عربستان سعودی ائتلافی را برعلیه یاغیان برای پشتیبانی از دولت هادی درسال ۲۰۱۵ میلادی تشکیل داد. کشورهای عربی سنّی بشمول عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر، سودان، مصر، اردن، مراکش قسمتی از این ائتلاف شده درحالیکه آمریکا و بریتانیا بعنوان عوامل خارجی پشتیبانی مادی فراهم نموده. ائتلاف برهبری عربستان سعودی حوثی ها را ازجنوب یمن بیرون رانده؛ بهرحال آنها به کنترل شان بر صنعاء ادامه دادند. پرتاب موشک های قاره پیما به سوی ریاض درسال ۲۰۱۷ منجربه محاصره یمن شده و عربستان سعودی یاغیان را که شهر ساحلی حدیده را تحت کنترل خود داشته مورد حمله قرار داد.

بحران طولانی باعث تلفان جانی زیاد یمنی ها گردیده و این از گزارشات بین المللی منعکس می شود که حاکیست که یمن دچار بدترین فاجعه نوع بشر درجهان می باشد. گزارش اداره هماهنگی امورانسانی تحت عنوان بحران انسانی ۲۰۱۹ احتیاج به دید کلی به یمن دارد، نشان می دهد که ۱۴.۳ میلیون نفر احتیاج شدید به مواد غذایی ازجمله دو میلیون کودک زیرسنّ پنج سال، و بیشتر از یک میلیون زن آبستن و زنان شیرده، دارند. یک قرارداد صلح تحت میانجیگری سازمان ملل در ماه دسامبر ۲۰۱۸ میلادی به امضا رسیده. حوثی ها برای استقرار مجدد دو مرحله ای درخارج از شهر قول داده. بهرحال تابحال هیچ پیشرفت دراین استقلال مجدد بعمل نیامده است.

یمن که در تنگه های مرتبط کننده بحراحمر و خلیج عدن قرار دارد برای این منطقه و جهان خیلی حایز اهمیت است چون این بعنوان یک پناهگاه محفوظ برای القاعده وداعش می باشد هنگامیکه آنها از قمست های دیگر منطقه بیرون رانده شده. این بحران باعث کشمکش قدرت منطقه مابین عربستان سعودی و کشور شیعه نشین ایران گردیده.

صلح دریمن برای هند خیلی حایز اهمیت می باشد چون این بحران روابط هند ویمن را تحت تاثیر گذاشته است. هند درسال ۲۰۱۵سفارت خود را از صنعاء به جیبوتی منتقل نموده. دولت هند با صدور مشورتی مسافرت هندیها به یمن را ممنوع اعلام نموده. هند درسال ۲۰۱۵ بطور موفقیت آمیز عملیات راحت را بمعرض اجرا گذارده و تقریباً ۴۶۴۰ نفر از هندیان و ۹۶۰ نفر از اتباع خارجی ۴۱ کشور را بوسیله هوایی و دریایی تخلیه نموده. دهلی نو علاقه عمیق را به بخشهای نفت و گاز طبیعی یمن نشان داده است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند