دسترسی هند به‌کشورهای بالتیک

نویسنده: راجورشی روی

مترجم: دکتر احمد علی

در یک سنگِ میل کلیدی در روابطِ هند با کشورهای حوزۀ بالتیک، نایب رئیس جمهور هند ام ونکیاه نایدو از استونیا، لاتویا و لیتوانی بازدید نموده. این عالی‌ترین سطح ارتباط دپلماتیک هند با کشورهای بالتیک بوده. آقای نایدو گذشته از ملاقات با دستگاه رهبری برجسته‌شان، ریاست جلسات فورم بازرگانی را بعهده داشته، با جامعۀ هندی تعاملی نموده و یادداشت‌های تفاهم متعدّد را برای همکاری در زمینه‌های کشاورزی، امنیت سائبر، مدیریت الکترونیکی و تعلیم و تربیت به‌امضا رساند. نایب رئیس جمهور هند به‌کنفرانس میسیون استونیا نیز خطاب نمود. یک درونمایۀ کلیدی این تعاملات تکرار روابط تمدّنی منطقه‌ای هند با سانسکریت، یوگا و آیورویدا بوده که وجدان ملّی کشورهای بالتیک را تحت‌الشعاع قرار داده است. این روابط ازلحاظ تاریخی در تحکیم روابط صمیمانۀ دوجانبه کمک نموده و مظهر روحیۀ حقیقی "جهان یک خانواده است" می‌باشد. این قابلِ توجّه است که در این همۀ سه کشور بالتیک کرسی‌های هندی وجود دارند.

نایب رئیس جمهور هند به‌لزوم استقرار روابط فراتر از شهرهای پایتخت با دیداری از دوّمین بزرگترین شهر بالتیک به‌نام کاؤناس تاکید نموده. با تغییرات سریع در هردو هند و کشورهای بالتیک، لزوم بزرگی برای کشورها و استان‌های‌شان وجود دارد تا یکدیگر را بهتر بفهمند.

اهمیتِ بالتیک در محلّ وقوع جغرافیایی‌اش قرار دارد چون این دروازۀ ورود به‌کشورهای نوردیک، روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع می‌باشد که در بندرگاه همیشگی ریگا لنگرانداز می‌باشند. به‌عنوان اعضای اتّحادیۀ اروپایی، یک رابطۀ صمیمانه با این سه کشور، همچنین هند را قادر می‌سازد تا حوزه‌هایی را در داخل اتّحادیۀ اروپایی فراتر از نیروگاه مرسومی اروپایی بوجود آورد. حوزه‌های کشورهای بالتیک بطور مداوم جزیره‌های رشد اقتصادی چشمگیر در قارۀ اروپایی آهسته می‌باشند. آنها باوجود حجم جغرافیایی کوچکترشان بطور مداوم دارای نوآوری و عمران تکنولوژی مدرن می‌باشند. در حال حاضر یک سلسلۀ مسایل جهانی و دوجانبه‌ای وجود دارد که در آن هند و کشورهای بالتیک منافع مشترک را دارند. جهان با خطوط گسل غیرقابل پیش‌بینی و فرار در گداختگی قراردارد. تغییر رقابت‌های قدرهای بزرگ، جزر و مدّ ذاتی، جریان‌های تحتانی جغرافیایی و اقتصادی و رقابت استراتژیکی جغرافیایی و خطرات امنیتی روزافزون مرسومی و غیرمرسومی ازجمله تروریسم، امنیت سائبر و تغییر آب و هوا و محیط استراتژیکی جهانی را مکدر ساخته‌اند. جهانی‌سازی، عامل کلیدی قرن ۲۱ میلادی مفهوم احتقانی را بدست آوده است. ناسیونالیسم کششی را با گرایش روزافزون کشورها به‌درون‌بینی بوجود آورده. از فنّاوری همیشه حتی اینکه ما وارد چهارمین دورۀ انقلاب صنعتی می‌شویم، سوء استفاده می‌شود. این تحوّلات متقاضی مشارکت و انسلاک جدید است. اهمیت رو به‌افزایش هند در صحنۀ جهانی و عضویت کشورهای بالتیک به‌اتّحادیۀ اروپایی و سازمان ناتو، آنها را به‌حالتی گذارده که بطور متحده برای کنترل نمودن این تحوّلات جهانی اقدام نمایند.

بطور مشابهی، سیتم جوّی ملّی ابداعی محکمِ کشورهای بالتیک و اقتصاد مبنی بر دانش برای هند اهمیت خاصّی دارد. آنها بطور مداوم در چیزهای انترنتی، کارآگاهی مصنوعی، زنجیرۀ بلوک و مدیریت الکترونیکی را باندازۀ کافی تقویت می‌دهند. توانمندی دیجیتالی آنها وابسته به‌شعار توسعه نخست وزیر مودی در مدرن‌سازی اقتصاد هند از طریق ادغام فنّاوری جدید، ظرفیت‌سازی، رشد پایدار و به‌حداکثر رساندن پتانسیل‌های انسانی و معنوی هند از طریق ایجاد حوزه‌های جدیدی از فنّاوری درجۀ جهانی است. شرکت‌های بالتیک دارای پتانسیل برای ایفای نقش کلیدی در پروژه‌های دگرگونی هند مانند در هند بسازید، هند دیجیتال، برنامۀ سرآغاز هند وغیره می‌باشد.

مشارکت‌های اقتصادی و فنّی بطور آشکار یک شناخت مهم در پیوندهای دوجانبه می‌ماند. هند در این مشارکت بسیار نفع‌بخش به‌تکنولوژی نوین دست می‌یابد درحالیکه کشورهای بالتیک می‌توانند از بازار هند در خلال رشد جهانی روبه‌کُندی سود ببرند. این واقعاً جالب توجّه است که تجارت مابین آنها که در سال ۱۹-۲۰۱۸ به‌۸۰۰ میلیون دلار آمریکایی قرار داشته باوجود عدم موجودگی ماموریت‌های مسکونی هند در این کشورها رخ‌داده. توریسم، داروسازی، آموزش و پرورش، تولیدات و مراقبت بهداشتی مورد ستون‌های جدید مشارکت قوی‌تر برای آینده قرار گرفته‌اند. اکنون چالش این است که چطور قوّۀ حرکت آنی آن ادامه یابد و جریان دگرگونی جاری بماند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند