کشمکش‌های تجاری ژاپن و کرۀ جنوبی

نویسنده: تیتلی باسو

مترجم: محمود عالم ملک

ژاپن و کرۀ جنوبی دو اقتصاد عمدۀ آسیای جنوبی دُچار تنش‌های تجاری‌اند. ژاپن با نشان دادن نگرانی‌های امنیتِ ملِّی پیشگیری‌های تجاری را ازطریق سخت‌تر نمودن کنترل صادراتی سه مادّۀ شیمیایی ازجمله هیدروژن، گاز فلورید، پولیمائید فلوریدی و موانع عکس قابل استفاده در صنعت تکنولوژی عالی تحمیل نموده است.

ژاپن نگرانی خود را دربارۀ استفاده نهایی از آن مواد شیمیایی بیان نموده است که ممکن است کاربردهای نظامی نیز داشته باشد. توکیو بقرار گزارشی نگرانی خود را برسرِ اجرای قیودات شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ کرۀ جنوبی و رعایت از نظم کنترل صادرات بین‌المللی مربوط به‌مواد حسّاس اظهار داشته است. علاوه براین، ژاپن کره جنوبی را از "لیستِ سفید" ترجیحی شرکای تجاری معتمد از طریق رسیدگی سخت‌تر بیش از ۱۱۰۰ جنس مهم خارج نموده است. در صورت تداوم تشدید این پیشگیری‌ها این ممکن است بر زنجیرۀ تهیّۀ جهانی سوء تاثیر بگذارد.

شرکت‌های برجستۀ کرۀ جنوبی بعنوان یک تهیّه‌کنندۀ کلیدی مواد شیمیایی منحصر بر ژاپن‌اند که در رابطه با تولید چیپ‌ها و صفحات نمایش برش مهمی‌اند. اگرچه صادرات کنندگان ژاپن تحت پیشگیری‌های فعلی نیازمند اجازۀ قبلی برای ارسال مواد شیمیایی به‌کرۀ جنوبی می‌باشند که ممکن است مدّت نود روز بگیرد. شرکت‌های کرۀ جنوبی متکی به‌مواد شیمیایی انبارگیری شده بخاطر دوام‌پذیری تولید اند. لذا اگر این تنش تجاری فعلی به‌حل و فصل نرسید، آن ممکن است بر تولید تلفن همراه نوین، ریانه‌ها و اقلام الکترونیکی دیگر سوء تاثیر بگذارد. درعین حال، کرۀ جنوبی از جایگاه تجاری ژاپن در لیست سفید کاسته است و اکنون توکیو در زمرۀ تجاری جدید برای کشورهایی که دارای سیستم‌های کنترل تجاری برطبق اصول جهانی نمی‌باشند گذارده خواهد شد. علاوه براین، سئول برای پیگیری از قضیه‌اش در شورای عمومی سازمان تجارت جهانی با امید کسب حمایت جهانی سعی نموده است.

اگر تنش‌های تجارتی بدون حل و فصل مانده و کنترل‌های صادرات ژاپن تدارکات اقلام استراتژیکی را مختل ساخته این تاثیر غیرمساعد را بر کالاهای متوسط خواهد گذاشت و دارای عواقب در صنایع استعمال نهایی خواهد بود. کرۀ جنوبی چشم انداز رشد اقتصادی خود را برای سال جاری به‌۲.۵-۲.۴ درصد در مقابل ۲.۷- ۲.۶ درصد قبلی پایین آورده است. حکومت کرۀ جنوبی درنظر داشت حدوداً ۱.۶ میلیارد دلار آمریکایی به‌صنایع محلّی جهت کمکِ آنها برای تامین کنترل‌های صادرات ژاپنی وارد آورد. شرکت‌ها همچنین برای متنوع سازی تهیه‌کنندگان‌شان در چین بمنظور برقرار نگهداری سلسلۀ تدارکات پیگردی می‌نماید.

کرۀ جنوبی استدلال می‌نماید که ژاپن اقتصاد خود را به‌تحلیل می‌برد که علّت آن عدم صلاحیت توکیو برای حلّ و فصل نمودن مسایل بزرگ تاریخی در مناسبات دوجانبه می‌باشد. اقدامات تجاری پیشگیر ازلحاظ سیاسی انگیزه یافته است. قبلاً در ۲۰۱۸ دیوان کرۀ جنوبی به‌صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن برای پرداخت جبران برای کارِ اجباری در عصر مستعمراتی دستور داده بود که بدنبال آن دارایی‌های آن ضبط گردید. به‌علاوه، دو شرکت ژاپنی دیگر ازجمله شرکت فولادسازی نیپن و شرکت ناچی-فوجیپوشی نیز دارایی‌شان را که در کرۀ جنوبی در دنبال دستورات دیوان عالی برای پرداخت به‌شکایت‌کنندگان برای کارِ اجباری ضبط نموده. درعین حال، دولت ژاپن مدعی است که همۀ اینچنین ادّعاها با پیمان ۱۹۶۵ که مناسبتی را مابین دو کشور عادّی ساخته حل و فصل گردید.

این اختلافِ تجاری جاری به‌فراتر از حوزۀ اقتصادی رسیده و بر قضیه‌های مربوط به‌امنیت مابین این دو همپیمان مرسومی ایالات متحدۀ در آسیای شرق سوء تاثیر گذاشت. کرۀ جنوبی به‌امنیت عمومی قرارداد اطّلاعات نظامی با ژاپن بتعلیق گذاشته است. هدف این قرارداد قادر ساختن تبادل سریعانه آگاهی مابین دو همپیمان آمریکایی و افزایش همکاری امنیتی با مقابۀ بهتر با هشدار هسته‌ای کرۀ شمالی بود.

طرفین باید عزم سیاسی را برای حل و فصل نمودن مسایل لاینحل مانده در مناسبات دوجانبه‌شان و سرمایه‌گذاری در حلّ و فصل نمودن کسر اعتماد موجوده نشان بدهند طوری که تنش‌های تجارت موجودۀ ژاپن و کرۀ جنوبی فال نیک نیست در آن هنگام که جنگ تجاری بزرگتری آمریکا و چین اقتصاد تحریک یافته از صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هردو ژاپن و کرۀ جنوبی شرکای استراتژیکی مهمّ هند و فعالین مهم در سیاست اقدام به‌شرق می‌باشند. تشنج زدایی تجارتی در دنبال تجارت آزاد و بازارهای باز حایز اهمیت است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند