ملاقات نخست وزیر نارندرا مودی با پریزیدنت ترامپ در گروه-۷


نویسنده: دکتر استوتی بانرجی

مترجم: دکتر احمد علی

نخست وزیر نارندرا مودی توسط رئیس جمهور فرانسه امانویل ماکرون به‌عنوان یک مهمان ویژه‌ای در کنفرانس سران گروه-۷ در بیاریتز فرانسه دعوت شده چون هند راجع به‌عدّه‌ای از موضوعات از قبیل پایداری قرارداد هسته‌ای ایران و مبارزه با تغییر آب و هوا با فرانسه توافق نظر دارد. این در حاشیۀ این کنفرانس سران بوده که نخست وزیر هند و رئیس جمهور آمریکا ترامپ با یکدیگر ملاقات نمودند.

هردو رهبر در دوران این ملاقات موضوعات تجاری و اقتصادی را مورد بحث و بررسی قراردادند. این بطور ویژه‌ای مهم است که رئیس جمهور آمریکا بیان نموده که دهلی‌نو از برچسب داده شده توسط سازمان تجارت جهانی سود می‌برد و هند تعرفه‌های عالی را بر فراورده‌هایی از آمریکا تحمیل نموده است. آمریکا برای مقابله با این تعصّب تعرفه‌ها را بر واردات فولاد از هند تحمیل نموده و دسترسی ترجیحی برای فراورده‌های هندی را ازبین برد.

هند نیز تعرفه‌های تلافی جویانه را بر ۲۸ فراورده صادراتی از آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۱۹ تحمیل نموده. هردو رهبر راجع به‌طور و طروق توسعۀ روابط استراتژیکی نیز گفتگو نمودند. اگرچه تجارت یک قسمت مهم مشارکت استراتژیکی دوجانبه رو به‌افزایش می‌باشد، اختلافات برسرِ دسترسی به‌بازار و تعرفه‌ها در ماه‌های آخیر افزایش یافته و منجر به‌خطرات اختلافات طولانی گردیده. باوجود آن نخست وزیر مودی پس از این جلسه بیان نموده که هند قصد دارد وارداتی از آمریکا را بیشتر افزایش بدهد چون هردو کشور سعی می‌کنند اختلافات‌شان برسر تعرفه‌ها و دسترسی به‌بازار را رفع نمایند.

انرژی بخشی بود که برای همکاری بیشتر مشخّص گریده. این خاطر نشان ساخته شد که هنگامی که نخست وزیر نارندرا مودی در سپتامبر برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از آمریکا بازدید می‌نماید، او از هوستن نیز برای خطاب به‌جامعۀ هندی در آنجا و برای تشکیل جلسات با رهبران بازرگانی در بخش انرژی بازدید خواهد نمود. هدفش دو جنبه دارد، یکی برای دیدن اینکه چطور هند می‌تواند انرژی بیشتر را از آمریکا وارد بکند و دوّم اینکه چطور اینکشور می‌تواند در بخش انرژی در آمریکا سرمایه‌گذاری نماید. نخست وزیر هند از واشنگتن دی‌سی نیز برای اجلاس دوجانبه با پریزیدنت ترامپ بازدید خواهد نمود. این انتظار می‌رود که موضوعات مورد علاقۀ دوجانبه توسط هردو شرکای استراتژیکی مورد بحث و بررسی قرار بگیرند. جلسۀ بیاریتز اوّلین جلسه مابین دو رهبر پس از روی کارآیی مجدّد نخست وزیر نارندرا مودی برای دوّمین دوره‌اش بوده. این جلسه همچنین پس از لغوسازی موقعیت ویژه‌ای ایالت جامو و کشمیر هند صورت گرفته. سیاست منطقه‌ای دور و بر این موضوع به‌فورم‌های بین‌المللی توسط ادّعاهای بی‌اساس پاکستان نیز کشانده شده. بهرحال هند در اجلاس محرمانه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل بطور قاطع واضح ساخت که لغوسازی مادّۀ ۳۷۰ قانون اساسی‌اش یک امر داخلی اینکشور می‌باشد.

پریزیدنت ترامپ بیان نموده که نخست وزیر مودی گفت که وضعیت در جامو و کشمیر تحت کنترل قراردارد و بسرعت بحالت عادّی برمی‌گردد. رئیس جمهور آمریکا بیان نموده که اگر هند و پاکستان باهم گفتگو نمودند آنها می‌توانند این را با همدیگر انجام بدهند چون اینها از مدّت مدیدی این گفتگو را انجام می‌دهند. نخست وزیر هند ضمن تصدیق اینکه کشمیر یک مسئلۀ دوجانبه‌ای است بطور قاطع لزوم هیچگونه میانجیگری سوّم راجع به‌کشمیر را مسترد ساخته گفت که هند و پاکستان می‌توانند همۀ مسایل دوجانبه را پس از بحث و بررسی حلّ و فصل نمایند و ما نمی‌خواهیم که هیچ کشور سوّم را در این مورد زحمت بدهیم. این یک موضع واضح هند به‌حضور جامعۀ جهانی بوده. ملاقات مابین دو رهبر بعنوان یک اقدام مثبت نگریسته می‌شود که در آن آنها می‌خواهند بخش‌های همکاری را برای مرکز توجّه قراردادن روابط دوجانبه توسعه بدهند.کاخِ سفید گفت که ملاقات مابین نخست وزیر هند و رئیس جمهور آمریکا در کاهش تنش مابین هند و پاکستان کمک خواهد نمود. این یکی از دستاوردهای بزرگ از این کنفرانس سران گروه-۷ می‌باشد که آخیراً به‌پایان رسیده است. پریزیدنت ترامپ لزوم مذاکرات و همچنین تحکیم روابط اقتصادی بزرگ مابین هند و آمریکا را مجدّدً تصدیق نموده.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند