تعهد کشورها برای کاهش سائیدگی زمین

نویسنده: کِ وی ونکتا سوبرامانین

مترجم: دکتر احمد علی

زمین یک منبع مهمی‌است. این اساس عمده را برای امرار معاش انسانی و بهبودی بشمول تدارکات غذا، آب تازه و سرویسهای متعدد دیگر سیستم جوی و همچنین تنوع حیاتی فراهم می نماید. زمین همچنین در سیستم آب وهوا یک نقش مهمی را ایفا می نماید. 

درطول چندین دهه، کاربرد بی سابقه زمین و استفاده از آب تازه‌ای بعلت رشد جمعیت منجربه فرسایش زمین شده است. فشارهای مشترک کشاورزی و تولید احشام، شهری سازی، عدم جنگلبانی ورویدادهای آب وهوای انتهایی بخصوص خشک سالی این روند را تسریع نموده است. نوع بشر بیشتر از هفتاد درصد زمین آزاد از برف را تحت تاثیر می گذارد. فرسایش زمین وبیابان زایی یک مسئله مهم اقتصادی، اجتماعی و وابسته به محیط برای اغلب کشورها می باشد. بیابان زایی یک نوع فرسایش زمین می باشد که در نتیجه آن زمین حاصلخیز مبدل به صحرا می شود. 

برای مقابله با این تغییرات و یافتن طور وطرق این چالشها تقریباً نه هزار نماینده از ۱۹۷ کشور دراین کنفرانس بزرگی از تاریخ ۲ سپتامبر در حومه دهلی شرکت نمودند. چهارمین کنفرانس گروه کوپ-۱۴ برای کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان زایی توسط هند تشکیل داده شد. 

شرکای این کنفرانس راجع به مدیریت زمین، اعاده زمین سائیده شده، خشکسالی، تغییر آب وهوا، انرژی تجدید پذیر، مقتدرسازی زنان، مساوات جنسی، کمبود آب و مسایل متعدد دیگر بحث و بررسی نمودند. نمایندگان کنفرانس شامل وزیران، سران سازمان ملل و هیئات بین الدول و نمایندگان سازمانهای غیردولتی بوده. 

این اجلاس پس از گفتگوهای چهارده روزه‌ای اعلامیه دهلی نو یک طرح عملی برای حفظ این کره از سائیدگی زمین بیشتر را اتخاذ نمود. این کنفرانس حاکیست که جهان احتیاج به راههای حل وابسته به زمین، اقدامات مربوط به آب وهوا وتنوع برا ی حصول اهداف طویل مدت قرارداد پاریس که درماه دسامبر ۲۰۱۵ به امضا رسیده، دارد. 

امضا کنندگان این اعلامیه ۳۵ تصمیم بشمول تعهداتی برای مبارزه با فرسایش زمین، بیابان زایی و خشکسالی را به امضا رساندند. اعلامیه دهلی نو یک بیانیه باتفاق آرا می باشد، درحالیکه ۳۵تصمیم از روی قانون برای هریک از ۱۹۷ کشور لازم الاجرا می باشد. این اعلامیه حاوی اقداماتی‌است که باید برای اعاده زمین سائیده شده انجام داده بشوند واین دستورکار را برای اقدامات آینده تعیین خواهد نمود. شرکای این کنفرانس تصمیم گرفتند تلاشهای جهانی برای کاهش خطرات خشکسالی فلج کننده را تقویت بدهند. 

نخست وزیر نارندرا مودی تعهد هند نسبت به دستورکار زمین جهانی را تکرار نمود. هند تعهد نموده اراضی ۲۶ میلیون هکتار سائیده شده را تا سال ۲۰۳۰ اعاده نماید که ۵ میلیون هکتار بیشتر از هدف قبلی ۲۱ میلیون هکتار می باشد. هند رئیس فعلی کوپ-۱۴ می باشد واین سمت را به مدت دوسال بعهده خواهد داشت. 

انتظار می رود که کشورها عدم امنیت مدت زمین ازجمله مساوات جنسی را مورد توجه قرار خواهند داد، اعاده زمین را برای کاهش اخراج کربنات مربوط به زمین را توسعه خواهند داد و منابع نوآوری کمک دولتی و خصوصی را برای پشتیبانی از این تصمیمها به سطوح ملی بسیج خواهد نمود. 

همۀ کشورها این امر را برسمیت شناختند که بیابان زایی به بهداشت زمین و عمران وسعادت درهمۀ مناطق لطمه می زند. وزیران از ابتکارهای جدید بمنظور بهبودی بهداشت انسانی، بهداشت سیستم‌های جوّی و پیشبرد صلح و امنیت پشتیبانی نمودند. 



ابراهیم تایئوا دبیر اجرایی کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با بیابان زایی گفت که اعاده زمین یکی از ارزان ترین راه‌های حل بحران‌های جهانی تلفات آب و هوا و تنوع حیاتی می باشد. او گفت که یک رابطه آشکار مابین اعاده زمین، آب و هوا و تنوع حیاتی وجود دارد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند