بازدید رئیس جمهور هند از سویز و آیسلند و سلوانی

نویسنده: پروفسور ام سلمی باوا

مترجم: دکتر نعیم‌الدّین

رامنات کووند رئیس جمهور هند برای تشدید نمودند روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه‌ای بازدید نه روزه‌ای از آیسلند، سویز و سلوانی بعمل آورده است. هند و آیسلند، برقراردادها و تفاهم‌نامه‌ها راجع به‌همکاری در ماهیگیری و فرهنگی و سهل‌ترسازی مرحله اعطای ویزا برای مامورین و استقرار نمودن یک کرسی زبان هندی در دانشگاه ایسلند، امضا نمودند. آیسلند، قسمتی از کشورهای گروه نوردیک می‌باشد و رئیس جمهور هند، تصدیق نموده است که آیسلند می‌تواند در نواحی ماهیگیری جامع و اقتصاد دریایی و کشتی‌رانی و رُشدِ سبز و انرژی و ساختمان‌سازی و صحنه‌های کشاورزی، سهم گذاری نماید. آیسلند، ریاستِ شورای آرتیک را که یک سازمان بین‌المللی است که توجۀ خود را بر توسعه و عمران جامع و تحفظ محیط در ناحیه مبذول می‌دارد، می‌باشد.

آیسلند حمایت خود را برای داوطلبی هند بعنوان یک عضو شوری امنیت سازمان ملل، عرضه نموده است. رئیس جمهور کووند به‌دانشجویان دانشگاه آیسلند هم برسر موضوع "همکاری هند و آیسلند برای کرۀ سبز" نیز خطاب نموده است. نامبرده به‌آیسلند دعوت نموده که شامل پیمان بین‌المللی شمسی بشود. نامبرده تعهد هند را تحت قرارداد پاریس بخاطر آورد و راجع به‌خاتمه دادن یک‌بار مصرف پلاستیک یاد داده است. نامبرده به‌صحنۀ تجاری هند و آیسلند هم خطاب نمود.

آقای کووند در دومین دورۀ بازدیدش، از سویز بازدید نمود. در دوران خطابه‌اش در دانشگاه برن برسرِ موضوع مشارکت تازۀ هند و سویز آقای کووند راجع به‌مرتبط سازی کوه‌های البرز با کوۀ هیمالیا تذکر نمود. وی نواحی رُشدِ سبز و اقتصاد آبی و تغییر آب و هوا و اختراعات و تصفیه‌های سریعی را هم مشخّص ساخته بود. آقای کووند توجّۀ جهان را به سوی مشارکت‌های آیندۀ هند و سویز مبذول داشت. نامبرده اشاره نمود که تمام جهان به‌سوی دمکراسی و بزرگ‌ترین دمکراسی جهانی می‌نگرد که با حوادث تاریخی باهم منسلک شده‌اند. در سال ۱۸۹۶ میلادی سوامی وویکانند از آنکشور با پیامی برای مرتبط سازی شرق و غرق بازدید نموده بود. روابط میان هند و سویز با مشارکت محکم اقتصادی استوار می‌باشند. بیش از ۲۵۰ شرکتِ سویز در هند فعّال هستند و کارخانۀ واگون‌سازی خطوط راهِ آهن در شهر هندی چنایی که با کمک سویز دایر شده است در سال ۲۰۱۵ میلادی مراسم صدسالۀ خود را جشن گرفته بود. رئیس جمهور هند در حال تاکید نمودن این امر که علوم و تنکولوژی روابط میان هند و سویز را تشکیل خواهد داد گفت که سویز رهبر جهانی در میدان اختراعات می‌باشد و هند از آن کشور الهام می‌گیرد. وی گفت مهارت سویز در صحنۀ اقتصادی و معلومات منابع می‌‌تواند به‌هند کمک نماید که یک فضایی مساعد شهری را ایجاد بکنیم تا رودخانه‌های خود را پاک سازیم و خواربار را تجزیه نماییم. آقای کووند به‌کنفرانس گردمیز تجاری هند و سویز هم خطاب نمود.

در آخرین مرحلۀ بازدیدش رئیس جمهور کووند از سلوانی بازدید نمود. این اوّلین بازدید یک رئیس جمهور هند از آن کشور بود. رئیس جمهور کووند در حال تاکید نمودن تغییرات فاهش اقتصادی در هند گفت که هند آرزو داشت از تکنولوژی عالی سلوانی و تحقیقات و عملیات تجاری آنکشور حداکثر استفاده نموده، رُشد سریع هند را تامین نماید. هند و سلوانی هفت تفاهم‌نامه و برنامه‌های همکاری را در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، ورزش‌ها، فرهنگ، پاکسازی رودخانه‌ها و علوم و تکنولوژی امضا نمودند. آقای کووند به‌صحنۀ تجاری هند و سلونی هم خطاب نمود. نامبرده توجّۀ جهان را به‌این حقیقت جلب نمود که هند دارای سومین بزرگترین شبکۀ آغاز نو در جهان می‌باشد. سلوانی حمایت خود را برای عضویت دایمی هند در شورای امنیت ملل متحد عرضه نموده است. در آخر ماه جاری سپتامبر دولتِ سلوانی یک تمبر یادبودی را راجع به‌زندگانی پدر ملّت مهاتما گاندی منتشر خواهد ساخت.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند