نیروی هوایی هند در آستانه تاثیرگذار

نویسنده: اوتام کومار بیسواس

مترجم: شمس‌الهدی شیروانی

نیروی هوایی هند با دریافتِ اولینِ جنگندۀ رافال از شرکت هوانوردی داسوی فرانسه در دومین هفته ماه آینده اکتبر در آستانه کسب اولین تسلط هوایی قرارگرفته است. راجنات سینگ وزیرِ دفاع هند جهت تحویل گرفتن اولین جت رافال به‌فرانسه خواهد رفت. نیروی هوایی هند ۲۴ خلبان را در سه گروه مختلف برای پرواز رافال‌ها تا ماه مه سالِ آینده تربیت خواهد داد. اولین گروه جت‌ها تا همان زمان واردِ هند خواهد شد. تصمیم تهیه فوری رافال بسیار منطقی است چونکه در ظرفِ سال‌ها استراتژیست‌های دفاعی در دهلی‌نو با سوال چگونه جایگزین ساختن صدها فروند جنگنده‌های میگ ۲۱، ۲۳ و ۲۷ متروکه که بتدریج از خدمات افتاده‌اند دست و پنجه نرم می‌کردند.

علاوه بر آن، تحولات در همجواری فوری هند در ظرف دهه‌های گذشته و تروریسم روبه‌افزونِ فرامرزی، رهبری هندی را به‌متمرکز شدن برفوریتِ تهیۀ دفاع وا داشته است. زمانِ اخیر نیز شاهد انتقال الگویی در سیاست دفاعی هند از محدود نگه داشتن خود در نظریۀ اجتناب و بازدارندگی از یک روش خط سرسخت جهت خنثی‌سازی تروریسم حمایت شده دولتی توسط کشوره همجوار فوری بوده است. حتی هند نیز یک پیام واضح را ابلاغ نموده که در صورتِ اقتضای شرایط دهلی‌نو از بررسی اصول هسته‌ای عدم پیشقدم در استفاده هسته‌ای تامل نخواهد کرد.

حملات دقیق هوایی بالاکت در ماه فوریه گذشته علامتی از مسیری است که نیروهای مسلح هند از این به‌بعد از آن پیروی خواهد کرد. رهبری هند نیز احساس بر آن دارد که اوضاع روبه‌ظهور در جبهه شمالی را نمی‌توان بدون قدرت موثّر هوایی و سامانه‌های تسلیحاتی برخورد نمود. بنابراین تحتِ پرتوی مذکور است که تهیّۀ رافال زیر تاکید بیشتری قرارگرفت. بعد از عملیات بالاکت نخست وزیر نارندرا مودی گفته بود که جنگنده‌های رافال حتی نتایج بهتری را بدست می‌آوردند. عطفِ او ظاهراً بسوی استعدادها و نهانکاری رافال بوده که هنگِ کنونی هندی از آن برخوردار نمی‌باشد. نیروی هوایی هند مجبور به‌اتکاءکردن بر یک دوجین فروند هواپیمایی مراژ۲۰۰۰ بود که از سوی همان شرکت دوران عملیات ساخته شده بود.

سوابق به‌اثبات رسیده اشاره بر آن می‌کنند که رافال یکی از بهترین جنگنده‌های موجود است که فقط نصف نسل از هواپیماهای راپتورِ اف-۲۲ آمریکایی عقب می‌باشد که پیشرفته‌ترین جنگندۀ جهان محسوب می‌شود. آن برتری زننده‌ای را به‌نیروی هوایی هند فراهم خواهد آورد.

درحقیقت رافال برای نیروی هوایی هند تأثیرگذار خواهد بود چونکه آنها با استعداد عدم مداخلت دشمن طی عملیاتِ هوایی برخوردار می‌باشند. رافال مجهز با یک سلسلۀ وسیع تسلیحاتی با قصد کارکردگی برتری هوایی، جلوگیری‌کننده، شناسایی هوایی، حملاتِ بازدارندگی هسته‌ای و حملۀ عمیق و ماموریتِ فوق عالی برخوردار است. رافال نیز احتیاجاتِ هندی را برآورد خواهد ساخت که شامل فراهم نمودن استعدادِ ضربۀ برق آسای سریع برای شلیک تسلیحاتی قابلیتِ پرواز از پایگاه‌های مرتفع هوایی مانند له جهتِ ضربۀ واکنش سریع، یک رادار دریافت‌کنندۀ هشدار جهت شناسایی سامانه‌های ردیابی دشمنی و استعداد بخصوص خنثی‌سازی حملاتِ ورودی موشکی می‌باشد.

نیز تسلیحات فوقِ جدید وجود دارند که مشتمل بر موشک دوربردِ حملۀ زمینی می‌باشد که می‌تواند اهداف را با فوق دقّت به‌یک برد ۳۰۰ کیلومتر ضربه زند. یک ویژگی دیگری، موشک هوا به‌هوا است که احتمالاً بهترین نوعی از خود می‌باشد. وی می‌تواند هواپیمای دشمن را از برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر مورد هدف قرار بدهد. هواپیماهای رافال دستگاه‌های رزمی به‌اثبات رسیده می‌باشند و در ظرفِ سالها در جنگ‌های متعدّدی شرکت فعالانه‌ای داشته‌اند.

در یک تحوّل مربوطه، راجنات سینگ وزیرِ دفاع هند سوار یک هواپیمای آزمایشی تجاس پرواز کرده است. تجاس یک هواپیمای سوپر سونک چند منظوره‌ای است که جهت حمل انواع و اقسام تسلیحات مختلف هوا به‌هوا، هوا به‌زمین، موشک‌های هدایت شدۀ دقیق و آماده باش وغیره طراحی شده است و نیز قرار است این هواپیما بزودی به‌نیروی هوایی هند بپیوندد.

هندِ روبه‌رشد با تعداد روزافزونِ منافعِ ملّی برخوردار است. وی نیازمند به‌استعدادِ نیرومند نظامی جهت دفاع از منافع خود می‌باشد. بنابراین در این پرتو، هند بر تسلیحات تولید شده بومی و پشتیبانی شده از یک استعدادِ تنومند و موثّر صنعتی متکی می‌باشد. آن ابلاغ‌کننده استراتژیکی و یک استعداد و قدرت مستقل ملّی می‌باشد. رافال می‌تواند مهمترین هواپیمایی برای احتیاجاتِ کنونی نیروی هوایی هند ازلحاظ استعدادهایش باشد، امّا برای سودهای دراز مدّتی، کانون توجّه بایستی بر ترفیع استعداد صنایع داخلی مرکوز باشد و خریدهای کنونی باید بعنوان ابزاری در جهت مقصد عالی کشور بکاربرده شود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند