هودی مودی - یک رویداد بی‌سابقه

نویسنده: نوتج سارنا 

مترجم: دکتر احمد علی

بازدید نخست وزیر نارندرا مودی از ایالات متحدۀ آمریکا با یک رویداد بسیار موفقیت‌آمیز هودی مودی در هوستن، تکساس آغاز شده که او در آنجا با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به‌یک صحنه حضور داشته و به‌یک انبوه مردم بیشتر از پنجاه هزار نفر از هندیان آمریکایی خطاب نموده.

نخست وزیر نارندرا مودی قبلاً هم به‌جامعۀ آمریکایی هند در آمریکا در باغ‌های میدیسن اسکوایر در نیویورک در سال ۲۰۱۴ و در سانجوس در سال ۲۰۱۵ نیز خطاب نموده امّا حضور پریزیدنت ترامپ مراسم هوستن را در یک زمرۀ نسبتاً بسیار عالی گذاشت. حضور اعضای کنگرۀ متعدد و سناتورها بشمول دمکرات ارشد، عضو کنگره استنی هویر به‌جنبۀ دوحزبی پشتیبانی از مشارکت هند و آمریکا تاکید نموده.

نخست وزیر مودی درحین معرفی پریزیدنت ترامپ از او برای حضورش در این رویداد اظهار امتنان و تشکر نموده و ضربان قلب دو بزرگترین دموکراسی را نشان داده. او، او را بعنوان دوستِ من، یک دوستِ هند و یک رئیس جمهور عظیم آمریکا خطاب نموده از رهبری پریزیدنت دونالد ترامپ و عزم او برای عظیم‌تر نمودن آمریکا تحسین و ستایش نموده.

پریزیدنت ترامپ این رویداد را بعنوان یک رویداد بزرگ تاریخی و یک جشن همگان توصیف نموده که هند و آمریکا را بهم متحد می‌کند. او از رهبری نخست وزیر مودی و موفقیت او در بیرون کشیدن سیصد میلیون نفر از خط فقر تحسین و ستایش نموده. او به‌چهار میلیون نفر از جامعۀ هندی آمریکایی و قهرمانان زحمت‌کش در داروسازی و تاسیس تجارت جدید و فراهمی شغل و کار به‌هزاران نفر تبریک گفت. او ضمن تفسیر اینکه روابط هند و آمریکا هیچ وقت تا این اندازه مستحکم نبوده به‌همکاری انرژی امنیت و همکاری دفاعی و فضایی تاکید نمود. یک اجتماع ایستادۀ مردم از این بیانیه‌اش که هردو کشور بر علیه رادیکالیسم و تروریسم باهم ایستاده خواهند بود، استقبال نموده. او همچنین از سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در آمریکا نیز تحسین و ستایش نموده.

نخست وزیر مودی در یک سخنرانی هیجان برانگیز، رویای خود برای عمران هند را مطرح نموده گفت که ما با مقابله با چالش‌های متعدد خود را تغییر می‌دهیم. نخست وزیر خاطرنشان ساخت که در طول پنج سال گذشته نظافت روستایی با ساخته شدن ۱۱۰ میلیون مستراح از پوشش ۳۸ درصد به‌سطح ۹۹ درصد بالارفت و ۱۵۰ میلیون اتصال جدید گاز آشپزی به‌آن افزوده شده؛ ارتباط روستایی از ۵۵ درصد به‌سطح ۹۷ درصد افزایش یافته و پوشش صد در صد بانکی وجود داشته.

هند دیجیتال اطلاعات را قابل استطاعت ساخته و آسانی را در بازرگانی بوجود آورده است. با توصیف نمودن اقتصاد هند بعنوان یکی از پایین‌ترین تورم، پایین‌ترین کسر مالی و رشد عالی او طرح را برای توسعه دادن زیربنا و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و صادرات بعنوان اقدام هند برای رسیدن به‌یک اقتصاد ۵ تریلیون دلار آمریکایی نشان داد. اصول و ضوابط آسان در بخش‌های متعددی، هند را بعنوان یک مقصد بسیار بهتر برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی درآورده است.

هند عده‌ای از ضوابط فرسوده را تودیع گفته بود. هند نیز به‌مادّۀ ۳۷۰ یک قانون هفتاد سال قدیمی را وداع گفته که مردم جامو و کشمیر و لداخ را از منافع عمران محروم ساخته بود و توسط تجزیه طلبان و تروریست‌ها بکاربرده می‌شد.

نخست وزیر متقاضی نبرد قاطعی علیه مرتکبین و پشتیبانان تروریسم شده مراجعه محجوب به‌پاکستان نموده با اظهار اینکه "آیا آن مرتکبان تهاجم تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ علیه ایالات متحده آمریکا و تهاجمات ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ در هند می‌باشد در جایی که طراحان این حملات یافته شدند؟"

نخست وزیر هند در پاسخ به‌سوال "هودی مودی" تنوع و گوناگونی هند را نشان داده با اظهار اینکه همۀ چیز در بعضی از زبانهای هند خوب است. او گفت که این گوناگونی فرهنگی یک عنصر کلیدی و سرچشمۀ الهام دموکراسی است.

رویداد هودی مودی صحنه‌ای را برای مباحثات مزیدی مابین هردو رهبر آماده ساخته هنگامی که آنها برای مذاکرۀ دوجانبۀ رسمی در نیویورک تشکیل جلسه می‌دهند. این رویداد بدون شک بعنوان نشاندهی روابط محکم و صمیمی یگانه مابین هند و ایالات متحده بیادآورده خواهد شد.

قبلاً نخست وزیر هند وارد هوستن شده و جلسۀ گردمیز را با مجریان کل شرکت‌های انرژی تشکیل داد. این مذاکرات متمرکز به‌کارکردن باهمی برای امنیت انرژی و توسعه دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری متقابل مابین هند و ایالات متحده بوده. نخست وزیر مودی نیز با جوامع هندیان ساکن در ایالات متحده تشکیل جلسه داد.



آقای مودی وارد نیویورک شده است درجایی که او به‌۷۴مین جلسۀ مجمع عمومی سازمان ملل خطاب خواهد کرد و در عده‌ای از جلسات دوجانبه شرکت خواهد جست.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند