نخست وزیر هند نارندرا مودی در سازمان ملل تکرار نموده که تغییر آب و هوا چالش واقعی است

نویسنده: ان. بادران نایر

مترجم: محمود عالم ملک

فریاد حسّاس گریتا تونبرگ یک عضو فعال محیط زیست ۱۶ساله‌ای از سوئد روحیۀ رهبران جهانی را که در سازمان ملل در نیویورک گردهم آمده تکان داده است.

چشمان همۀ نسل‌های آینده بر شما است. وی رهبران جهانی را به‌مبارزه طلبید اگر شما می‌خواهید به‌ما شکست بدهید، من می‌گویم ما شما را هرگز معاف نخواهیم کرد.

تغییر آب و هوا امروز یک بزرگترین تهدید به‌وجود انسانی است. تغییرات کاهش نیافته در سیستم آب و هوا برای سراسر جهان عواقب نابودکننده‌ای را بوجود خواهد آورد.

نخست وزیر نارندرا مودی به‌رهبران جهانی گفت ما باید قبول کنیم اگر می‌خواهیم بر یک چالش سنگین مانند تغییر آب و هوا فایق بیاییم در آنصورت آنچه که ما در آن لحظه انجام می‌دهیم کافی نیست. وی گفت آنچه که ما نیاز داریم یک نهضت مردم جهانی برای ایجاد تغییر رفتاری است.

نباید طمع وجود داشته باشد اصل رهنمایی ما بوده است، نارندرا مودی این مطلب را به‌کنفرانس سران ویژه سازمان جهانی بیان داشت و گفت که هند نه تنها برای انجام مذاکرات دربارۀ جدیت این مسئله نیامده است بلکه یک طرح مقدماتی با روش برخورد عملی را تقدیم خواهد کرد.

گزارشی که توسط انستیتوی پوتسدام برای تحقیقات تاثیری آب و هوا در آلمان تهیّه شده یک افزایش درجۀ حرارت ۶ سانتی‌گراد را بر خشکسار تا پایین قرن نشان داده است.

این افزایش‌های درجۀ حرارت منجر به‌تغییرات مهم در سیستم هوا، کشاورزی و بخش‌های شیلات، زمین با گوناگونی زیستی دریایی، امنیت منطقه‌ای و داخلی، تجارت، عمران روستایی، مهاجرت و بهداشت خواهد بود. اینچنین منظره ممکن است حتی یک تهدید وجودی را برای بعضی کشورها بوجود بیاورد و هرامید حصول عمران انحصاری و قابل دوام عمران را ازبین ببرد.

تهدید مذکور واقعی است و علوم دانان آب و هوا هشدار داده‌اند. معهذا ما هنوز می‌توانیم از وضع موجوده بازیابیم.

نخست وزیر مودی نصیحت کرد آنچه که امروز نیاز آن وجود دارد یک روش برخورد دامنه‌دار می‌باشد که هرچیز را از تحصیلات به‌ارزش‌ها و از طرز زندگی به‌فلسفۀ عمرانی دربر می‌گیرد.

نخست وزیر اقدامات جدّی را که توسط هند اتخاذ شده با یک طرز مقدماتی برای زمانِ آینده مانند تاسیس یک سکوی جمعی برای افزایش تولید انرژی قابل تجدید، تحرّک الکترونیکی، ابداع تکنولوژی برای توسعۀ گذرگاه‌های کاربن پایین برای صنعت، ممنوعیت پلاستیک تک مصرف، افزایش تناسب آمیزش سوخته زیستی در نفت و دیزل وغیره مطرح ساخت.

هند هم‌اکنون تحلیل و تجزیه تغییرات – تغییر در الگوی باران، سیل‌های زیادی با اوضاع خشکسالی را شروع کرده است. بقرار ارزیابی انستیتوی پوتسدام، ۲۰ شهر در جهان، ۴ در هند – تغییر آب و هواِی مُمبئی، چنّایی، سورت و کولکاتا حسّاس به‌سیل می‌باشند که همچنین تولید خواربار را دشوارتر و گرانتر خواهد ساخت. کمبودهای خواربار می‌تواند تعداد کودکان دُچار سوء تغذیه را در آسیای جنوب تا هفت میلیارد افزایش بدهد.

این همچنین یک مخاطرۀ مهم را به‌بهداشت بوجود می‌آورد. هم‌اکنون ۳.۳ میلیون نفر هرسال در نتیجۀ تاثیرات مضر آلودگی هوای بیرونی که در آن چین، هند، پاکستان و بنگلادش سرِفهرست ۴ کشور برجسته دُچار این مرگ‌ها می‌باشند می‌میرند.

آب و هوای گرمتر می‌تواند عدم تحفّظ انرژی را بدتر سازد که می‌توان منجر به‌اختلافات گردید طوری که کشورها برای فراهمی انرژی محدود همچشمی می‌کنند.

هند ابتکار را همراه با فرانسه برای تشکیل ائتلاف خورشیدی بین‌المللی طی کوششی برای کمک و معاونت به‌حصول اهداف عادی افزایش استعمال انرژی خورشیدی به‌یک نحوۀ سالم، سهل، قابل استعداد، مساوی و قابل دوام بعمل آورده است.

هند درنظر دارد سهم سوخته غیرسنگواره را افزایش بدهد و تا سال ۲۰۲۲ ما درنظر داریم ظرفیت انرژی قابل تجدید را خیلی بعیدتر از ۱۷۵ گیگاوات و بعداً تا ۴۵۰ گیگاوات افزایش بدهیم.

سازمان ملل بعنوان یک موسسۀ جهانی باید این را بطور قانونی بر هرکشور اجباری سازد که با دستور کار آن توافق نماید. این باید دورتر از فشار اخلاقی برود.

هند مانند چندین کشورها نیازمندی‌ها و آرمانهای ۱.۳ میلیارد نفر را هنگام تخفیف تغییر آب و هوا متوازن می‌سازد. امّا اگر ما امروز در مسئولیت ما مواجه عدم موفقیت می‌شویم، آتیه ما را هرگز معاف نخواهد کرد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند