هند موضع خود درقبال تروریسم را به فنلاند ابلاغ کرد

نویسنده: دکترسانگامیترا سارما

مترجم: شمس شیروانی

دکترجایشانکر وزیر امورخارجه هند یک بازدید ۳ روزه‌ای را از فنلاند انجام داده است. آن اولین بازدیدش از کشور نوردیک بعد از بعهده گرفتن وزارت خارجه می باشد، درحالیکه بازدیدهای سطح عالی یک مورد عامی از روابط مرتعش سنتی هند از سالهای دهه ۱۹۵۰ بوده است. بیش از مرکوز توجه بر روابط دوجانبه‌ای که از قبل صمیمی وخوش رو بوده است، بازدید مذکور از حقیقتی حایز اهمیت می باشد که فنلاند درحال حاضر رئیس اتحادیه اروپا می باشد و اینکه هند درصدد بدست آوردن حمایت بین المللی جهت محکوم نمودن تروریسم است که ظاهراً حضور خود را در همجواریش می افزاید.

درکتر جایشانکر مذاکرات تفصیلی را درقبال تروریسم فرامرزی با رهبری عالی فنلاند انجام داده است. مذاکرات درمیان تلاش پاکستان جهت ایجاد داستانهای ساختگی در قبال کشمیر بعد از لغو ماده ۳۷۰ مربوط به جامو وکشمیر برگزار شدند. او نیز مذاکرات را با نخست وزیر آنتی‌رینه وهمتای خود پکاهاویستو در هلسینکی درقبال حیطه پهن روابط دوجانبه‌ای انجام داد. روابط دوجانبه‌ای نیز با توجه خصوصی درقبال تکنولوژیهای سبز بررسی شد. آنها نیز نظریات درقبال مسایل منطقه‌ای را مبادله نمودند.

دکتر جایشانکر در سخنرانی خود در موسسه بین المللی فنلاند تحت موضوع "هند وجهان" بر دست آوردهای دولت کنونی هند بطور برجسته اظهار داشت و گفت که سیاست خارجه کنونی هند با یک کانون توجه قوی تر توسعه‌ای برخوردار است و این جنبه توام با شناسایی، انکشاف و استفاده فرصت‌ها می تواند بطور دقت توسط فنلاند جهت روند روابط انکشاف شود. نظربه اینکه جهان بسوی یک اقتصاد مبنی بردانش جلو می رود، او خاطرنشان ساخت که تحکیم استعدادهای متممی جهت تامین منافع متقابله بسیار سودمند خواهد بود.

او تاکید نمود که تصمیم اخیر هند جهت لغو موقعیت خصوصی جامو وکشمیر بعلت نیازهای مدیریت و توسعه بوده که نیز جنبه امنیت ملی داشته است. حین ذکری درقبال مشکلات امنیت ملی او گفت که تروریسم فرامرزی چالشی است که جان بیش از ۴۰ هزار نفر هندی را در ۳ دهه اخیر گرفته است.

او راجع به تروریسم جهانی گفت که هند از مدت مدیدی درست مانند قسمت‌های دیگر جهان دچار حملات تروریستی می بوده است. لذا نیاز محکومیت محکم هرنوع تروریسم توسط جهان بسیار مهم است. او درسخنرانی‌اش نیز خاطرنشان ساخت که هند راجع به سرنوشت افغانستان ونیز گزینه‌های پاکستان و تضمین ثبات در منطقه خلیج نگران می باشد. وزیرامورخارجه هند نسبت به رفع این نگرانیها گفت که هند عادلانه در نگهداری از منافع صلح مندانه دراین منطقه سهم بسزا داشته است.

وزیرامورخارجه دکتر جایشانکر راجع به مناسبات هند با نیروهای بزرگ گفت که روشِ برخورد هند این است که از مناسبات خوبی با همۀ نیروهای بزرگ نگهداری نماید. امروز هند حامی ماهیت جهان چندقطبی و مذاکرات متنوع می باشد. او مسئولیات و حساسیت هند درجهت تعهداتش به جهان را تحت فشار گذاشت. هند بعنوان یک کشور ایفاکنندۀ نقش کلیدی در سیاست منطقه‌ای و جهانی از مشمولیت وگوناگونی حمایت می کند و دارای روش‌کارعمرانی متمرکز به مردم است.

دکرت جایشانکر مذاکرات سازنده‌ای را با تولا هاتاینن معاون اول رئیس پارلمان و کمیته امورخارجی فنلاند بعمل آورد. او نیز با رئیس جمهور آن کشور سائولی نینیسته تشکیل جلسه داد. وزیر نامبرده هند از مجسمه ماهاتماگاندی که یک ارمغان شورای هند برای روابط فرهنگی به فنلاند بخاطر بیادآوری۱۵۰مین سالروز تولد ماهاتما گاندی است، پرده کشایی نمود.

هند بانشان دادن اینکه مسئله کشمیر یک مسئله داخلی هند است، قادر به کسب حمایت جهانی نسبت به آن شده است. معهذا این کشور در مذاکره با کشورهای دیگر سراسر جهان مانند ایالات متحده، انگلستان وروسیه بخاطر کسبِ واکنش‌های مساعد از آنها قرار دارد. یک تحلیلی از سخنرانی دکتر جایشانکر در موسسه امور بین المللی فنلاند واضح ساختن موضع دولت هند درقبال کشمیر و نیاز محکومیت دست جمعی از پاکستان برای پروراندن تروریسم را نشان می دهد. با نظر به حقیقتی که اتحادیه اروپا اوضاع کشمیر را با دقت نظارت می کند، بازدید مذکور هنگامی رخ داد که ظاهراً تقویتی را جهت انکشاف بالقوه‌‌های دوجانبه‌ای می بخشد و نیز به اتحادیه اروپا و فنلاند، رئیس کنونی اتحادیه اروپا، درقبال دلالت‌های امنیتی ملی هند تضمین خواهد کرد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند