پاکستان بعلت ترویج تنفر مورد توجه قرار نگرفت

نویسنده: کاوشیک روی

مترجم: دکتراحمدعلی

کوشش‌های نخست وزیر پاکستان عمران خان برای جهانی سازی مسئله کشمیر در ۷۴مین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل ناکام گردید. او برسرِ باصطلاح وضعیت ایالت جامو وکشمیر هند گریه وزاری نموده. اگرچه مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی نخست وزیر پاکستان هیچ توجه نداد. سپس عمران خان از مسئله جنگ و حتی جنگ هسته‌ای تذکر داد. این حیله گری رهبران پاکستانی برای جلب نمودن توجه جهان به مسئله کشمیر می بوده است. 

این رهبر پاکستان هیچ حمایتی را از حکومت ایالات متحده بدست نیاورده. درحقیقت، وزارت امورخارجه ایالات متحده، نخست وزیر پاکستان را برای عدم نشان دادن وضعیت اویغورها، درست مانند وضعیت کشمیری‌ها بباد انتقاد گرفت. الیس ولز کفیل معاون وزیرامورخارجه آمریکا برای امور آسیای جنوبی و مرکزی اظهارات آقای خان درباره کشمیر را بعنوان "غیرسودمند" توصیف نمود. او گفت که کاهش لفاظی بخصوص مابین دو نیروی هسته‌ای سزاوار استقابل خواهد بود. خانم ولز سوال کرد که چرا نخست وزیر پاکستان راجع به چین هیچ حرف نزده که تخمیناً یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور را برای انسجام آنها به سننِ هانِ چینی بازداشته است. نخست وزیر پاکستان فی‌الواقع از اظهارنظر درباره وضعیت اویغورها انکار ورزیده چنانکه پاکستان دارای روابط ویژه‌ای با چین است. 

پاسخ هند به سخنرانی نخست وزیر پاکستان در۴۷مین جلسه مجمع عمومی سازمان مبنی بر واقعیت و نشانگر بالغ نظری هند بوده. هند تهدید نخست وزیر پاکستان راجع به تخریب هسته‌ای را بعنوان هنر آن کشور نسبت به دنبال نمودن سیاست خطرناک نه که سیاستمداری نموده وگفت که سخنرانی آقای خان به تفرقه افکنی درسازمان ملل تقویت داده و او برای افزایش دادن اختلافاتی و ترویج و گسترش تنفر سعی نموده. خانم ویدیسا مایترا معاون اول هند در سازمان ملل گفت که موجّه قرار دادن تروریسم توسط نخست وزیر پاکستان، بی پروایی و آتش‌افزونی آن کشور را نشان داده که نشانگر امتیاز زنجیرۀ صنعت تروریسم پاکستان می باشد. او آقای خان را یاد آوری نموده که از ناظرین سازمان ملل به پاکستان دعوت نماید برای تصدیق این که هیچ سازمان تروریستی در پاکستان وجود ندارد، جهان به این تعهد خواهد چسبید. نمایندۀ هند مضافاً خواست که آیا پاکستان می تواند این واقعیت را تصدیق نماید که سرزمینش اقامت گاه ۱۳۰ تروریست نامزد شده از سازمان ملل و محل قرار ۲۵ سازمان تروریستی در فهرست سازمان ملل می باشد؟ آیا پاکستان این را تکذیب خواهد نمود که نیروی اقدام عملی مالی، آن کشور را برای تخلف ورزی‌اش از بیش از ۲۰ از ۲۷ پارامیتر کلیدی اخطار نموده است؟

پاکستان با محور ومدغم قرار گرفتن تروریسم و سخنرانی تنفرانگیز برای بازی نمودن کارت وحشی ‌اش بعنوان قهرمان تازه کار حقوق انسانی سعی می نماید. هند نیز ۱۹۳ عضو سازمان ملل را یادآوری نموده که جمعیت اقلیت‌ها در پاکستان از ۲۳درصد درسال ۱۹۴۷ امروز به ۳ درصد فشرده است و مسیحیان، سیکها، احمدیه‌ها، هندوان، شیعه‌ها، پختون‌ها، سندیها و بلوچ‌ها را درمعرض خطر قوانین سرسخت توهین به مقدسات، اذیت منظم، سوء استفاده ناشایسته آشکار و تبدیل اجباری مذاهب گذارده است. 

هند ابراز نمود که شیفتگی جدید پاکستان نسبت به تبلیغ حقوق انسانی مشابهی کوششی برای حصول جایزه می باشد. نماینده هند نیز خاطر نشان ساخته که کشتار همگانی، یک پدیده دموکراسی‌های امروزه نیست. هند از جهان خواستار شده که آن کشت وکشتار بی رحمانه‌ مردم پاکستان توسط آن کشور درسالِ ۱۹۷۱ را به دست فراموشی نسپارد. 

واکنش شرارت آمیز پاکستان نسبت به الغای ماده موقت و فرسوده ۳۷۰ قانون اساسی هند که در راه عمران و ادغام ایالت جامو وکشمیر به هند مانع بوده، آن نشانگر این واقعیتی است که کسانی که دچار درگیری هستند، هیچ وقت از شعاعِ صلح استقبال نمی کنند.

درحالیکه پاکستان برای ترویج تروریسم و تنفر جسارت و مبادرت نموده، هند برای عمرانِ رویهمرفته در ایالت جامو وکشمیر بجلو می رود.

اقدامِ درآوردن جامو وکشمیر ولداخ به مسیرِ اصلی در دموکراسی مرتعش دارای ارثِ هزارها سال قدیمی تنوع و گوناگونی و بردباری هند، بطور واقعی و برگشت ناپذیر جاری است. شهروندان هند نیاز ندارند که هیچ یک، کم از کم آنهائیکه صنعت تروریسم را از ایدولوژی تنفر بوجود آورده اند، ازطرف شان سخن برانند. 



احزاب مخالف پاکستان نیز سخنرانی نخست وزیر عمران خان در مجمع عمومی سازمان ملل را بباد انتقاد گرفته اند با اظهار این که او بدون هیچ حمایتی درباره کشمیر بدست تهی به میهن برگشت.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند