دهلی‌نو و ریاض فراتر از روابط متقابل می‌روند

نویسنده: پروفسور پی آر کومارا سوامی

مترجم: دکتر احمد علی

بازدید ۲روزه نخست وزیر نارندرا مودی از قلمروِ سلطنتی عربستان سعودی در هفتۀ جاری تغییراتی را نشان می‌دهد که در سیاستِ هند نسبت به‌ریاض و منافعش روی می‌دهد. مرسوماً، زیارتِ حج و واردات انرژی، اساس روابط را تشکیل می‌دهند اما در سالهای اخیر هردو کشور برای دگرگون ساختن روابط فراتر از جنبۀ متقابل کاری را انجام داده‌اند.

خطابۀ نخست وزیر نارندرا مودی در سومین اجلاس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده که توسط شاهزاده ولیعهد محمد بن سلمان ترتیب داده شده، یک اقدام مهم در این جهت می‌باشد. اجلاس ابتکار سرمایه‌گذری آینده موسوم به‌داووس در صحرا جویای نمایش فرصت‌های اقتصادی در این قلمروِ سلطنتی برای سرمایه‌گذاری‌ها در بخش غیرنفتی ازقبیل انرژی غیرمرسومی، اقتصاد دانش، سیاحت و تفریح نسبت به‌کاهش اتکا به‌عربستان سعودی برای بخش نفت می‌باشد. این ابتکارهای عمل تحت رهبری شاهزاده ولیعهد هماهنگ با آرزوی نخست وزیر نارندرا مودی برای مبدل ساختن هند بصورت یک اقتصاد ۵ تریلیون دلار آمرکایی تا سال ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد.

این بازدید قسمتی ازروابط روبه‌افزایش هند با عربستان سعودی می‌باشد. این ۸مین جلسه مابین دو رهبر پس از روی کارآمدن نخست وزیر در سال ۲۰۱۴ و ۶مین جلسه با شاهزاده ولیعهد و ۳مین جلسه در سال جاری و اولین جلسه پس از برچیدگی مادّۀ ۳۷۰ قانون اساسی نسبت به‌جامو و کشمیر بوده که حملۀ دیپلماتیک پاکستان با کشورهای عربی و اسلامی در خاورمیانه و فراتر از آن بوده.

اگرچه آرزو برای پیشبرد روابط دوجانبه در اعلامیۀ دهلی‌نوِ صادر شده در دوران بازدید شاه عبدالله از هند در سال ۲۰۰۶ آغاز شده امّا پیشرفت آن آهسته بوده. آرزوی عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه پتروشیمی در مهاراشترا و آمادگی شرکت آرامکو، بزرگترین شرکتِ نفتِ جهانی برای خریداری سهام ۱۵ میلیارد دلار آمریکایی در شرکت ریلائنس علایم محسوس آرزوی ریاض برای دگرگون ساختن روابط دوجانبه باوج خود رسیده.

نخست وزیر نارندرا مودی در دوران این بازدید با عده‌ای از رهبران عربستان سعودی بشمول شاه سلمان ملاقات نموده و که او با او اولین بار در دوران کنفرانس سران گروه-۲۰ بریسبین در نوامبر ۲۰۱۴ ملاقات نموده بود هنگامی که شاه، شاهزاده ولیعهد بود. آقای مودی با شاه عربستان سعودی سه بار ملاقات نموده، و آخرین ملاقات این‌گونه در دوران بازدید نخست وزیر در آوریل ۲۰۱۶ از آن قلمروِ سلطنتی بود.

اعلامیۀ مشترک صادره در پایان بازدید نخست وزیر، تعهد هردو کشور نسبت به‌مسترد ساختن همۀ انواع مداخله در امورداخلی کشورها و لزوم جامعۀ بین‌المللی برای تکمیل مسئولیت‌هایش نسبت به‌جلوگیری از هرگونه حملات بر کشورهای دارای حقِّ حاکمیت را تکرار نموده. تاثیرات دیپلماتیکی‌اش، تروریسم فرامرزی گریبانگیرِ هند و حملات پهپاد بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی و لزوم پاسخ مناسب جامعۀ بین‌المللی آشکار است.

یکی مشخصات کلیدی این بازدید، تشکیل شورای مشارکت استراتژیکی توسط نخست وزیر هند و شاهزاده ولیعهد عربستان سعودی بود.

یک دوجن قرارداد مربوط به‌یک سلسلۀ موضوعاتی ازقبیل انرژی، هواپیمایی غیرنظامی، همکاری امنیتی، دفاع و قوانین فراوردهای پزشکی بامضا رسیده. نخست وزیر هند همچنین کارت روپیه را نیز در عربستان سعودی اجرا نمود. در بیانیۀ مشترک از موضوعات مرسومی ازقبیل پشتیبانی از مسئلۀ فلسطین تذکر شده. هردو رهبر راجع به‌سیاستِ خارجی، یمن را مورد بحث و بررسی قرارداده که مایۀ نگرانی شدید قلمروِ سلطنتی عربستان سعودی می‌باشد. موضوع سوریه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نخست مودی ساختار انرژی هند را بعنوان یک هدف مهم سرمایه‌گذاری عربستان سعودی توصیف نموده و آمار یکصد میلیارد دلار آمریکایی در طول دو سال آینده را تذکر داد. این بازدید اینطور راه را برای یک رابطۀ اقتصادی و سوق‌الجیشی مهم مابین دوکشور بخصوص بصورت ذخایر نفت استراتژیکی هند و کارخانه‌های پتروشیمی در هردو بخش دولتی و عمومی هموار ساخته. نتیجۀ قاطع بازدیدِ نخست وزیر نارندرا مودی از آنکشور با استعداد هردو کشور برای پیشرفت باهمی و نتایج مطلوب کوتاه مدّتی سنجیده خواهد شد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند