برنامۀ سخنِ دلِ نخست وزیرهند نارندرا مودی موسوم به من کی بات


قسطِ پنجم

مترجمین: دکتر احمد علی و شمس شیروانی

گوینده: شمس شیروانی

هموطنانِ عزیزم! سلام

تبریکات و تمینات را بمناسبتِ جشن مقدس چراغانِ دیپاولی خدمتِ شما ابلاغ می‌کنم. همه ما با این آیه موسوم به‌شلوک:

शुभम् करोति कल्याणं आरोग्यं धनसम्पदाम |

शत्रुबुद्धिविनाशाय दीपज्योतिर्नमोस्तुते |

آشنائیم.

این چه پیامِ جالب و پرعزم است! معنی شلوکِ مذکور این است که روشنایی که با خوشی، سلامتی و خوشحالی راهنمای زندگیِ ما است، افکارِ منفی را برطرف می‌سازد وبُعد مثبتی را وارد می‌کند. من با احترام کامل این شعلۀ مقدس را سلام می‌کنم. بخاطر یادگار ساختن جشنِ دیوالی امسال، چه چیزی بهتر از آن خواهد بود که سعی نماییم که درخشندگی روشنایی وی همه جا پخش شود، جنبۀ مثبتی را تشویق نماییم و برای ازبین بردنِ احساسِ خصومت دست به‌دعا شویم. آن فقط محدود به‌جوامع هندیان نیست، حتی دولت‌ها، شهروندان و سازمان‌های اجتماعی با‌عمق قلب دیوالی را با جُنب و جوشِ فراوان جشن می‌گیرند. از یک لحاظ آنها در محل مربوط شان یک عالمِ صغیرِ هند را می‌پرورانند .

دوستان گردشگریِ فستیوال دارای جنبه‌های جذاب، بخصوص شورانگیز از خود می‌باشد. هندِ ما، کشورِ جشنواره‌ها، دارای امکاناتِ لامحدود در قلمروی گردشگری فستیوال می‌باشد. ما بایستی تضمین کنیم که حین جشن گرفتنِ هولی، دیوالی، اونام، پونگل یا بیهو مردم از ایالت‌ها و کشورهای دیگری را صممیانه استقبال کنیم و روحیۀ حقیقی آن را پراکنده سازیم. هر ایالت و هرمنطقه انباشته از فستیوال‌های مشخص خود می‌باشد که علاقه‌مندی فراوان را در دل مردم از کشورهای دیگری می‌پروراند. نبابراین هندیان مقیم در کشورهای خارجی یک نقشِ چشمگیری را در تشویق و ترفیع گردشگری فستیوال در هند ایفاء می‌کنند.

هموطنانِ عزیزم، درقسطِ قبلی من کی بات یا سخنِ دل، ما تصمیم گرفته بودیم که کارِ متفاوتی را در دیپاولیِ امسال انجام دهیم. من از همه‌تان تقاضا نموده بودم که قدرت زن هند موسوم به"ناری شاکتی" را جشن گیریم یعنی به ‌قدرت ودستاوردهای زنان ارج نهاییم و از آن طریق الهۀ لاکشمیِ هند را گرامی بداریم و جالب اینکه بدون تاخیری یک سلسلۀ داستانهای الهام‌بخش لامحدود بر رسانه‌های اجتماعی جریان گرفت. کودی پاکا‌ رامش از وارانگال بر صفحۀ نمو‌اَپ اینچنین نوشت: “مادرم توانایی من است. در سال ۱۹۹۰، بعد از فوتِ پدرم، مسئولیتِ پرورشِ پنج فرزند بردوش مادرم واگذار شد. امروز تمام پنج برادر حرفه‌های مربوطه‌شان را بنحوِ احسن ادامه می‌دهند. مادرم یک مقام خدایی برای من دارد. او از هرلحاظ و شیوه لاکشمیِ هند می‌باشد”. رامش‌جی تمنیاتِ محترمانه را به مادرِ شما ابلاغ می‌کنم. گیتیاکا سوامی که بر تویتر فعال است حاکی است که برای او سرگُرد خوشبو کنور، دختر یک شاگردِ رانندۀ اتوبوس که از یک گروه نظامیِ تفنگدارانِ آسام که مشتمل بر زنان است را رهبری نمود، لاکشمیِ هند می‌باشد. برای کاویتا تیواری، دخترش قدرتِ او لاکشمیِ هند است. او از استعدادِ فوق‌العادۀ نقاشی دخترش احساسِ فخر و مباهات می‌کند. او نیز یک درجه خوبی را در امتحانات پذیرش قانون بدست آورده است. همچنین مِگا جین ذکرکرده است که یک زنِ ۹۲ساله آب آشامیدنی را بطور مجانی به‌مسافرین در ایستگاه راهِ آهن گوالیار توزیع می‌کند. مِگاجی درحقیقت از انکساری و دلسوزی این لاکشمی، هند الهام گرفته است. داستانهایی شبیه بسیار زیادی توسطِ مردم به‌اشتراک گذاشته شدند. حتماً آنها را بخوانید؛ از آنها الهام بگیرید و این نوع رویدادها را بسهم بگذارید. من با کل احترامِ تمام لاکشمی‌هایِ هند را سلام می‌کنم.

هم میهنان محترم، سانچی هونّامّا یک شاعرِ معروف قرن هفدهم میلادی یک نظمی را بزبانِ کنند نوشته است که در برگیرندۀ همان افکار و گفتارهای مربوط به‌هر لاکشمیِ هند است که ما از آن اشاره نمودیم. احساس بر آن دارند که نظریۀ مذکور خود در قرن هفدهم نهاده شده بود. شما می‌توانید از حُسنِ کلمات، احساسات و افکاری که از این نظمِ زبانِ کنند منعکس می‌شود، لطف ببرید:

पैन्निदा पर्मेगोंडनू हिमावंतनु,

पैन्निदा भृगु पर्चिदानु

पैन्निदा जनकरायनु जसुवलीदनू

این به‌معنی آن است که هیموانت، لُرد کوه بخاطرِ دخترش، پارواتی شهرت را بدست آورد، رِشی بریگو بخاطر دخترش لاکشمی و شاه جاناک بپاس دخترش، سیتا معروف شدند. دخترانِ ما افتخارِ ما هستند… استعدادهای هنریِ شگفت‌انگیزِشانِ گهوارۀ تار و پود اجتماعی ما هستند که آینده درخشان وی را تضمین می‌کند.

هموطنان عزیزم! 12مین نوامبر۲۰۱۹ روزی است که ۵۵۰مین جشنِ روشنایی گرونانک دیوجی در سراسرِ جهان گرامی داشته خواهد شد. تابناکی تاثیر گرونانک دیوجی را می‌توان نه فقط درهند بلکه در سرتاسرِ جهان احساس کرد. بسیاری از برادران و خواهرانِ سیکِ ما مقیم در کشورهای دیگری با تعهد تمام از ایده‌آلهایی گرونانک دیوجی تقلید می‌کنند. من هیچ وقت نمی‌توانم بازدیدهایم از گوردواراها (یعنی معبدِ سیکها) در وانکووَر و تهران را فراموش کنم. مواردِ بسیار زیادی دارم که راجع به‌گرونانک دیوجی با شما بسهم بگذارم امّا آن احتیاج به قسط‌های زیاد "من کی بات" دارد. او والاترین اهمیت را به‌روحیه خدمات قایل بود. گرونانک دیوجی قاطعانه عقیده بر آن داشت که هرنوع خدمتِ فداکارانه فراتر از هرنوعِ ارزیابی می‌باشد. او علیه هرنوعِ بدی‌هایِ اجتماعی مانند لمس ناپذیر قاطعانه حمایت می‌کرد و هرجایی که می‌رفت قلب‌های مردم را بخاطر انکساری، سادگی و رک‌گویی بدست می‌آورد. گرونانک‌جی مسافرت‌های زیاد روحانی چشمگیر را بنام "اوداسی" بعهده گرفت، او با حمل پیام هماهنگی و برابری به شمال، جنوب، شرق و غرب مسافرت کرد و با مردم، مرتاضان و روحانیون ملاقات نمود. گفته می‌شود که شانکار دیو یک نفر روحانی محترم آسامی نیز از او الهام گرفت. او نیز بسرزمینِ مقدس هَری‌دوارمسافرت نمود. یک محلِ مقدس در کاشی بنام "گرو باغ گوردوارا" وجود دارد. عقیده بر آن می‌رود که گرونانک دیوجی در آنجا توقف نموده بود. او نیز از اماکن مذهبی بودایی مانند راجگیر و گایا بازدید نمود. مسافرتهایش به‌جنوب او را حتی به‌سریلانکا برد. دورانِ مسافرت مذهبی، او به بیدار در کرناتکا راهِ حلّی را برای مشکلاتِ آب که مردمِ آن محل با آن مواجه بودند تدوین نمود. گرونانک جیرا صاحب محل معروفی در بیدار مختص به‌او وجود دارد که یادآوری از خاطراتش می‌باشد. دوران یکی از مسافرتهای اوداسی، گروناک دیوجی بشمال به کشمیر و مناطقِ همجوار مسافرت نمود. آن باعثِ ایجاد یک پیوندِ قوی میانِ پیروان سیک و کشمیر گردید. گرونانک نیز به تبّت مسافرت نمود محلّی که مردم او را با یک مقامِ گرو یاد کردند. او حتی نیز به ازبکستان مسافرت نمود و مردمِ آن او را محترم می‌شمارند. طی یک مسافرت اوداسیِ دیگری خود او به‌کشورهای اسلامی شامل عربستانِ سعودی، عراق و افغانستان مسافرت نمود. او یک مقام قابل احترامی را در قلب‌های میلیون‌ها نفر بدست آورد. مردم از پیام‌های او با تعهده کامل پیروی نمودند که حتی امروز هم آن ادامه دارد. فقط چند روز قبل، سفرا از تقریباً ۸۵ کشور از دهلی به‌آمریتسار بازدید نمودند. معبدِ طلایی در آنجا واقع است، آنها زیارتِ مقدسه را بگرامی داشتِ 550مین جشنِ روشنایی گرونانک دیوجی بعهده گرفتند. به‌علاوۀ آن دارشان يا زیادت، تمامِ سفرای مذکور فرصتی را برای کسب آشنایی بیشتری راجع به سنن و فرهنگِ سیک‌ها بدست آوردند. بدنبال آن سفرای زیادی عکس‌های آنها را به‌رسانۀ اجتماعی به‌اشتراک گذاشته نظریات خود از تجربه پرشکوه خود نوشتند. آرزوی صادقانه‌ای دارم که افکار و ایده‌آلهای گرونانک دیوجی در زندگی‌های ما اشباع شود، چه خوب اگر همۀ ما برای امکان‌پذیر شدنِ آن به‌همه بیشتر الهام بشویم.

برادران و خواهران عزیزم، من یقین دارم که تمام شما اهمیتِ ۳۱ اکتبر را بخاطر دارید. این روز گرامی داشت سالروز تولد مردِ آهنی هند، سردار والّاب بائی پاتل می‌باشد که یک قهرمان و یک نیروی متحدکننده در منسجم ساختنِ ما بعنوان یک ملت است . از یک سو سردار پاتل با صلاحیت یگانه متحدساختنِ مردم برخوارد بوده و از سوی دیگر قادر به‌وجود آوردنِ تعادلی با مردمی بود که فاقد تفاهم ایدئولوژیکی با او بودند. سردار پاتل حتی دقیق‌ترین مواردی را با عمق کاملش نظارت می‌کرد و بطور همزمان آنها را ارزیابی می‌کرد.

او واقعاً یک مرد با تفصیل بود. همراه با آن او نیز ماهرِ سازماندهی مهارت‌ها بود. برنامه‌ریزی و وضع استراتژی‌ها استعداد مختص او بوده است. هنگامی‌که از سبک کارکردگی سردارصاحب می‌خوانیم یا گوش می‌دهیم، از استعدادِ فوق‌العادّه برنامه‌ریزی او آشنا می‌شویم. در سال ۱۹۲۱ طی جلسۀ کنگره در احمدآباد قرار شد هزاران تن نماینده از سرتاسر کشور شرکت جویند. مسئولیتِ نظارت تمام تدارکات بعهده سردار پاتل واگذار گردید. او این فرصت را برای بهبود بخشیدن به‌شبکۀ آب‌رسانی شهر بکاربرد. او حتمی نمود که نباید حتی یک نفر با مشکلاتِ آب مواجه شود. نه فقط آن بلکه او نیز راجع به‌محفاظت و امنیتِ کفش‌ها و چمدان‌های نمایندگان نگران بود و بخاطر تضمینِ آن او کاری را که انجام داد شما را متعجّب خواهد ساخت. او با تماس با کشاورزان از آنها جهتِ بافتنِ کیسه‌های خادی تقاضا نمود، آنها پس به نمایندگان فروخته می‌شد. آنها این کیسه‌ها را با کفش‌های‌شان در آن، آزاد از هرنوع نگرانی دزدیده شدن شان حمل می‌کردند. از سوی دیگر آن منجر به‌افزایش عمدۀ فروش خادی گردید. کشورِ ما همیشه مدیون سردار پاتل بخاطر نقشِ استوار وی در مجلسِ موسّسان خواهد ماند. او جهت تضمینِ گنجانیدنِ حقوق اساسی جدوجهد نمود که هرنوع امکانات تبعیض براساس نژاد و یا جامعه را حذف نمود.

دوستان، همه ما می‌دانیم که سردار پاتل بعنوان اولین وزیرِ کشور هند وظیفۀ خارق‌العاده و تاریخیِ متحد ساختن مناطق شهزاده‌نشین را بعهده گرفت. ارزیابی و بررسیِ تمام رویدادها با دقّت یک صلاحیت یگان او بوده است. از یکطرف او بر حیدرآباد، جوناگر و چند منطقۀ دیگری توجه را متمرکز نمود و از سوی دیگر او بر جزایرلاکشادویپ دورافتاده با قصد بخصوص نظارت می‌کرد. دراصل هنگامی که ما به‌جدوجهدهای سردار پاتل اشاره می‌کنیم، نقش وی فقط درمتحدساختن چند ایالت برجسته ذکر می‌شود. اما او یک نقش چشمگیرتری را حتی در قبال منطقۀ کوچکی مانند لاکشادویپ ایفاء نمود. لاکشادویپ یکی از زیباترین دورنمایی در هند می‌باشد. فوری بعد از تجزیۀ هند در سال ۱۹۴۷ همسایۀ ما چشمی بر لاکشادویپ دوخته بود و یک کشتی با حمل پرچم شان اعزام گردید. هنگامی‌که به‌اطلاعِ سردار پاتل رسانیده شده، او بدون تلف کردن وقت به‌یک اقدام سرسختی پرداخت. او از برادران مودالیار خواست که یک ماموریتی را با مردمِ تراوانکورتا لاکشادویپ بعهده گیرند و برای برافراشتن پرچمِ سه رنگیِ ملی رهبری نمایند. بدنبالِ دستوراتش پرچم ملی فوری برافراشته شد و رویاهای ددمنشانه همسایه جهت الحاق لاکشادویپ بدون تاخیر زمان ازبین برده شد. بعد از این رویداد، سردار پاتل از برادران مودالیار خواست که شخصاً هرنوع کمکی جهت عمران لاکشادویپ را تضمین نمایند. امروز لاکشادویپ در پیشرفتِ هند سهم چشمگیری می‌گذارد. وی یک مقصدِ جذاب گردشگری نیز محسوب می‌شود. امیدوارم شماها فرصتی را برای بازدیدِ آن جزایرِ پرمنظره‌ای و کرانه‌های بی‌خدشۀ آن بدست آورید.

هم میهنان عزیز، ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ روزی است که درآن مجسمۀ اتحاد به یادبود سردار صاحب به ملت و جهان تقدیم شد. این بلندترین مجسمه درجهان می‌باشد. این دارای بلندی دوبرابر درمقابل مجسمه آزادی واقع در آمریکا می‌باشد. امتیاز داشتنِ بلندترین مجسمه باعث فخرومباهات هرهندی می‌باشد و سر هرتبعه هندی را بلند می‌کند. شما خوشحال خواهید شد که درطول یک سال بیشتر از ۲.۶ میلیون نفر ازاین مجسمه اتحاد بازدید نموده. معنی‌اش این است که بطور متوسط هشت ونیم هزار نفر هرروز شاهد شکوه وعظمت این مجسمۀ اتحاد شده‌اند. احترام وعقیدت از سردار والاب بهایی پاتل درقلوب شان به صورت احترام گزاری از او هویدا است. علاوه براین، این درحال حاضر دارای بسیاری از مراکزِ جذاب از قبیل باغِ انجیرِهندی، باغِ پروانه، سفّاری جنگل و باغِ تغذیۀ کودکان بنام گلخانه اِکتا می‌باشد که بطورِ مداوم باعثِ تحرک آنی به اقتصادِ محلی می‌شوند. مردم محلی نه تنها به فرصتهای اختراعی دست می‌یابند بلکه بسیاری از روستائیان برای فراهمی سهولت به سیاحان بازدیدکننه تسهیلاتی ازقبیل سکونتِ خانگی را فراهم می‌نمایند و به این میزبانان تربیتِ حرفه‌ای تکنیک مدیریتِ اقامتِ خانه فراهم می‌شود. مردم محلی اکنون شروع به کاشت میوۀ اژدها نموده و من مطمئن هستم که این بزودی به صورتِ یک منبعِ بزرگِ امرارِمعاش برای مردم محلی آنجا خواهد درآمد. 

دوستان عزیز، برای کشورِ ما و ایالت‌های تشکیل دهندۀ آن وهمچنین برای صنعتِ گردشگری، این مجسمه اتحاد می‌تواند یک موضوعِ تحقیقات باشد. همۀ ما شاهد این حقیقت امر هستیم که چطور درطولِ یک سال جایی بعنوان یکی از معروفترین مقصد سیاحت جهانی بوجود آمد. مردم ازکشور و خارج از کشور درآنجا می‌آیند. ویکی پس از دیگری خدماتِ فرعی از قبیل ترابری، جای اقامت سرویسهای راهنمایی و سازگار آب وهوا بنوبۀ خود بوجود می‌آیند. یک اقتصاد بزرگی روبه توسعه می‌نهد و مردم تسهیلاتی را برطبق احتیاجِ سیاحان بوجود می‌آورند. دولت نیز نقشِ خود را ایفا می‌نماید. دوستانِ عزیز آنچه که برای هندیان مایۀ فخر و مباهات می‌باشد آن است که اخیراً مجلۀ تایمس مجسمۀ اتحاد را درفهرست یکصد مقصد سیاحتی خود درجهان شامل نموده است. البته من توقع دارم که همۀ شما یک کمی وقت ارزندۀ خود را برای بازدیدِ این مجسمۀ اتحاد اختصاص خواهید داد. اما درخواست من این است که هر هندی که فرصتی را برای سیاحت بدست می‌آورد حتماً باید حد اقل پانزده مقصد سیاحتی هند را با افراد خانواده‌اش دیدار نماید و من همچنین خواستارم که شما هرجا که بروید یک شب را درآنجا بسر ببرید. 

دوستان عزیز، بطوریکه شما می‌دانید ۳۱ اکتبر هرسال ازسال ۲۰۱۴ بعنوان روز اتحاد ملی برگزار می‌شود. این روز پیامی را به هرقیمتی که باشد برای تحفظ اتحاد، تمامیت ارضی و امنیت کشور ما ابلاغ می‌نماید. در تاریخ ۳۱ اکتبر، درامسال نیز دَو برای اتحاد نیز مانندِ سالهای قبلی سازماندهی می‌شود. این مشتمل بر مردم تمامِ شئون زندگانی و هرطبقه اجتماع ما می‌باشد. دَو برای اتحاد یک سِمبُلِ وحدتی است واین که کشور با اتحادِ باهمی در یک جهت پیش می‌رود و یک هدف دست جمعی یک هند و بهترین هند را دارد. 

پنج سال گذشته نه تنها در دهلی بلکه درصدها شهر هند، قلمروهای تحت حکومت مرکزی، پایتخت‌های ایالتی، مراکزِ بخش و در شهرهای کوچک متعلق به زمره‌های دوگانه یا سه‌گانه، شاهد آن بوده که تعداد بیشمار مردان وزنان چه درشهر و چه در روستا چه کودکان و چه جوانان و چه افراد سالمند ومعلولین، همه به تعداد بزرگی در دَو برای اتحاد شرکت می‌نمایند. بهرحال، درحالِ حاضر مردم مشتاقِ دو طولانی می‌باشند. مسابقه دَو برای اتحاد یکی از این چنین مشخصات بی مانند می‌باشد. مسابقه دَو برای ذهن، جسم و روح سودمند می‌باشد. در دوران مسابقه دَو ما نه تنها می‌دویم بلکه با انجام دادن این کار روحیۀ هند با سلامت نیز منعکس می‌شود. ماهمچنین خود را مربوط به یک هند وبهترین هند مرتبط می‌سازیم و این طور نه تنها جسم بلکه ذهن و سیستمِ ارزش نیز با اتحاد درهند منسجم می‌شود تا هند بتواند به اوج اعتلای خود برسد و اینطور شما درهر شهری که زندگی می‌کنید، می‌توانید برنامه دَو برای اتحاد را دریابید. یک وب‌سایت بنامِ runforunity.gov.in نیز برای ابلاغِ اطلاعات دربارۀ این رویداد آغاز شده است. دراین وبسایت اطلاعاتی دربارۀ محلِّ سازماندهی مسابقه دَو درسراسر کشور فراهم شده است. من امیدوارم که همۀ شما درتاریخ ۳۱ اکتبر نه تنها برای اتحاد کشور بلکه برای سلامتی بدنی خود نیز خواهید دوید. 

هم میهنان عزیزمن، سردار پاتل کشور را به یک رشتۀ اتحاد منجسم نموده. این شعارِ اتحاد مانند یک آئینِ مذهبی در زندگانی ما است و در کشورهای مانندِ ما که دارای جنبه‌های متنوع و گوناگون می‌باشد، ما باید بطورِ مداوم این شعارِ اتحاد را در همۀ جاده‌ها و درهر گوشه و کنار ادامه بدهیم. هم میهنانِ عزیزمن، کشورِ ما همیشه درتحکیم اتحاد و هم آهنگی قومی درکشور همیشه درحالِ آماده باش بوده است. اگر ما در اطراف خود ببینیم، ما مثالهای متعدد افراد را درمی یابیم که بطور خستگی ناپذیر برای تقویت همآهنگی فرقه‌ای کاری را انجام می‌دهند. اما بعضی اوقات این چنین اتفاق هم می‌افتد که، تلاشهای جامعه وسهم وخدماتش از حافظه جمعی ما محو می‌شود. 

دوستان‌‌‌عزیز، من بیاد دارم که وقتیکه دادگاه عالی اله‌آباد قضاوتش را دربارۀ زادگاه رام درماه سپتامبر ۲۰۱۰ ارائه نموده. شما می‌توانید حافظه خود را کمی سیراب کنید و در موردِ جوِ بعد از آن تأمل کنید. افرادِ انواعِ متعدد ظهور نمودند. گروه‌های خودخواه متعدد برای اینکه از این وضعیت سود ببرند بنحوۀ خود به ایفای نقش خود پرداختند. آن نوعِ زمانی که برای ایجاد تنش در محیط بکار برده می‌شد ممکن است در خاطرات شما وجود داشته باشد. کوششی برای هیجان برانگیزی در لهجه‌های سخنرانِ متعدد نیز بعمل آمده. بعضی از بلندگوها وشلوغ کنندگان فقط این قصد را داشتند که به هیجان برانگیزی بپردازند وما همه می‌دانیم که چه نوعِ گفتگویِ غیرمسئولانه در دوروبر جریان داشته اما این منظره برای پنج روز یا هفت روز یا ده روز جریان داشته اما قضاوت دادگاه یک تغییر خوشگوار و تعجب‌انگیز را در روحیه کشور بوجود آورد. 

از یک طرف دسیسه‌ها برای ایجاد تنش به مدتِ یک یا دوهفته جریان داشته، اما پس از قضاوت دادگاه راجع به زادگاه رام، احزاب سیاسی، سازمانهای اجتماعی، جامعه مدنی نمایندگانِ همۀ طبقات جامعه و روحانیون بیانات متوازن را دادند. کوششی برای تشنج زدایی در محیط سیاسی واجتماعی بعمل آمده. من آن روز را بخوبی بیاد دارم. وهرگاهی که من این کار را انجام می‌دهم خوشحالم که از وقارِ هیئت قضایی احترام گذاشته شد و اجازه‌ای برای هیچ گونه تنش درهیچ جا نداده شد. این رویدادها همیشه باید بخاطر داشته بشوند چون آنها نیروی باندازه کافی را درما بوجود بیاورند. آن روز، آن لحظه یک احساس وظیفه شناسی را درهمۀ ما بوجود می‌آورد. این یک مثال آن است که چطور صدای اتحادگرایی می‌تواند در کشور توانایی باندازه کافی را بوجود بیاورد. 

هم میهنان عزیزمن، در تاریخ ۳۱ اکتبر درهمان روز نخست وزیرِ سابقِ کشورِ ما خانم ایندراگاندی به قتل رسیده بود. این یک لحظۀ آسیب زا برای کشورما بود. امروز من ازاو هم تجلیل می‌نمایم. هم میهنان عزیزم، امروز داستانی که ازیک خانه به خانۀ دیگری واز دور دراز و از شمال و جنوب و از شرق به غرب از هرگوشه هند شنیده می‌شود داستانِ صدای پاکیزگی و بهداشت می‌باشد. هرشخص، هرخانواده و هر روستا می‌تواند تجربه‌های خوشگوارش را در رابطه با ماموریت نظافت بیان بکند چون درپشت این تلاشِ نظافت مساعیِ ۱۲۵۰ میلیون نفر ازهندیان قرار دارد. نتیجه‌اش نیز به ۱۲۵۰ میلیون نفر از هندیان تعلق دارد اما درآن یک تجربه خوشگوار و جالب نیز مضمراست. من آن را شنیدم و فکر می‌کنم بشما هم گوش گذار بکنم. فقط درباره بلندترین صحنه جنگ درجهان تصور بکنید که درآنجا درجۀ حرارت از صفر به ۵۰ الی ۶۰ درجه زیرِ صفر پائین می‌آید. اکسیژن درهوا نیز بسطح اندکی قرار دارد. زندگانی درمیان این چنین اوضاع نامساعد و چالشها کمتراز هیچ گونه نمایش شهامت نیست. دراین چنین وضعیتِ دشوار سربازان با شهامت نه تنها از مرزهای کشور تحفظ می‌کنند بلکه عملیات سیاچین نظیف را درآنجا نیز انجام می‌دهند.

من ازطرف هم میهنان عزیز خود از ارتش برای این تعهدِ شگفت‌انگیز تحسین و ستایش می‌کنم. من اظهار امتنان و تشکر نیز می‌کنم. درآنجا این قدر سرد است که این تقریباً امکان ناپذیر است که چیزی متلاش گردد. دراین چنین وضعیت تفکیک ومدیریت زباله‌ها بنوبه‌اش یک کار بسیار مهم می‌باشد. دراین منظره‌ پاکسازی بیشتر از ۱۳۰ تن زباله ازاین قاره منجمد و سیستم جَوِّی شکننده دوروبرآن یک خدمت بزرگی است. این یک سیستم جَوِّی‌است که مسکن جانواران نادر از قبیل پلنگ برفی وجانوران کمیاب مانند بزکوهی و خرس‌های قهوه‌ای می‌باشد. ما همه می‌دانیم که سیاچین بعنوان یک قارۀ منجمد سرچشمۀ رودها و آب صاف می‌باشد بنابرین انجام یک کار نظافت درآنجا به معنی تضمینِ آب صاف برای کسانی‌است که در نواحی نشیب زندگی می‌کنند و آبهای رودهایی مانند نوبرا و شیوک را مورد استفاده قرار می‌دهند. 

هم میهنانِ عزیزمن، فستیوال‌ها مواقعی هستند که یک بیداری جدید را در زندگانی ما بوجود می‌آورند. بخصوص در دورانِ دیپاولی این درهرخانواده معمول است که یک چیز نوین را بخرد، چیزی را به مقدار کوچک یا بزرگ از بازار بدست بیاورد. من باری گفته بودم که ما باید به کوشیم که فراوردهای محلی را بخریم. اگراحتیاج ما از روستای ما تامین می‌شود لزومی ندارد که ما بتحصیل مراجه کنیم اگراین درتحصیل بدست می‌آید سپس لزومی ندارد که ما به بخش برویم. اگرما کوششِ فراوان را برای خریداری چیزهای محلی ما انجام دادیم درآن صورت ۱۵۰مین سالگرد تولد ماهاتما گاندی بنوبۀ خود یک رویداد بزرگ خواهد شد ومن اصرار می‌کنم که ما حتماً باید بعضی ازمحصولات صنایعِ دستیِ ساخته شده توسط بافندگان ما یا هنرمندانِ خادی را بخریم. 

حتی در دوران این دیپاولی شما بعضی از چیزها یا چیزهای فراوان را قبل از دیوالی خریده باشید. اما بسیاری از مردم وجود دارند که فکر می‌کنند که اگر پس از دیوالی خریداری می‌نمایند آنها ممکن است چانه زنی خوب نمایند. بنابراین بسیاری از مردم وجود خواهند داشت که هنوز خریداری ننموده باشند. بنابراین من همراه با بهترین آرزوها بمناسبت دیپاولی ازشما خواهم خواست که بجلو بیایید و یک سرپرست اشیای محلّی بشوید وآن را از مردم محلی خریداری نمایید وخودتان شاهد آن باشید که ماچطور می‌توانیم در بتحقق رساندن رویای ماهاتما گاندی یک نقش مهمی را ایفا نمائیم. من بارِدیگر دراین فستیوالِ مقدس دیپاولی به همۀ شما تبریک می‌گویم. ما دردیوالی به آتشبازیِ همۀ انواع می‌پردازیم. اما، بعضی اوقات بعلت سهل انگاری ایجاد حریق می‌شود که ممکن است باعثِ جراحتِ مردم بشود. من ازهمۀ شما خواستارم که ازخود مواظبت شدید نمایید وهمچنین این فستیوال را با جنب وجوش فراوان جشن بگیرید. من بدین مناسبت بشما تبریک می‌گویم. 

خیلی متشکرم.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند