دومین جلسۀ هند و آمریکایی دو باضافۀ دو

نویسنده: پروفسور چِنتامانی مهاپاترا 

مترجم: محمود عالم ملک

دومین جلسۀ دو باضافۀ دو مابین وزرای امورخارجه و دفاعی و مقامات ارشدِ هند و ایالات متحدۀ آمریکا در واشنگتن دی‌سی در هفتۀ جاری با موفقیت بپایان رسید.

موضوعاتِ عمده در دستورِ بحث در دوران این مباحثه شامل تبادل نظرات مربوط تحوّلات مهم در محیط امنیتی منطقه‌ای، دستزنی با تروریسم، استواری افغانستان و کارآیی در جهت یک نظم مسالمت‌آمیز و استوار در منطقۀ هند و پاسفیک بود. مهم‌ترین نتیجۀ این جلسه امضای یک قرارداد برای همکاری در امنیت صنعتی بود که اکنون به‌جریان همکاری دوجانبه در توسعه و تحکیم و پژوهش دفاعی تسهیل خواهد داد.

در اوّلین دورۀ مذاکرات دو باضافۀ دو در ماه سپتامبر سال گذشته در دهلی‌نو یکی از موفقیت قاطعی امضای قرارداد امنیت و سازگاری مخابرات برای افزایش قابلیتِ همکاری نیروهای نظامی دو کشور بود. دومین دورۀ دو باضافۀ دو بنابراین روابط امنیت و دفاع عمیق مابین دوکشور را بیشتر افزایش داد.

در اطراف موفقیت این کوششی مابین هند و آمریکا برای تحکیم شراکتِ استراتژیکی مابین دوکشور با عملی‌سازی همگرایی نظرات مربوط به‌امنیتِ منطقه‌ای جهانی در شرایط مهم ترس و بیم‌هایی وجود داشته بود.

پریزیدنت دونالد ترامپ نظر به‌جریانات استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکایی دُچار یک چالش بزرگ به‌حکومتش بود. هند در وسط اجرای اقداماتِ قانونی جدید و مهم قراردارد. هند و آمریکا همچنین در وسط مذاکرات تجارتی برای حل و فصل نمودن اختلافات برسرِ تعرفه و مسایل سیستم عمومی ارجحیت‌ها می‌باشند. هند تصمیم گرفته بود با قراردادهای دفاعی خود با روسیه علی‌رقم فشار واشنگتن جلو برود. حکومتِ ترامپ ازطرف دیگر در جهت ایران که نتوانست توسط هند پزیرفته بشود یک سیاست تصویبی را داشته بود.

شرکت‌های هندی برسرِ ازبین بردن سیستم عمومی ارجحیت‌ها توسط آمریکا طوریکه این تجارت میلیون‌ها دلاری را تحت تاثیر قرارداده آشفته بود. هند همچنین اظهارات بعضی اعضای مجلس قانونگذاری مربوط به‌مسایل آزادی مذهبی و قانون ترمیم شهروندی را بباد انتقاد گرفت.

امّا تحوّلات چالشی در راه عزم وزارت امورخارجۀ آمریکا و پنتاگون و همپایگان هندیشان از جلورفتن با عزمشان برای محکم‌تر ساختن شراکت استراتژیکی که با دقّت تمام برسرِ دو دهۀ گذشته بوجود آمده است حایل نشد.

جنبه‌های آشکار این شرکت روبه‌افزایش باوجود تغییرات متعدّد رهبری‌ها در دو پایتخت در این امر منعکس گردیده که هند در فراگیری‌های دفاعی یک شریک مهم آمریکایی بوده است، تقریباً دوهزار شرکت آمریکایی در هند تجارت می‌کنند و حدوداً دویست شرکت هندی میلیاردها دلار را در ایالات متحدۀ آمریکا سرمایه‌گذاری نموده. تقریباً دویست هزار دانشجوی هندی در ایالات متحده تحصیلات را فرامی‌گیرند و تقریباً هفت میلیار دلار را سالیانه به‌اقتصاد هند می‌دهند.

هند و آمریکا همچنین در صفحۀ همانندی مسایل مهم ازقبیل جنگ با تروریسم، مخالفت با باریکۀ چینی و ابتکار خیابان درنتیجۀ نحوه‌های اقتصادی لازمِ آنکشور و راجع به‌مسایلی ازقبیل حلّ مسالمت‌آمیز تنازع‌ها در دریای چین جنوب و نگهداری نظم دریایی در منطقۀ بزرگی هند و پاسفیک می‌باشد.

شکّی نیست که سیاستمداران منفرد آمریکایی مسایلی را بوجود می‌آورند که در حوزۀ سیاست داخلی هند می‌باشند. وزیرخارجۀ آمریکا مایک پومپئو تمجید و ستایش نمود که هند ازلحاظ دمکراتیک همۀ مسایل را مورد بحث قرار می‌دهد و تایید آورد که دموکراسی هند باید محترم دانسته شود.

یک کمی شک و تردید وجود دارد که عمارت شراکت استراتژیکی مابین هند و آمریکا بطور کافی محکم شده است.

طوری‌که هند بسوی درآمدن یک اقتصاد پنج تریلیون دلار با استعداد هسته‌ای و یک دموکراسی بزرگ گامزن است ایالات متحده بطور مداوم هند را بعنوان یک شریک استراتژیکی و نامخالف خواهد دید. همچنین یک تحقّق آشکار در سراسر صحنۀ سیاسی در هند می‌باشد که با ایالات متحده جلو می‌رود به‌نقش فزایندۀ هند در امور جهانی تسهیل خواهد بخشید.

تا آن اندازه دومین دورۀ مذاکرات دو باضافۀ دو در واشنگتن یک سنگِ میل در جهت درست می‌باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند