نوزدهمین اجلاس کمیسون مشترک هند وایران


نویسنده: دکتر آصف شجاع

مترجم: دکتراحمدعلی

وزیرامورخارجه هند دکتر اس جایشانکر برای شرکت در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک مابین دوکشور از ایران بازدید نموده. این کمیسیون مشترک بریاست مشترک وزیران امورخارجه هند وایران مکانیسمی برای پیشبرد روابط عمیق مابین این دوکشور دوست می باشد. دکترجایشانکر در دورانِ بازدیدش ازآن کشور با رئیس جمهور ایران دکتر حسن روحانی نیز ملاقات نموده واورا درباره تحولات در این اجلاس کمیسیون مشترک مطلع ساخت. وزیرامورخارجه هند با دبیر شورای امنیت ملی ایران، دریادار علی شامخانی وزیر جاده‌ها و عمران شهری ایران محمد اسلامی نیز دیدار و گفتگو نمود. 

این جلسات بمنظور تحکیم روابط دوجانبه مابین هند وایران در زمانی صورت گرفته که ایران بعلت اختلافات مداوم مابین ایران و ایالات متحده آمریکا تحت فشار اقتصادی شدید قرار دارد. این امر خیلی قابل توجه است که این اختلافات منجربه تحریمات اقتصادی وسیاسی سرسخت توسط آمریکا برایران گردیده که بطور یک جانبه از قرارداد هسته‌‌ای برجسته ایران کناره گیری نموده. 

طرفین دراین اجلاس بسیار سودمند این کمیسیون مشترک ماهیت گسترده روابط هند وایران را مورد رسیدگی قرار دادند و هند وایران راجع به تشدید پروژه بندر چابهار در ایران موافقت نمودند. وزیرامورخارجه ایران، آقای جواد شریف برسرِ مذاکرات بسیار عالی راجع به روابط دوجانبه‌ هند و ایران اظهار رضایت نموده و روابط تاریخی دیرینه وماهیت شکست ناپذیر روابط مابین دوکشور را تکرار نمود. 

موضوعات مهم که در دوران این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته عبارت بوده از همکاری در زمینه ارتباطات، تجارت و بازرگانی. طرفین راجع به موضوعات منطقه‌ای و جهانی گریبانگیر هند وایران نیز تبادل نظر نمودند و راجع به پیشرفت در اجرای بندر شهید بهشتی در چابهار نیز اظهار رضایت متقابل نمودند. این امر خیلی قابل توجه است که بندر چابهار بعنوان یک وسیله مهم در ورودی مابین شبه قاره هند، ایران، افغانستان، آسیای مرکزی و اروپا می باشد. این بندر سرشار از انرژی واقع بر ساحل جنوبی آن کشور در دسترس آسان از ساحل غربی هند قرار دارد و بطور فزاینده‌ای بعنوان ضد بندر گوادر پاکستان نگریسته می شود که با سرمایه گزاری چین آماده می شود و به فاصله تقریباً هشتاد کیلومتری از چابهار قرار دارد. 

وزیران امورخارجه ای هند وایران از کاربرد بندر چابهار برای صادرات از افغانستان نیز حسن استقبال نموده و آنها طور و طرق ممکنه را برای توسعه این بندر برای افزایش ارتباط منطقه‌ای گسترده‌ای بمنظور تجارت و ترانزیت نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

هند وایران در دوران این اجلاس کمیسیون مشترک، پشتیبانی شان از تحکیم تجارت و بازرگانی دوجانبه‌ شان تکرار نمودند و دراین زمینه برای انجام یک اجلاس بزودی گروه عامل مشترک هند وایران راجع به تجارت بمنظور بمرحله نهایی رساندن قرارداد تجاری ترجیحی، پیمان سرمایه گزاری دوجانبه و توسعه همکاری هند وایران در امور گمرکاتی نیز موافقت نمودند. 

این هم خیلی حایز اهمیت می باشد که هند وایران نظرات مشترک شان را راجع به تهدید ناشی از تروریسم تکرار نمودند و آنها این طور خواهان خاتمه فوری همۀ انواع پشتیبانی از پناهگاه‌های تروریستی شدند. آنها برای تلاشهایی جهت نگهداری صلح، امنیت و ثبات درمنطقه نیز اظهار حمایت نمودند. 

یک نتیجه برجسته دیگر این نوزدهمین اجلاس مشترک کمیسیون هند وایران، قراردادی مابین دوکشور برای یادبود هفتادمین سالگرد پیمان دوستی دوجانبه‌شان در سال ۲۰۲۰ میلادی بود. هند وایران دراین زمینه توسعه مبادلات مابین وکلای مجلس شان و سازماندهی فستیوال‌های فرهنگی را نیز درنظر گرفتند. 

در زمانیکه واردات نفت هند از ایران بعلت تحریمات سرسخت آمریکا تحت تاثیر شدید قرارگرفته، این اجلاس کمیسیون مشترک مظهر عزم راسخ هند وایران برای ادامه روابط عمیق شان درجنبه‌های متنوع و گوناگون می باشد. طرفین درگذشته به عالیترین سطح بطور مرتب تشکیل جلسه داده و تعهدات شان را راجع به این روابط تکرار نمودند. رئیس جمهور ایران دکتر حسن روحانی در سال گذشته یک بازدید مهمی از هند را انجام داده. نخست وزیر هند آقای نارندرا مودی با رئیس جمهور ایران درحاشیه ۷۴ اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل درماه سپتامبر سال جاری در نیویورک ملاقات نموده که آنها در دوران آن روابط دوجانبه هند وایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این اجلاس کمیسیون مشترک که اخیراً بپایان رسیده روابط دوجانبه هند وایران را بیشتر تقویت خواهد داد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند