هند مداخلۀ ترکیه را مورد نکوهش قرار می‌دهد


نویسنده: دکتر اندرانی تعلّق‌دار

مترجم: دکتر احمد علی

رئیس جمهور ترکیه رجب طیّب اردوغان در دوران بازدید اخیرش از پاکستان برسرِ وضعیت در کشمیر ابراز نگرانی نموده گفت که ترکیه برسرِ وضعیت در منطقه شدیداً نگران می‌باشد که باوجود همۀ اقدامات که اخیراً انجام داده شده بصورت یک وضع خطرناک درآمده است. ترکیه حامی تصفیه مسئلۀ کشمیر از طریق مذاکرات مابین پاکستان و هند براساس قطعنامه مربوطۀ سازمان ملل برطبق توقّعات مردم کشمیر می باشد. او با کشمیر اظهار همبستگی نموده و مبارزۀ مردم کشمیر را با مبارزۀ ترکیه بر علیه سلطۀ خارجی در دوران جنگ جهانی اوّل مقایسه نموده. این نامعقول می‌باشد.

هند با صدور اعتراض‌نامه‌ای به‌سفیر آنکشور راجع به‌اظهار نظر اردوغان نسبت به‌بیانیه رئیس جمهور ترکیه واکنش شدیدی را از خود نشان‌داد. وزارت امورخارجۀ هند در بیانیه‌ای گفته که این بیانات رئیس جمهور ترکیه نه مبنی بر تفاهم تاریخ و نه رفتار دیپلماسی است و آن بر روابط هند با ترکیه تاثیر شدید خواهد گذاشت. این بیانیه این پیام را نیز ابلاغ نموده که رویداد اخیر یک نمونۀ دیگر الگوی مداخلۀ ترکیه در امور داخلی کشورهای دیگر می‌باشد. این برای هند کاملاً غیرقابل قبول می‌باشد. دهلی‌نو بخصوص تلاش‌های پیاپی ترکیه برای موجه قراردادن تروریسم فرامرزی فاحش توسط پاکستان را مسترد می‌سازد. هند بطور قاطع گفت که کشمیر یک جزولاینفک هند می‌باشد و هیچ مداخلۀ خارجی غیرقابل قبول خواهد بود.

در سال گذشته، بازدید نخست وزیر هند نارندرا مودی از ترکیه پس از انتقاد پریزیدنت اردوغان از هند برای اقداماتش راجع به‌مادۀ ۳۷۰ در جامو و کشمیر لغو شده بود. روابط دوجانبۀ مابین هند و ترکیه اخیراً، بخصوص بعلت پشتیبانی خستگی ناپذیر آنکارا از پاکستان راجع به‌مسئلۀ کشمیر دُچار نشیب و فراز بوده است. این برای اولین بار نیست که آقای اردوغان راجع به‌مسئلۀ کشمیر اظهار نظر بی‌مورد نموده است. سخنرانی‌اش در سال ۲۰۱۹ در مجمع عمومی سازمان ملل نیز مورد نکوهش هند قرارگرفته بود. او گفت که مسئلۀ کشمیر مورد توجّه باندازۀ کافی بین‌المللی قرار نگرفته و باید ازطریق مذاکرات براساس عدالت و مساوات حل و فصل بشود و نه ازطریق زد و خورد. او از زمانی که روی کار آمده، سعی نموده مابین هند و پاکستان دربارۀ تصفیۀ مسئلۀ کشمیر میانجیگری نماید. دهلی‌نو پیشنهاداتش را مسترد ساخته است. آقای اردوغان باید سابقه‌اش را در کشورش بخاطر آورد. مردم ترکیه از حقوق اساسی‌شان محروم ساخته شده‌اند.

هند راجع به‌مسئلۀ کشمیر این موضع استوارش را نگهداشته که کشمیر یک مسئلۀ دوجانبه است و هند نیازمند مداخلۀ هیچ طرف سوّم نیست. پس از لغوسازی مادّۀ قانون اساسی ۳۷۰، مداخلۀ پاکستان یا هیچ کشور سوّم راجع به‌کشمیر مداخله در امورداخلی هند خواهد بود که تحت قانون سازمان ملل نامشروع می‌باشد.

پشتیبانی ترکیه از پاکستان را می‌توان از دو زاویۀ مذهبی و قبرس دید. ترکیه و پاکستان دارای روابط مذهبی شدید می‌باشند. اخیراً هردو کشور همراه با مالیزی برای آغاز یک شبکۀ تلویزیون متعهد به‌مقابله با اسلامو فوبیا و برچیدگی سوء تفاهم دربارۀ اسلام موافقت نمودند. راجع به‌مسئلۀ قبرس، هند قبرس جنوبی را بعنوان یک کشور مستقل جداگانه برسمیت نمی‌شناسد. این مسئله‌ای مابین دهلی‌نو و آنکارا مانده است. هند همیشه حامی استقلال یونان قبرس، حقِّ حاکمیت، تمامیت ارضی و اتّحاد قبرس بوده است. این کشور یونان قبرس را بعنوان یک دولت مشروع این جزیره برسمیت می‌شناسد. موضع پاکستان با موضع هند متفاوت است. دهلی‌نو روابط خوب با دو کشور ارمنستان و یونان دارد که با آن آنکارا روابط دوجانبۀ ناآرام را بعلت مسایل تاریخی دارد.

باوجود این مسایل، هند سعی می‌کند روابط دوجانبه را احیا نماید. درحقیقت در ماه ژوئن ۲۰۱۹ نخست وزیر نارندرا مودی تویت نموده بود که هند ترکیه را بعنوان یک دوست ارزنده‌ای محسوب می‌نماید که با آن روابط ما آزموده و دیرینه بوده است. بهرحال بیانیه مداوم آنکارا راجع به‌کشمیر در راه روابط دوجانبه حایل می‌شود. هند راجع به‌تروریسم یک موضع واضح را دارد و سیاست دورویی را اتخاذ نمی‌نماید. اینطور دهلی‌نو از دیگران نیز توقع دارد که باوجود روابط مذهبی محکم‌شان اصول دموکراتیکی را دنبال نمایند. این بشردوستی است که حایز اهمیت است و نه مذهب.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند