بازدید پریزیدنت ترامپ مشارکت استراتژیکی دوجانبه را افزایش می دهد



نویسنده: ناوتِج سارنا

مترجم: محمدصادق اختر

بازدید رسمی سی وشش ساعته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از هند توام با مراسم و معنویت بود. او هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده می باشد که از هند بازدید نموده. همه چهار رئیس جمهور آمریکا درظرف دو دهه از هند بازدید نمودند که نشانگرروابط روبه رشد هند وایالات متحده می باشد. دراین مسافرت، زن اول ملانیا ترامپ، دخترش ایوانکا ترامپ و دامادش جارد کوشنر ویک هیئت سطح عالی همراهی نمودند.

دونالد ترامپ با استقبال بی نظیر توسط هزاران نفر در احمدآباد فرونشست. بعد از بازدید از سابرماتی آشرم پریزیدنت ترامپ و نخست وزیر مودی به‌ حضور بیشتر از یکصد وبیست وپنج هزار نفر از سراسر هند در استادیوم موتِرا در احمدآباد در برنامه نمستی ترامپ خطاب نمودند. این، برنامه پنج ماه قبلی که توسط رئیس جمهور آمریکا دراستقبال نخست وزیرهند درهوستن برای خطاب به یک مجمع بزرگ جامعه هند وآمریکایی در رویداد هاودی مودی برگزار شده بود را بخاطر آورد. پریزیدنت ترامپ شخصیت ورهبری نخست وزیر نارندرا مودی و نیز دستاوردهای هند را تمجید و توصیف نمود. آقای ترامپ گفت که هند فقط درهفتاد سال بعنوان یک اقتصاد بزرگ، دموکراسی بزرگترین که تا اکنون وجود داشته و یک ملت شگفت انگیز جهان بظهور آمده است. مناسبت شخصیِ عالی میان دو رهبر در سراسر مسافرت آشکار بود. بعد از دیدار بنای یادگاری معروفِ تاج محل در آگرا رئیس جمهور و کاروانش وارد پایتخت دهلی نو گردید.

مشغولیت رسمی رئیس جمهور ترامپ با مراسم استقبال رسمی در کاخ ریاست جمهور و بازدید تشریفاتی از راجگهات که آنجا پریزیدنت ترامپ و زن اولِ ایالات متحده به ماهاتما گاندی را تجلیل و تکریم نمودند آغاز شد. نخست وزیر هند نارندرا مودی و رئیس جمهور ترامپ مذاکرات رسمی را برگزار نمودند. در دوران گفتگو با قضیه‌های متعدد منطقه‌ای و جهانی هردو رهبر از پاکستان تقاضا نمودند که او باید تضمین نماید که سرزمینش نباید برای تهاجم تروریستی بکار برده شود و نیز پاکستان بزودی مسئولین اینچنین حمله ازجمله مهاجمین بیست وششم نوامبر در مومبای و پتانکوت را به مجازات برساند. آقای ترامپ نقش هند را در تداوم فراهمی عمران و کمک امنیت برای ثبات و فراهمی اتصال در افغانستان حسن استقبال نمود. یک جلسه با رهبران صنعت وتجارت نیز برگزار شد. رئیس جمهور آمریکا و همراهانش درضیافت رسمی که توسط رئیس جمهور هند رامنات کوویند در افتخارش برگزارشده بود شرکت نمودند. 

بازدید سطح عالی، پیشرفت چشمگیر در بخشهای مهمِ مشارکت استراتژیکی جامع جهانی مابین این دو کشور مشاهده نمود. درحوزه دفاع و همکاری امنیت آقای ترامپ مجدداً وضعیت هند را بعنوان همکار دفاعی بزرگ تائید نمود. او نیز تصمیم اخیر هند را برای خریداری چرخبال ام اچ ۶۰ آرِ دریایی و اِ اچ- ۶۴ چرخبال اپاچه مورد استقبال قرار داد. 

تفاهم استراتژیک در هند و پاسفیک دوران بازدید مذکور نمایان شد. دراین مورد یک اقدام خوش‌آیند تصمیم همکاری مالی عمرانی بین المللی ایالات متحده برای برقراری حضور دایمی درهند با فراهمی ۶۰۰ میلیون دلار آمریکایی برای پروژه انرژی تجدید پذیر در هند می باشد. ترامپ و مودی علاقمندی خود در تصور شبکه بلودوت یک ابتکارعمل چند سهمدار برای عمران زیربنای جهانی اظهار نمودند. این نیز تصمیم گرفته شد که یک گروپ عملیات جدید ضد مواد مخدر بین آژانس‌های اجرایی قوانین مربوطه شان تاسیس بشود.

رئیس جمهور آمریکا حمایت واشنگتن برای عضویت دایمی هند در شورای امنیت ملل متحد اصلاح یافته و نیز برای شمولیت در گروه تدارکات انرژی ارایه نمود. این یک بازدید مثبت و یادگار بود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند