وضع نامعلومی درکابل ادامه دارد



نویسنده: رانجیت کومار

مترجم: محمدولی الله

افغانستان تحولات مهمی را دراوایل ماه مارس مشاهده نموده است. انتظار می رفت که دولت دموکراتیکی افغانستان بعد از امضای قراردادی مابین ایالات متحده و طالبان برای تسهیل دادن به مذاکره‌ داخلی افغانستان در تاریخ ۲۹ فوریه سال جاری بخاطر اعاده صلح بسیار منتظره‌ای درآن کشور جنگ زده از مردم دوستدار صلح افغانستان برای انجام مذاکره‌ای با طالبان رهبری کند که از عناصر افراطی جامعه افغانی نمایندگی می کند. 

اگرچه بعد از اعلام نتیجه انتخاباتی برای سمت رئیس جمهور افغانستان، اکنون تقسیم عمیق در جامعه افغانستان وجود دارد. این ناامیدی و دلسردی را نه تنها میان مردم افغانستان بلکه نیزدر نیروهای خارجی ایجاد نموده است که جویای تصفیه صلحمندانهِ فوریِ کشمکشِ سیاسیِ فعلی درکابل می باشند.

کمیسیون انتخاباتی افغانستان، آقای اشرف غنی رئیس جمهورفعلی افغانستان را بعنوان برنده در انتخاباتی که برای سمتِ ریاست جمهوری دراواخر سال گذشته انجام یافته، اعلام نمود.

اگرچه گروه نیرومند دیگر دولت افغانستان برهبری دکتر عبدالله عبدالله اعلان رسمی آقای اشرف غنی بعنوان رئیس جمهور افغانستان را به مبارزه طلبیده است. دکترعبدالله عبدالله با انکار ورزیدن از پذیرفتن اشرف غنی بعنوان ریاست جمهوری افغانستان برای دوره دوم، بطور همزمان مراسم تحلیف متوازی را بعنوان رئیس جمهور دیگر آن کشور بجا آورده. این نه فقط ائتلاف حاکمه فعلی در کابل را دچار دست پاچگی نموده بلکه چهرۀ متحده دولت دموکراتیکی افغانستان را نیز زیر سوال قرار داده که موظف به انجام دادن مذاکره با طالبان تحت الحمایه پاکستان نموده شده بود.

بقرار گزارشی، رئیس جمهور کنونی افغانستان اشرف غنی یک فرمول مصالحه‌ای تسهیم اقتدار را به دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان پیشنهاد نموده است. تاوقتیکه این دو گروه نیرومند دولت افغانستان برای مبارزه با دستورکار افراطی رهبران طالبان متحد نمی شوند، سرنوشت افغانستان بطور مداوم در برزخ قرار خواهد داشت. 

ممکن است اختلافاتی مابین رهبران افغانستان، مذاکرات داخلی را به معرض خطر بیاندازد که قرار بود از دهم ماه مارس آغاز شود. هنگامیکه انتظار می رفت که دوولت دموکراتیکی در کابل یک چهرۀ متحده محکم را به میان بگذارد، این تقسیم عمیق میان آنها ادعای شان برای تداوم حکمرانی بر آن کشور را تضعیف خواهد نمود. دولت دموکراتیکی افغانستان بعد از فراهمی فرصتی به مردم افغانستان بخاطر انتخاب نمودن نمایندگان شان برای ادامه دادن حکمرانی، تشکیل یافته بود. مردم افغانستان بویژه زنان در خلال دو دهه گذشته ذایقه آزادی در جوامع آزاد دیگر را چسیده اند.

باوجود این، طالبان افراطی که بدنبال تهاجم تروریستی وحشتناک یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ از اقتدار بکنار گذاشته شده بود، با پشتیبانی مسئولین پاکستانی بطور مداوم استحکام یافت.

طالبان درطول دو دهه گذشته قدرت نیروهای ایالات متحده را به مبارزه طلبیده که برای نگهداری از رژیم دموکراتیکی در کابل مستقر ساخته شده بودند.

طالبان حتی بعد از پیمان ۲۹ فوریه مابین طالبان و ایالات متحده، بطور مداوم موانعی را در راه مذاکرات صلح مجدد ایجاد می نماید. طالبان محض یک روز بعد از پیمان مذکور، متقاضی رهایی پنج هزار نفرش که بخاطر ارتکاب جنایات مختلف بشمول تروریسم به زندان انداخته شده بودند، گردید. دولت اشرف غنی این تقاضای طالبان را مسترد ساخت. کابل می خواست که آن مطالبه طالبان برای رهایی زندانیان به پیشرفت در مذاکره‌ای داخلی افغانستان مرتبط ساخته بشود. 



هند نقش بسیار مهمی را در بازسازی ملت افغانستان و جامعه آن کشور در دو دهه گذشته ایفا نموده است. دهلی نو همیشه به هرکدام پیشرفتی که ضامن صلح وثبات باشد ونیز آن ازسوی افغانستان و برهبری‌اش بعمل بیاید، اظهار تعهدش نموده است. هند با نشان دادن عکس العمل به وضع بن بست جاری در افغانستان علناً تعهدش به حمایت از آرزومندی افغانستان برای صلح را اظهار داشته است. وزارت امورخارجه هند با اظهار نظر به تحولات در افغانستان نموده ابراز داشته است که هند بطور مداوم همه کمک ممکنه را به دولت ومردم افغانستان در به تحقق رساندن آرزومندی شان بخاطر یک سرنوشت صلح مندانه، دموکراتیکی و موفق فراهم خواهد نمود درجائیکه ازمنافع همۀ طبقات جامعه افغانی نگهداری بشود. دراینجا این نیز لازم به تذکر است که هند بیش از سه میلیارد دلار آمریکایی را برای بازسازی افغانستان جنگ زده بعد از ترک گفتن افغانستان توسط نیروهای شوروی در اوایل دهه نوزده درطول ۱۸ سال گذشته سرمایه گذاری نموده است. مردم افغانستان هند را بعلت نقش این کشور که دربازسازی افغانستان ایفا نموده است، بسیار دوست می دارند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند