نمايندۀ ويژۀ ايالاتِ متحده دربارۀ افغانستان با مامورينِ هند تشکيلِ جلسه داد

نويسنده: دکتر اسميتا

تحليل‌گر استراتژیکی دربارۀ امور افغانستان و پاکستان

مترجم: محمّد ولی الله ولی

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالاتِ متحده برای آشتی‌پذیری افغانستان از هند بازدید نموده و با وزیرِ امورخارجه و مشاورِ امنیتِ ملِّیِ هند تشکیل جلسه داد. او قبل از رسیدنِ به‌دهلی‌نو از قطر و پاکستان بازدید نموده بود. او همۀ سهم‌داران را برای کسبِ حمایت بیشتری منطقه‌ای وادار نموده. آقای خلیل‌زاد نیز برای تسریع دادنِ مذاکرات صلح از سهم‌داران تقاضا نموده و کاهش فوری خشونت در افغانستان و همکاری راجع به‌بیماری همه‌گیر ویروس کُرونا را تحتِ فشار گذاشت.

بقرار وزارتِ امورخارجۀ ایالاتِ متحده، این بازدید زلمی خلیل‌زاد به‌هدفِ کسبِ حمایت برای اجرای کامل قرارداد ایالاتِ متحده و طالبان بعمل آمده که بعلّتِ اختلافاتی مابین دولتِ افغانستان و طالبان دربارۀ رهایی زندانیان از مسیر منحرف شده بود. بعد از به‌امضا رساندنِ قراردادِ صلحِ تاریخی توسطِ آقای خلیل‌زاد مذاکره‌کنندۀ اصلی ایالاتِ متحده با مُلّا برادر بنیانگذار مشترکِ طالبان در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه، او تحوّلاتی در این منطقه را فعالانه نظارت می‌نموده است. این دوّمین بازدیدش است که او بعد از دوازدهم آوریل در وسطِ بیماری همه‌گیر ویروس کُرونا برای به‌اجرا درآودن قرارداد صلح بعمل آورده است.

هند از این پیمانِ صلحِ ایالاتِ متحده و افغانستان حسن استقبال نموده، چنانکه سراسر محافلِ سیاسی افغانستان ازجمله دولتِ آنکشور از قرارداد دوحه حمایت کرده. وزارتِ امورخارجۀ هند ابراز نمود که حمایت از همه فرصت‌ها، سیاست بدون تناقض هند می‌باشد که موجب اعادۀ صلح، امنیت و ثبات در افغانستان بشود.

آقای خلیل‌زاد با دکتر اس جایشانکار وزیر امورخارجۀ هند و آقای اجیت دَوال مشاورِ امنیتِ ملّی این کشور تشکیلِ جلسه داده و آنها را از پیشرفتِ اخیر در روندِ صلح آگاه ساخت. آنها حمایت مداوم هند از تحکیم دموکراسی و پشتیبانی از طرز حکومت مشمول و نگهداری از حقوق همۀ طبقاتِ جامعۀ افغانستان ازجمله هندوان و سیک‌های افغانی را ابلاغ نمودند. اگرچه آنها نسبت به‌طغیان در خشونت اظهارِ نگرانی شدید نمودند و از تقاضای آتش‌بس فوری حمایت نمودند.

دهلی‌نو نیز برای خاتمۀ پناه‌گاه‌های محفوظ تروریست‌ها مطالبه نموده که برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان ضروری است. طرفِ ایالاتِ متحده خدماتِ سازندۀ هند در عمرانِ اقتصادی، بازسازی و کمکِ بشردوستانه به‌افغانستان را برسمیت شناخت. هند برای مبارزۀ با بیماری همه‌گیر ویروس کُرونا داروهای ضروری حفظِ زندگانی را به‌افغانستان تهیّه نموده است که موردِ حسنِ نیّتِ این کشور به‌مردمِ افغانستان قرارگرفته است.

ایالاتِ متحده برای اوّلین بار بخاطر تعاملات و سرگرمی مابین هند و طالبان علناً مشورت داده و پیشنهاد نموده که هند باید مسئلۀ تروریسم را براهِ راست با طالبان موردِ مذاکره قرار بدهد. این نشان می‌دهد که واشنگتن برای ایفای نقش بزرگتر در روندِ صلح افغانستان به‌سوی هند می‌نگرد.

فعلاً افغانستان جنگ‌زده دُچار موانعی مانند بن‌بست سیاسی، قراردادِ صلح ضعیف و خطرِ بیماری همه‌گیر ویروس کُرونا است. بقرار آژانس خبرگذاری ریوترس، طالبان بعد از امضا نمودنِ قراردادِ صلح در فوریه سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۵۰۰ تهاجم را بعمل آورده است. استان‌های افغانستان که تحتِ تاثیر شدید حملاتِ طالبان قرارگرفته نیز تحت تاثیر شدید عفونت ویروس کُرونا هم قراردارند.

جنگجویان، کابل و ایالاتِ متحده را برای افزایش در خشونت مقصر قرار می‌دهند. مذاکراتِ مجدّد نیز بعلّت اختلافاتی مابین رئیس جمهور اشرف غنی و رقیبش عبدالله عبدالله که هردو مدّعیِ پیروزی در انتخابات متنازعۀ سپتامبر شده بودند، دُچار بن‌بست گردیده. همینطور تنازع برسرِ سرعت و سطح رهایی زندانیان مابین جنگجویان و دولتِ اشرف غنی که جزو قرارداد صلح نبوده به‌آتش خشونت دامن زده است.

پیشرفت در آغازِ مذاکراتِ صلح داخلی افغانستان که یکی از عوامل مهم در پیمانِ صلح است، بعلّتِ کسر اعتماد مابین گروه‌های افغانستان و کندی در رهایی زندانیان توسطِ هردو طرف دُچار رکود گردیده است.

بحرانِ سیاسی، قراردادِ صلح ضعیف، کاهش اعانه و بیماری همه‌گیر ویروس کُرونا ازمیان عواملی‌اند که پیگیری از روندِ صلح در افغانستان را پیچیده ساخته‌اند. خشونت جاری در وسطِ این بیماری همه‌گیر بر این امر تاکید وارد می‌آورد که سهم‌داران متعدّد در آنکشور حتماً باید خصومت‌ها را ازدست بدهند و برای مقابله با چالش فعلی بطور باهمی کار کنند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند