هند نقشۀ جديد نپال را مسترد میسازد
نويسنده: رتن سالدی
مترجم: محمد ولی الله ولی
مجلس مردم نپال موسوم بهپراتینیدی سبا لایحۀ ترمیم قانون اساسی برای تغییر نقشۀ سیاسی و قلمروی آنکشور را در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰ بهتصویب رساند که عدهای از قسمتهای سرزمین هند در بخش پیتورگره واقع در ایالت اوتراکند را بعنوان قلمرو نپال نشان میدهد
مباحثهای راجع بهاین لایحه قبلاً سریعانه بعمل آمده و سرانجام یک قطعنامه در پارلمان نپال اتخاذ گردید. نقشۀ جدید نپال که توسط کابینۀ آنکشور در تاریخ ۱۸ ماه مه بهتصویب رسانده شده بود، منطقۀ کالاپانی، لیمیپیادورا و لیپولک را بعنوان قلمرو نپال نشان میدهد. نواحی مذکور تحت کنترل اداری بخش پیتورگره ایالت اوتراکند همیشه جزولاینفک سرزمین هند بودهاند. این ناحیه که مشتمل بر اراضی حدوداً ۳۵۰ کیلومتر مربع است، حایز اهمیت استراتژیکی برای هند میباشد و مسیر عمدهای برای مسافرت زائرین بهکایلاش ماناساروار است. این مسیر بعلاوۀ آمد و شد زائرین نیز بعنوان مسیر تجاری مابین هند و تبت بکاربرده میشود. این بهنزدیکی نقطۀ اتصال هند، نپال و منطقۀ خودمختار تبت چین قراردارد
هند این اقدام نپال را بعنوان تخلفورزی از تفاهمی مابین این دو کشور برای بعملآوری مذاکراتی راجع بهمسایل مرزی توصیف نمود. دهلینو اکیداً گفت که این ادعای نپال برای توسعه دادن قلمرویش مبنی بر حقایق و شهادت تاریخی نیست. قبلاً نپال نقشۀ تجدیدیافته را نیز در تاریخ ۲۰ ماه گذشته انتشار داده بود درحالیکه هند خواستار خویشتنداری راجع بههمچنین ادعای نادرست از نپال شده و انتظار داشت که رهبری نپال یک محیط مساعد را برای مذاکرۀ دیپلماتیکی بخاطر حل مسایل مرزی برجسته ایجاد خواهد نمود
نپال تنازع کالاپانی را بطور غیرضروری بدنبال گشایش دادن خیابان هشتاد کیلومتری از شهرستان دارچولا در ایالت اوتراکند بهگذرگاه لیپولک در راهی بهکایلاش ماناساروار توسط راجنات سینگ وزیر دفاع هند در تاریخ ۲۰ ماه مه ۲۰۲۰ که کاملاً در داخل سرزمین هند است، تشدید نموده بود. دهلینو بعد از اعتراض نپال توضیح داد که این خیابان در مسیر مرسومی ماناساروار برای فراهمی آسانی بهزائرین و تاجران بناگردیده و این کاملاً در داخل سرزمین هند است
نپال قبلاً در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ نیز دربارۀ انتشاردادن نقشۀ جدید سرزمین هند بعد از تقسیم جامو و کشمیر بهدو قلمرو مرکزی عکسالعمل شدید خود را نشان داده بود. نپال برسر شمولیت کالاپانی، لیمیپیادورا و لیپولک بعنوان سرزمین هند اعتراض خود را نشان داده که در نقشۀ قبلی هم وجود داشته بودند. این را میتوان توضیح داد که این نواحی همیشه جزو هند بودهاند. لذا هیچ ادعا یا برانگیزش جدید برای عکسالعمل غیراستدلالآمیز از سوی نپال وجود ندارد
اگرچه نپال عکسالعمل شدید خود را نشان داده با مطالبۀ این که مذاکرات بسطح معاون وزیر خارجه برای تصفیه این تنازع مرزی برگزار شود. چنانکه این هردو کشو درگرفت بیماری همهگیر شدید ویروس کرونا قرار دارند، تاریخها برای برگزاری مذاکرات ازطریق شبکههای دیپلماتیکی تابحال تعیین نشده، در این هنگام دولت نخست وزیر ک پی شارما اولی عاجلانه نقشۀ تجدیدیافته را برای شمولیت نواحی متنازعه در سرزمین نپال انتشار داده و این لایحه را در پارلمان آنکشور ارائه نمود. اما نخست وزیر اولی و رهبران دیگر در نپال این حقیقت امر را بخوبی درک مینمایند که حل مسایل تنها ازطریق مذاکرات امکانپذیر است. باید نشان داد که دولت نپال چند روز قبل از اتخاذ نمودن این لایحۀ ترمیم قانون اساسی، یک تیم کارشناسان را برای گردآوری حقایق و شهادت تاریخی مربوط بهنواحی متنازعه بحق نپال تشکیل داده بود. شاید شک و شبهه در ذهن رهبری نپال تا هنوز وجود دارد حتی اینکه لایحۀ مذکور توسط کابینۀ نپال بهتصویب رسانیده شده و برای ارائه در مجلس مردم آنکشور بهثبت رسیده بود
هند و نپال بطور مرسومی دارای ارتباط جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی بودهاند. هردو کشور روابط بسیار محکم مردم بهمردم دارند. آنها دارای مکانیسم تصفیۀ مسایل مرزیاند و ۹۸ درصد مسایل مرزیشان قبلاً بهحل و فصل رسیدهاند. چون متوقع است که این دو کشور همجوار این بنبست فعلی را هرچه زودتر ازطریق شبکههای سیاسی و دیپلماتیکی ازبین خواهند برد
مترجم: محمد ولی الله ولی
مجلس مردم نپال موسوم بهپراتینیدی سبا لایحۀ ترمیم قانون اساسی برای تغییر نقشۀ سیاسی و قلمروی آنکشور را در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۲۰ بهتصویب رساند که عدهای از قسمتهای سرزمین هند در بخش پیتورگره واقع در ایالت اوتراکند را بعنوان قلمرو نپال نشان میدهد
مباحثهای راجع بهاین لایحه قبلاً سریعانه بعمل آمده و سرانجام یک قطعنامه در پارلمان نپال اتخاذ گردید. نقشۀ جدید نپال که توسط کابینۀ آنکشور در تاریخ ۱۸ ماه مه بهتصویب رسانده شده بود، منطقۀ کالاپانی، لیمیپیادورا و لیپولک را بعنوان قلمرو نپال نشان میدهد. نواحی مذکور تحت کنترل اداری بخش پیتورگره ایالت اوتراکند همیشه جزولاینفک سرزمین هند بودهاند. این ناحیه که مشتمل بر اراضی حدوداً ۳۵۰ کیلومتر مربع است، حایز اهمیت استراتژیکی برای هند میباشد و مسیر عمدهای برای مسافرت زائرین بهکایلاش ماناساروار است. این مسیر بعلاوۀ آمد و شد زائرین نیز بعنوان مسیر تجاری مابین هند و تبت بکاربرده میشود. این بهنزدیکی نقطۀ اتصال هند، نپال و منطقۀ خودمختار تبت چین قراردارد
هند این اقدام نپال را بعنوان تخلفورزی از تفاهمی مابین این دو کشور برای بعملآوری مذاکراتی راجع بهمسایل مرزی توصیف نمود. دهلینو اکیداً گفت که این ادعای نپال برای توسعه دادن قلمرویش مبنی بر حقایق و شهادت تاریخی نیست. قبلاً نپال نقشۀ تجدیدیافته را نیز در تاریخ ۲۰ ماه گذشته انتشار داده بود درحالیکه هند خواستار خویشتنداری راجع بههمچنین ادعای نادرست از نپال شده و انتظار داشت که رهبری نپال یک محیط مساعد را برای مذاکرۀ دیپلماتیکی بخاطر حل مسایل مرزی برجسته ایجاد خواهد نمود
نپال تنازع کالاپانی را بطور غیرضروری بدنبال گشایش دادن خیابان هشتاد کیلومتری از شهرستان دارچولا در ایالت اوتراکند بهگذرگاه لیپولک در راهی بهکایلاش ماناساروار توسط راجنات سینگ وزیر دفاع هند در تاریخ ۲۰ ماه مه ۲۰۲۰ که کاملاً در داخل سرزمین هند است، تشدید نموده بود. دهلینو بعد از اعتراض نپال توضیح داد که این خیابان در مسیر مرسومی ماناساروار برای فراهمی آسانی بهزائرین و تاجران بناگردیده و این کاملاً در داخل سرزمین هند است
نپال قبلاً در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ نیز دربارۀ انتشاردادن نقشۀ جدید سرزمین هند بعد از تقسیم جامو و کشمیر بهدو قلمرو مرکزی عکسالعمل شدید خود را نشان داده بود. نپال برسر شمولیت کالاپانی، لیمیپیادورا و لیپولک بعنوان سرزمین هند اعتراض خود را نشان داده که در نقشۀ قبلی هم وجود داشته بودند. این را میتوان توضیح داد که این نواحی همیشه جزو هند بودهاند. لذا هیچ ادعا یا برانگیزش جدید برای عکسالعمل غیراستدلالآمیز از سوی نپال وجود ندارد
اگرچه نپال عکسالعمل شدید خود را نشان داده با مطالبۀ این که مذاکرات بسطح معاون وزیر خارجه برای تصفیه این تنازع مرزی برگزار شود. چنانکه این هردو کشو درگرفت بیماری همهگیر شدید ویروس کرونا قرار دارند، تاریخها برای برگزاری مذاکرات ازطریق شبکههای دیپلماتیکی تابحال تعیین نشده، در این هنگام دولت نخست وزیر ک پی شارما اولی عاجلانه نقشۀ تجدیدیافته را برای شمولیت نواحی متنازعه در سرزمین نپال انتشار داده و این لایحه را در پارلمان آنکشور ارائه نمود. اما نخست وزیر اولی و رهبران دیگر در نپال این حقیقت امر را بخوبی درک مینمایند که حل مسایل تنها ازطریق مذاکرات امکانپذیر است. باید نشان داد که دولت نپال چند روز قبل از اتخاذ نمودن این لایحۀ ترمیم قانون اساسی، یک تیم کارشناسان را برای گردآوری حقایق و شهادت تاریخی مربوط بهنواحی متنازعه بحق نپال تشکیل داده بود. شاید شک و شبهه در ذهن رهبری نپال تا هنوز وجود دارد حتی اینکه لایحۀ مذکور توسط کابینۀ نپال بهتصویب رسانیده شده و برای ارائه در مجلس مردم آنکشور بهثبت رسیده بود
هند و نپال بطور مرسومی دارای ارتباط جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی بودهاند. هردو کشور روابط بسیار محکم مردم بهمردم دارند. آنها دارای مکانیسم تصفیۀ مسایل مرزیاند و ۹۸ درصد مسایل مرزیشان قبلاً بهحل و فصل رسیدهاند. چون متوقع است که این دو کشور همجوار این بنبست فعلی را هرچه زودتر ازطریق شبکههای سیاسی و دیپلماتیکی ازبین خواهند برد
Comments
Post a Comment