روابط پاکستان با جهان عرب تحت فشار قرار گرفته است

نویسنده: دکتراشوک بیهوریا

مترجم: دکترمحمد صادق اختر

به مناسبت اولین سالروز الغای مادۀ ۳۷۰ توسط هند، وزیر امورخارجه پاکستان شاه محمود قریشی عربستان سعودی را در یک مصاحبه تلویزیونی برای ممنون نساختن پاکستان برسرِ مسئله برگزاری یک اجلاس شورای سازمان همکاری اسلامی وزرای خارجه مربوط به کشمیر در اوایل ماه فوریه ۲۰۲۰ بباد انتقاد گرفت. 

قریشی در مصاحبه خود با یک کانال تلویزیونی بیان داشته بود وقتی که سازمان همکاری اسلامی جلسه شورای وزرای امور خارجه درباره کشمیر را تشکیل نمی دهد پاکستان مجبور به برگزاری یک اجلاس کشورهای اسلامی آماده به حمایت از آن کشور راجع به مسئله کشمیر و کمک به مسلمانان کشمیری ستم دیده خواهد بود.

وی گفت هنگامی که پاکستانی‌ها همیشه آماده به فداکاری زندگانی‌شان برای مکه و مدینه می باشند از عربستان سعودی می خواهند که آن کشور یک نقش برجسته را راجع به مسئله کشمیر ایفا نماید. اگر آنها متمایل به ایفای نقش نمی باشند درآن صورت من از نخست وزیر عمران خان تقاضا خواهم کرد با و یا بدون عربستان سعودی جلو برود. 

عربستان سعودی تنها آن کشوری نیست که قریشی با آن ناراحت می باشد. وی همچنین آشفتگی خود با امارات متحده عربی برای کمک نکردن پاکستان راجع به مسئله کشمیر ابراز داشت. 

اظهار ناامیدی پاکستان قابل ملاحظه است. سال گذشته پاکستان از کنفرانس سرانِ کشورهای اسلامی کوالالامپور که درآن امیر قطر، رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان و رئیس جمهور ایران حسن روحانی شرکت داشته تحریم کرده بود. 

ترکیه اولین کشوری بود که ملاحظه کرد پاکستان این کار را تحت فشار عربستان سعودی انجام داده بود. رسانه های رسمی ترکیه گزارش داد که سعودی‌ها به پاکستان هشدار داده بودند که چهار میلیون کارگر پاکستانی را پس بفرستد و آنهایی را با بنگلادشی‌ها تعویض کند. معهذا پاکستان رسماً بیان داشته بود که آن کشور برای حل وفصل نمودن نگرانی‌های کشورهای بزرگ مسلمان در مورد تقسیم احتمالی در امت پس خواهد گرفت و این کشور بطور مداوم برای وحدت امت کار وکوشش خواهد کرد. 

این یک امر بدبختانه ای بود دریک زمان خود را بعنوان حامی وحدت ادعا می کرد پاکستان اکنون برای تقسیم امت راجع به مسئله کشمیر هشدار می دهد. آن کشور یک احساس نا امیدی و اضطراب را بنوبۀ اسلام آباد بوجود می آورد که قادر به بدست آوری حمایت مهم بین المللی برای دستور کار خود نمی باشد. آنچه که پاکستان را آزرده ساخت شاید تصمیم عربستان سعودی بود که با خاموشی فراهمی نفت بر اساس پرداخت معوقه از ماه مه ۲۰۲۰ متوقف سازد. 

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ برای نجات پاکستان درآمده بود هنگامی که آن کشور برای تهیه نفت به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار به میزان پرداخت‌های معوقه سالیانه بعنوان قسمتی از بستۀ ۶.۲ میلیارد دلارش برای تهیه کمک توافق نموده بود. 

پاکستان تعادل بحران پرداخت خود را کاهش داد. تعادل ۳ میلیارد دلار آمریکایی بعنوان وام نقد فراهم ساخته شد. سعودی‌ها تسهیل پرداخت معوقه را برای سه سال از تاریخ یکم ماه ژوئیه ۲۰۱۹ عملی ساخته بود و قراردادی که درماه مه امضا شده در سال جاری برای تجدید آن مطرح گردیده. معهذا سعودی‌ها که بطور آشکار از رفتار پاکستان ناراحت بوده بطورامکان پذیر فقط قراردادی را قطع نموده بود. ازجمله چیزهای دیگر تمایل پاکستان به سوی ترکیه، مالزی و ایران و همچنین اقتصاد فزاینده آن کشور و اتکاء استراتژیکی بر چین ممکن است به سعودی‌ها مضطرب کرده باشد. 

سودبرندگان دیگری پاکستان امارات متحده عربی که تعهد خود برای کمک مالی به پاکستان خیانت کرد، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ نظر به حمایت عربستان سعودی آن کشور یک بستۀ ۶.۲ میلیارد دلار آمریکایی برای پاکستان اعلام کرده بود که شامل یک تسهیل نفت ۳.۲ میلیارد دلار آمریکایی بود. معهذا بعداً آن کشور کمک مالی خود را تا 2 میلیارد دلار کاهش داد و طرح پرداختهای معوقه را ترک گفت. 

سرخوردگی پاکستان با کشورهای عرب کاملاً به نظر می رسد طوریکه مفسران در رسانه‌های پاکستانی از رهبران کشورهای اسلامی برای کمک به پاکستان تقاضا می نمایند. باوجود این فقدان کمک مالی عربستان‌سعودی حتماً به اضطراب‌های مالی پاکستان در روزهای آینده افزایش خواهد داد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند