هم‌وطنانِ عزیزم، سلام

امروز ۲۷مین دسامبرمی‌باشد. فقط چهار روز بعد، سال جدید ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. از یک لحاظ سخنِ دلِ امروز آخرین قسط سخنِ دل ۲۰۲۰ می‌باشد. قسط بعدی‌اش در سال جدید ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. دوستان نامه‌های متعددی ارسال شده توسط شما جلوی من قرار دارند. پیشنهاداتی که شما به ‘Mygov’ ارسال کردید، نیز جلوی من موجوداند. بسیاری‌ها اظهارات خود را از طریق تلفن به‌من ابلاغ نموده‌اند. اغلبِ پیام‌ها مشتمل بر خاطراتِ سال رفته و عزم برای سال ۲۰۲۱ می‌باشند. خانم آنجالی از کولهاپور نوشت که در سالِ نو ما آرزوهای خوش باش و تمنیاتِ خوبی را به‌دیگران ابلاغ می‌کنیم… اما بیائید این بار کار جدیدی را انجام دهیم! چه خوب اگر این تمنیات خوشباشی را بکشور خود ابلاغ نمائیم؛ و بهترینِ آرزوها را برای کشور نیز آرزومند باشیم که کشورِ ما در سال ۲۰۲۱ به‌اوج‌های جدیدتری نایل آید… خدایا وجه هند در جهان بیشتر تحکیم شود… و چه آرزوی بزرگتری از آن را می‌توان تمنّا کرد

دوستان آبیشک از ممبئی پیامی را به ا‌َپ ‌Namo پست کرده. او نوشت که هرچیزی که سال ۲۰۲۰ بر ما آشکار ساخت و یاد داد غیرقابل تصور بوده. او بر جنبه‌های بی‌شمار کرونا نوشت. یک مورد مشترک در این نامه‌ها و پیام‌ها وجود دارد، یک مورد مشترکِ ویژه‌ای که مواجه شدم چیزی است که باید به‌شما به‌اشتراک بگذارم

در اغلب نامه‌ها مردم از استعدادها و توانایی دستِ جمعی هم‌وطنان‌مان ستایش کرده‌اند. مثلاً هنگامیکه یک موردِ جدیدی مانند مقرراتِ منع رفت و آمدِ عمومی به‌اصطلاحِ جانتا کرفیو، تجربه کردند، آن الهامی برای کل جهان درآمد، یا هنگامیکه کشور ما مبارزین کرونا را بطور دستِ جمعی با کف زدن و سینی زدن تشویق نمودند، تمجید و موسیقی طنین انداز ناشی از بشقاب‌ها نیز یک خاطره تشویقی برای همه بوده است

دوستان، عادی‌ترین افراد ازمیان عادی‌ترین قوم و خویش‌ها این تحول را درک کرده است. من یک موج شگفت‌آوری امیدی در کشور را حس کردم. ما با چالش‌های متعددی برخورد نمودیم که بسیاری از آنها بحرانی بودند. جهان در پرتوی ویروس کرونا ازلحاظ زنجیره‌های تدارکاتی با موانع بی‌شماری مواجه شد. اما ما با هربحرانی یک درس جدید را آموختیم. کشور با استعدادهای جدیدتری برخوردار شد و آن را می‌توان به‌اصطلاح «آتمانیربار» یعنی اتکا بر خود نامید

دوستان، خاطراتی که آبیناو بانرجی از دهلی به‌من ارسال کرده بسیار جالب نیز می‌باشد. آقای آبیناو می‌خواست اسباب بازی‌ها و هدیه‌ها را برای کودکان خانواده خود بخرد… و بنابراین به‌بازار جانده والان دهلی مراجعه نمود

حتماً اغلب‌تان آگاه‌اید که این بازار در دهلی برای دوچرخه‌ها و اسباب بازی‌ها معروف می‌باشد. قبلاً حتی اسباب بازی‌های گران‌قیمت در آنجا یعنی وارداتی بودند، و اسباب بازی‌های ارزان‌تری نیز از جاهای دیگری می‌آمدند. اما آبیناو در نامۀ خود نوشت که اغلب فروشگاه‌ها اسباب بازی‌ها را به‌مشتریان می‌فروختند و بر مرغوبیت و معیار خوبی بودن‌شان تاکید می‌ورزیدند و ادعا بر آن داشتند که آنها بهتر از دیگران‌اند چونکه ساختِ هندی می‌باشند. مشتریان نیز خرید اسباب بازی‌های ساختِ هند را ترجیع می‌دادند. بله این اصل قضیه است و یک تغییر بزرگی در طرز فکری مردم، که نیز یک مثال زندۀ آن می‌باشد. یک تغییر عظیمی در ذهن‌های هم‌وطنانِ ما آغاز شده… و آسان نیست آن هم در ظرف یک سال این تغییر را اندازه‌گیری کرد. حتی کارشناسان اقتصادی نیز از ارزیابی آن برحسب پارامترهای خود قاصد بودند

دوستان چیزی که وَنکات مورلی پراساد از ویشاخاپاتنام به‌من نوشته نیز دارای یک نظریه کاملاً متفاوت می‌باشد. آقای وَنکات نوشته است که او الف بای سال ۲۰۲۱ را برای من ضمیمه می‌کند. اما نتوانستم منظورش از الف با درک کنم. پس بر جدولی که او همراه نامۀ خود ضمیمه کرده بود نگاه کردم و درک نمودم که از جدول الف بای او چه منظور بود… بله جالبه، آ بی سی یعنی «آتمانیربار بارت چارت». وَنکات یک فهرست تمام اشیایی را تهیه کرده که او بطور روزانه بکار می‌برد. آن مشتمل بر کالاهای الکترونیکی، لوازم‌التحریر و اشیای مراقبتی وغیره بوده. وَنکات نوشت که ما بطور عمدی و یا غیرعمدی آن محصولات وارداتی را بکار می‌بریم که مشابۀ آن به‌آسانی در هند میسر می‌باشند و اینک او عهد بسته که فقط محصولاتی را استفاده کند که دارای مارک ساخت هند و دارای عرق و زحمات هم‌وطنان ما باشد

اما دوستان، بعلاوه آن او توجه را به‌چیز دیگری نیز عطف نمود که بسیار جالب است. او نوشته که درحالیکه ما از هندِ خود کفا حمایت می‌کنیم، یک پیام واضح برای تولیدکنندگدان ما نیز باشد که آنها نباید بر معیار و مرغوبیت محصولات‌شان مصالحه کنند. چیزی که او گفته صحیح است. این بهترین لحظۀ کارکردن با صفات «تاثیر صفر، نقص صفر» می‌باشد. من از تولیدکنندگان و رهبرانِ صنایعِ کشور التماس دارم… مردمِ کشور یک گامِ قاطعی را اتخاذ نموده‌اند… یک گامِ جسورانه‌ای بجلو برداشته‌اند. شعار حمایت از تولیدات داخلی در تمام خانوارها طنین افکن است. بنابراین در این سناریو زمانِ آن فرارسیده که تضمین شود که محصولات ما تامین‌کننده استاندارهای جهانی باشد. هرچیزی که از وجۀ جهانی بهترین باشد باید در هند بسازید و آن را به‌اثبات نیز برسانیم. شرکت‌های نوپای استارت‌اَپ نیز بروز کردند. بار دیگر من وَنکات‌جی را بخاطر تلاش‌های درخشان‌شان تبریک می‌گویم

دوستان، ما باید احساسات مذکور را گرامی بداریم، آن را حفظ کنیم و نیز از آن پرورش کنیم. من آن را قبلاً نیز ذکر کردم… بار دیگر از هم‌وطنان خود التماس دارم… حتماً باید لیستی را تهیه کنید. هرچه اشیایی که بطور روزانه بکار می‌بریم… آنها را تحلیل و تجزیه کنیم… از محصولاتی فکر کنیم که در خارج تولید می‌شوند که در زندگی ما بطور غیرعمدی وارد شدند که از یک لحاظ ما را پابند خود ساخته‌اند. بیائید باید تشابۀ ساختِ هندِ آن را کشف کنیم و تصمیم گیریم که به‌بعد از آن از محصولاتی استفاده کنیم که با عرق و زحمات مردم هند تولید شدند. شما هرسال عزم سال جدید را می‌بندید… اما امسال بایستی عزمی را بخاطر میهن خود ببندید

هم‌وطنان عزیزم

بخاطر تحفظ فرهنگ، تمدن و سننِ هزاران سالۀ قدیمی خود از دست بزه‌کارانِ ستمگر و زجر دهندۀ ایثارگری بی‌شماری بعمل آمده… آن نیز روزی به‌گرامی داشت آنها می‌باشد. در این روز فرزندان گرو گوویند سینگ، صاحبزادگان زُراور سینگ و فتح سینگ زنده به‌دیوار چیده شدند. ستمگران از صاحبزادگان می‌خواستند که عقیدۀ خود را ترک گویند، آموخته‌های سنن گروِ کبیر را ترک کنند. اما صاحبزادگان ما حتی در آن سن کوچکی شجاعت و عزم عظیمی از خود نشان دادند. آنها بدون مقاومتی از دستورات‌شان منصرف شدند و باوجود مواجه شده با مرگ حتمی، جنبشی نکردند. در همان تاریخ نیز ماتا گوجری مادرِ گرو گوویندجی به‌شهادت رسید. تقریباً یک هفته قبل، روز شهادت شری گرو تِگ بهادرجی نیز گرامی داشته شده است. در دهلی فرصتی بدست آوردم تا به‌گرودوارا رکاب گنج حضور یافته تجلیل شایانی از گرو تِگ بهادر بعمل آورم. در این ماهِ مذکور، الهام گرفته از گرو گوویند سینگ، افراد زیادی بر روی زمین می‌خوابند. مردم با احترام عمیق از این طریق ایثارگری عظیم اعضای خانوادۀ شری گرو گوویند سینگ را بخاطر می‌آورند. شهادتِ مذکور یک دیدگاهِ جدید معرفتِ کل انسانیت را برای کشور فراهم نمود. این شهادت برای امر عظیمِ تحفظ تمدن ما سودمند بود. ما مدیون این شهادت می‌باشیم. بار دیگر من سر خود را به‌شهادت شری گرو تِگ بهادرجی، ماتا گوجری، گرو گوویند سینگ‌جی و چهار صاحبزادگان فرو می‌آورم. ایثارگری‌های متعدد شبیه یکپارچگی موجوده هند را تحفظ نموده و آن را سالم نگه داشته است

هم‌میهنان محترم

اینک چیزی را به‌شما می‌گویم که باعث خوشحالی‌تان است و نیز بطور همزمان شما را مفتخر می‌سازد. تعداد پلنگ‌ها در هند میان سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ به‌بیش از 60 درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۴ تعداد پلنگ در کشور حدوداً ۷َ۹۰۰ سر بوده درحالیکه در ۲۰۱۹ آن به ۱۲۹۵۲ افزایش یافت. جیم کوربت در مورد این پلنگ‌ها گفت: ”آنهائیکه پلنگ‌ها را آزادانه در طبیعت سرگردان مشاهده نرکردند نمی‌توانند شگفتگی آن را درک کنند… نمی‌توانند زیبایی رنگهایش و عظمت بدنی‌اش را تصور کنند“. در اغلب نکات کشور بخصوص هند میانه، تعداد پلنگ‌ها افزایش یافته است و آن یک دست آورد عظیمی سال می‌باشد. پلنگ‌ها در سرتاسر جهان دُچار خطر بوده‌اند، محل زیست‌شان در کل جهان به‌معرض امحا قرارگرفته است. تحت این چنین شرایط، رشد مداوم جمعیت پلنگ‌ها در هند راهی را برای کل جهان نشان داده است. نیز مشاهده کرده باشید که در ظرف چند سال اخیر جمعیت شیر در هند نیز افزوده است و همچنین تعداد ببرها افزوده شده. نیز منطقۀ جنگلی در هند افزایش یافته، علت آن این است که نه فقط دولت بلکه افراد زیادی، انجمن‌های مدنی و موسسات متعددی در کشورمان نیز مشغول تحفظ درخت‌ها و نباتات و جانوران وحوش می‌باشند. همۀ آنها سزاوار ستایش و قدردانی هستند

دوستان، من در مورد تلاش متاثرکننده‌ای در کوئیم باتور در ایالت تامیل‌نادو خواندم. حتی شماها نیز تصاویری از آن در رسانه‌های اجتماعی تماشا کرده باشید. ما صندلی‌های چرخدار انسانی را دیدیم، اما دختر خانم گایاتری در کوئیم باتور همراه با پدرش صندلی چرخداری را برای یک سگ معلول درست کرد. این حساسیت الهام‌بخش است و فقط در صورتی امکان‌پذیر است که شخصی نسبت به‌هرنوع جاندار مهربان و دلسوز باشد. در دهلی و حومه‌هایش و سایر شهرستان‌های کشور، مردم در این فصل زمستان شدید کارهای زیادی را برای مراقبت جانوران بی‌سروپناهی انجام می‌دهند. آنها غذا، آب، لباس‌های گرم و حتی تختخواب‌ها را برای این نوع جانوران تهیه می‌کنند. بعضی‌ها غذا را بطور روزانه برای آنها آماده می‌کنند. این نوع تلاش‌ها سزاوار تمجید می‌باشند. کارهای نجیب و نیکو در کوشامبی ایالت اوتارپرادش انجام می‌گیرند. آنجا زندانیان پوشش‌ها از پتوهای کهنه و پاره شده را برای گاوها بخاطر تحفظشان از سرما می‌سازند. علاوه از کوشامبی پتوهای مذکور از زندان‌ها و سایر بخش‌ها جمع‌آوری می‌شوند و بعد از دوخته شدن به‌پناه‌گاه‌های گاو ارسال می‌شوند. زندانیان کوشامبی هرهفته این نوع پوشش‌ها را می‌دوزند. بیائید از این نوع احساس خدمات و مراقبت نسبت به‌دیگران تشویق کنیم. آن در اصل یک کار نیک است که حساسیت جامعه را مستحکم می‌سازد

هم‌میهنان عزیز من

حرف روبه‌روی من اکنون حاوی دو عکس بزرگ می‎باشد. این عکس‎های یک معبد است و نشانگر جلو و عقب می‎باشد. این حرف که با این عکس‎ها می‎باشد درباره یک تیم جوانان تذکر می‎دهد که خود را یک دستۀ جوانان تلقی می‎نماید. در واقع این دستۀ جوان یک معبد قدیم شیوارا دگرگون می‎سازد که به‎اسم ویربهدرا سوامی در سری‎ رنگاپتنا گذاشته شده است. دراطراف این معبد علف‎هایی و بوته‎های گسترده وجود دارد که حتی سیاحان نمی‍توانند وجود معبد مذکور را بشناشند. یک روز بعضی از سیاحان ویدیوی این معبد را روی رسانه‎های اجتماعی گذاشتند. هنگامیکه دستۀ جوان این ویدیو را روی رسانه‎های اجتماعی مشاهده کرد نتوانست آن را تحمل کند و این تیم برای تعمیر باهمی آن تصمیم گرفت. آنها بوته‎ها خاردار، علف و درخت‎هایی را از بین بردند که در محوطه معبد رشد کرده بود. با مشاهده این کار نیک مردم محلی نیز دست کمکی را دراز کردند. بعضی سیمان را فراهم ساخته، دیگران رنگ‎هایی را تهیه نمودند و افراد متعدد این چنین سهم‎های دیگری را دادند. همۀ این جوانان متعلق به‎حرفه‎ها مختلف بودند بنابرین آنها در دوران اواخر هفته وقت گرفتند و برای معبد کار کردند. آنها برای اتصال برقی نیز برای معابد گذشته از تاسیس دروازه‎ها برای احیای عظمت بزرگ معبد تهیه نمودند. اشتیاق و علاقه شدید و تعهد محکم دو وسیله می‎باشد که بوسیلۀ آن مردم می‎توانند هر هدف را بدست بیاورند. هنگامیکه من به‎جوانان هند می‎بینم من خود را خوشحال و مطمئن محسوس می‎کنم. من خوشحال و مطمئن هستم برای اینکه جوانان کشور من دارای یک روش برخورد مثبت و روحیه مثبت در آنها می‎باشند. هیچ چالش برای آنها بزرگ نیست هرچیز به‎دست رسی آنها می‎باشد. من دربارۀ استاد ایالت تامیل نادو می‎خوانم اسمش هیملتا ان کِ می‎باشد و او دربارۀ قدیمترین زبان تامیل جهان در یک آموزشگاه در ویدو پورم درس می‎دهد حتی وبای کووید-۱۹ نتوانست در راه کار تدریس او حایل شود. بله چالش‎ها حتما در آن‎ها وجود داشته و او یک راه اختراعی را دریافت داشت. وی همۀ پنجاه و سه باب رشتۀ تحصیلات ویدیو‎های ثبت کرد، ویدیو‎ها کارتونی را بوحو آورد. آنهایی را در یواس‎بی گذاشته و آنهایی را به‎دانشجویان خود توضیح داد. دانشجویان او از این کمک زیادی را گرفتند. آنها باب‎هایی را بطور بصری فهمیدند. همراه با این وی با دانشجویان خود بوسیلۀ تلفن تعامل کرد. بنابراین مطالعه برای دانشجویان کاملاً مورد علاقه قرار گرفت. در سراسر کشور در دورانِ ان زمان کورونا میتدهای ابداعی که استادان اتخاذ نموده اند، مادۀ رشتۀ تحصیلات که آنها بطور ابداعی آماده ساختند، آنها دراین مدت مطالعات آنلاین بی‌ارزش می‎باشد. من از همۀ استادان درخواست می‎کنم بطور حتمی این مواد رشتۀ تحصیلاتی را روی دیکشا پورتال وزارت تعلیم و تربیت آپلود کنند. این به‎دانشجویان که در نواحی دور افتاده کشور می‎باشند کمک خواهد کرد

دوستان! بیایید درباره هیرامن جی از عشایر کوروای ایالت جارکند گفتگو کنیم. هیرامن جی در دهکدۀ سینجوی بخش گَرهوا زندگی می‎کنند. با آگاهی این امر شما متحیر خواهی بود که جمعیت عشایر کوروا محض شش هزار است که در تپه‎ها و جنگلات دور از شهرها زندگی می‎کند. هیرامن‎جی این وظیفه نگهداری فرهنگ و مشخص سازی جامعه‎اش را بعهده گرفته است. پس از یک کوشش سخت دوازده سال وی یک لغت زبان کوروا را بوجود آورده است. در این لغت وی معنی کلمات زبان کوروا را از کلمات که در خانه‎هایی در زندگی روزانه استعمال می‎شود تالیف کرده است. آنچه که هیرامن‎جی برای جامعه کوروا انجام داده یک مثال برای کشور می‎باشد

هم‌میهنان عزیزم! گفته می‎شود یک درباری برجسته در دیوان اکبر بنام ابوالفضل حضور داشت. پس از یک دیدار از کشمیر وی یک بار اظهار داشت که این محل زمانی این چنین منظرۀ جالب بود که می‎تواند وضع مزاجی اغلب مردم زود ‎‍رنج را بهتر سازد. درحقیقت وی به‎سوی میدان‎ها زعفرانی درکشمیر اشاره می‎کرد. زعفران از قرن‎ها مرتبط با کشمیر بوده است. زعفران کشمیری اصلاً در محلاتی ازقبیل پولواما، بودگام و کشتوار رشد می‎شود. در ماه مه سال جاری به‎زعفران کشمیری نشان برچسب جغرافیایی داده شد. با این نشان ما می‎خواهیم زعفران کشمیری را یک مارک عمومی جهانی بسازیم. زعفران کشمیری در سراسر جهان بعنوان ادویه معروف است که دارای صفات پزشکی می‎باشد. این دارای یک بوی جالب می‎باشد، رنگ آن سیاه است و نخ‎های آن طولانی و زخیم می‎باشد که ارزش پزشکی آن را می‎افزاید

این نشانگر میراث فرهنگی غنی جاموو کشمیر می‎باشد، و اگر شما درباره کیفیت آن زعفران کشمیر ذکر کنید این بی‌نظیر است و بطور کامل مختلف از زعفران کشورهای دیگر می‎باشد. زعفران کشمیر درحال حاضر یک شناسای روشن را با شناسای نشان برچسب جغرافیایی را بدست آورده است. با آگاهی این امر شما خوشحال خواهی بود که پس از حصول سندد رسمی نشان برچسب جغرافیایی، زعفران کشمیری در یک بازار بزرگ در دوبی براه انداخته شد. اکنون صادرات این زعفران روبه افزایش خواهد بود. این مساعی ما را برای بوجود آوری یک هند خودکفا تقویت خواهد داد. کشاورزان که این زعفران را تولید می‎کنند بخصوص مستفید خواهند بود. اکنون این دربارۀ مورد عبدالمجید وانی است که یک ساکن ناحیه شارِترال در پولواما می‎باشد. وی زعفران نشان برچسب جغرافیایی خود را با کمک ماموریت زعفرانی ملی در مرکز بازاریابی در پامپور بوسیلۀ بازاریابی الکترونیکی به‎فروش می‎رساند. اغلب مردم مانند او در این فعالیت درکشمیر شامل می‎باشند. درآینده شما درباره خریداری زعفران تصمیم بگیرید درباره خریداری زعفران کشمیری فکر کنید، تنها حرارت مردم کشمیر این چنین است که این یک بوی بی نظیر و متفاوت زعفران را می‎دهد

هم میهنان عزیم! تنها دو روز پیش گیتا جینتی برگزار گردید. گیتا به‎ما در هر پرتوِ زندگی ما الهام می‎باشد اما آیا شما فکر کرده اید که گیتا چرا این چنین کتاب مقدس هندوان شگفت انگیزمی باشد. علت آن این است که این صدای خود لُرد کریشنا است. اما یگانگی گیتا درآن مضمر است که این با جستجوی دانش و با سوالی آغاز می‎شود. ارجن از لرد سوال کرد و تنها بعد از آن جهان دانش گیتا را دریافت داشت. مانند گیتا همه دانش در فرهنگ ما با کنجکاوی شروع می‎شود. اولین شعارِ ویدانتا- اتهاتو براهم جیگیاسا می‎باشد که مفهوم آن است بیائید دربارۀ برهما دریافت کنیم. این چنین قدرت کنجکاوی است. در اوان کودکی ما تنها دریافت داشتیم که ما کنجکاو می‎باشیم. علت آن این است که ما تا زمانی که درقید حیات هستیم درما حس کنجکاوی وجود دارد. تا زمانی که کنجکاوی وجود دارد جریان دانش آموزی نو ادامه می‎دارد. هیچ سن، هیچ وضعیت با همۀ این سروکاری ندارد. من ازیک مثال این چنین انرژی کنجکاوی درباره شری تی نیواسا چاریا سوامی جی، یک شخص مُسِنِّ ایالت تامیل نادو آگاهی یافتم، شری تی نیواسا چاریا سوامی جی نود و دو سال دارد. حتی دراین سِنّ وی کتاب خود را درباره کمپیوتر می‎نویسد و خود کار تایپی را انجام می‎دهد. شما حتماً درک می‎کنید که تالیف یک کتاب خوب است اما در زمان شری نیواساچاریا جی هیچ کمپیوتر وجود نداشته بود. بنابرین وی چه وقت کمپیوتر را یاد گرفت. این درست است که درآن زمان تحصیلات هیچ کمپیوتر وجود نداشت. اما هنوز کنجکاوی زیادی در ذهن او و اعتماد نفس خود وجود دارد طوریکه این درجوانی او بود. درواقع سری نیواسا چاریا یک دانشور زبانهای سانسکریت و تامیل می‎باشد. وی تابحال تقریباً ۱۶ کتاب روحانی را تالیف کرده است، با آغاز کمپیوتر هنگامیکه او درک نمود که میتُدِ تالیف و چاپی کتب تغییر یافته بود وی کمپیوتر و نرم افزار لازمی را در سِنِّ هشتاد وشش یاد گرفت.... بله درسِنِّ هشتاد وشش. اکنون وی کتاب خود را بتکمیل می‎رساند

دوستان! زندگی شری تی شری نیواساچاریا یک مثال زنده این امر است که زندگی پر از انرژی می‎ماند، تاجائیکه کنجکاوی در زندگی، آرزو برای یادگیری از بین نمی‎رود. بنابرین ما هیچ وقت نباید فکر کنیم که ما پشت ماندیم، ما از دست دادیم. تنها درصورتیکه ما این کار را خیلی پیش یاد گرفته بودیم ما حتی فکر نکرده باشیم که ما نمی‎توانیم یاد بگیریم و یا نمی‎توانیم جلو برویم

هم میهنان عزیزم! ما فقط درباره فراگیری وانجام وظیفه جدید ازکنجکاوی صحبت می‎کنیم. ما همچنین بسوی عزم‎های جدید درسال نو اشاره می‎کنیم. اما همچنین بعضی مردم وجود دارند که بطور مداوم چیزهای تازه را ایجاد می‎کنند عزم‎های جدید را پر می‎سازند. شما نیز باید در زندگی این احساس کنید هنگامیکه ما کسی کار را برای جامعه انجام می‎دهیم، جامعه خود برای انجام این کار تقویت می‎دهد. یک این چنین جوان شریمن پرادیپ سانگوان است، پرادیپ سانگوان گروگرام یک سلسله اقدامات را موسوم به‎التیام هیمالیایی از سال ۲۰۱۶ ادامه داده است. وی درمناطق مختلف‎هیمالیای با تیم خود و داوطلبانان می‎رود جائیکه آنها ضایعات الاستیک اشغال شده توسط سیاحان را پاک می‎کنند. تابحال پرادیپ جی تن‎‎ها پلاستیک را از محلات مختلف جهانگردی در منطقه هیمالیایی پاک کرده است. بطور همانندی یک جفت جوانِ ایالت کارناتاکا انودیپ و مینوشا وجود دارد. انودیپ و مینوشا تنها در ماه گذشته در نوامبر به‎رشتۀ ازدواج منسلک شدند. یک عدۀ مردم پس از ازدواج از آنجا دیدن می‎کنند. اما این دو نفر یک کار مختلف را انجام دادند. هردو از آنها همیشه این مشاهده کردند که مردم به‎آنجا سفر می‎کنند اما هرجائیکه آنها می‎روند یک عدۀ فضولات و ضایعات را پشت خود می‎گذارند. یک وضع همانندی در ساحل سومیشور کارناتاکا حکمفرما بود. انودیپ و مینوشا تصمیم گرفتند که آنها ضایعات را که مردم در ساحل سومیشوار باقی گذاشته پاک خواهند کرد. این اولین عزم بود که هردو زن وشوهر پس از ازدواج این کار بعهده گرفتند. باهم آنها یک مقدار بزرگ ضایعات را از ساحل پاک کردند. انودیپ همچنین درباره این عزم روی رسانه‍‎های اجتماعی تسهیم کرد و پس از آن من با این فکر سخاوتمندانه الهام گرفتم و یک عده مردم جوان در کار او شریک شدند. شما متعجب خواهید بود که این مردم باهم بیش از ۸۰۰ کیلوگرام ضایعاتی را از ساحل سومیشور پاک کرده دوستان بین این مساعی ما همچنین باید فکر کنیم که چطور این ضایعات بر این سواحل جمع می‎شود. رویهمرفته این افراد تنها از همه ما هستند که این فضولات را در آنجا می‎گذارند. ما باید یک مبارزه پاکی را مانند پرادیپ و انودیپ- مینوشا اجرا کنیم. حتی قبل از آن ما باید همچنین یک عزم را بگیریم که ما ضایعات را هرگز باقی نخواهیم گذاشت. رویهمرفته این همچنین اولین عزم سلسلۀ اقدامات هند پاک می‎باشد و بله ما می‎خواهیم از شما درباره آن یادآوری کنم. در نتیجه کورونا در سال جاری این نتوانست بیشتر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. ما باید کشور خود را از تک استعمال پلاستیک پاک سازیم. این همچنین یکی از عزم‎های سال ۲۰۲۱ می‎باشد. در پایان من برای سال آینده آرزومند خوشبختی شما هستم. مراقب سلامتی خود باشید، خانواده خود را نیز سالم نگهداشته باشید. سخن دل سال آینده از ماه ژانویه دارای موضوعات تازه خواهد بود

بی‌نهایت متشکرم

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند