تقویت مجدد آی بی اس اِ (ایبسا)

نویسنده: اشوک ساجنهار
مترجم: محمد ولی الله
یک جلسه نمایندگان کشورهای عضو ایبسا، یک گروه مشتمل بر هند، برازیل و آفریقای جنوبی در کوچی ایالت کرالای هند تشکیل یافت. این بدنبال نهمین جلسه کمیسیون سطح وزارتی سه جانبه‌ای ایبسا در نیویورک درحاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار گردیده. ایبسا فورم یگانه ای است که هند، برازیل و آفریقای جنوبی را گردهم می آورد که دموکراسی‌ها و اقتصادهای ‌بزرگ از سه قاره مختلف می باشند. این کشورها مواجه با چالش‌های مشابهی اند. آنها کشورهای روبه توسعه، چند نژادی، چند فرهنگی، کثیراللسان و کثیرالمذاهب می باشند. این فورم ایبسا که درماه ژوئن ۲۰۰۳ در جلسه وزیران خارجه در براسیلیا براه انداخته شده بود، پانزدهمین سالگردش را در سال گذشته جشن گرفت.
ایبسا، یک گروه جنوب- جنوب کشورهای هم فکر متعهد به عمرانِ مشمول پایدار، در پیگیری از بهبودی مردم شان و جهان روبرشد می باشد. اصول، ضوابط و ارزشها که اساس تشکیل فورم مذاکره ایبسا گردیده، عبارتند از دموکراسی مشارکتی، احترام گذاری از حقوق انسانی، نظم قانون و توسعه و تحکیم چند جانبه گرایی. همکاری ایبسا شامل شور ومشورت بین الدولتی و هماهنگی راجع به مسایل جهانی نگرانی مشترک؛ همدستی سه جانبه‌ای در زمینه‌ها و پروژه‌های نفع مشترک این سه کشور و فراهمی کمک به کشورهای روبه توسعه دیگر از طریق ایجاد پروژه‌ها از طریق صندوق ایبسا می باشد. موفقیت ایبسا جاه طلبی و امکان پذیری همکاری جنوب- جنوب، فراتر از زمینه های مرسومی تبادل مهارت و تربیت را وضوحاً نشان می دهد.
پنج کنفرانس سران ایبسا تابحال برگزار شده است. پنجمین کنفرانس سران ایبسا درماه اکتبر ۲۰۱۱ در پریتوریا برگزار شده بود. ششمین کنفرانس سران ایبسا قرار است تحت میزبانی هند برگزار شود. این ششمین کنفرانس سران بعلت عدم دستیابی تاریخ‌های مناسب برای رهبران سه کشور مذکور بتاخیر افتاده.
اهمیت تشکیل ششمین کنفرانس سران در آینده نزدیک توسط همۀ رهبران پذیرفته و برسمیت شناخته شده و این اقدام اساسی برای تشکیل کنفرانس سران آینده بعد از پایان چرخ انتخاباتی در سه کشور عضو ایبسا می باشد. این باید نشان داد که جلسات سطح وزیران و سطح عملیاتی مرتباً برای توسعه وتحکیم همکاری مابین این سه کشور و رسایی فراگیرشان از طریق برنامه‌ها و فعالیت‌های مشترک تشکیل می یافته اند.
صندوق ایبسا برای از بین بردن فقر و گرسنگی یکی از پروژه های عمده ای است که توسط سه کشور عضو این فورم در سال ۲۰۰۴ براه انداخته شده. این ابتکار یگانه‌ای است که از طریق آن پروژه‌های عمرانی درکشورهای روبه توسعه به اجرا در آورده می شوند. ایبسا تابحال از ۳۱ پروژه در ۲۰ کشور شریک روبه توسعه در زمینه های آب محفوظ آشامیدنی، کشاورزی و حیوانات، انرژی خورشیدی، مدیریت ضایعات و بهداشت وغیره به هدف ایفای نقش در حصول اهداف عمرانِ پایدار، حمایت وپشتیبانی نموده.
صندوق ایبسا، برسمیت شناسایی‌ کلیدی ازجمله جایزه شراکت جنوب- جنوب سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ برای پروژه‌های در هایتی در گینه- بیساو، یک جایزه اهداف عمران میلینیوم برای همکاری جنوب- جنوب در سال ۲۰۱۰ و جایزه قهرمانان جنوب- جنوب در سال ۲۰۱۲ می بوده است که کار این سه کشور را در رابطه با استفاده از روش‌های کار ابداعی بخاطر تسهیم تجربات عمرانی در قسمت‌های دیگر جهان برسمیت می شناسد. رزمایش مشترک نیروی دریایی ایبسا در زمینه دفاع یک عنصر مهم همکاری سه جانبه ایبسا می باشد. شش این چنین رزمایش تابحال برگزار شده و آخرین رزمایش این سلسله  درماه اکتبر ۲۰۱۸ دور از ساحل آفریقای جنوبی برگزار شده بود.

این جلسه نمایندگان کشورهای عضو ایبسا در کوچی فعالیت‌های اخیر را رسیدگی نموده و راههایی را برای تحکیم همکاری بخصوص در زمینه های توریسم و شراکت جنوب- جنوب مورد بحث و بررسی قرار دادند. این نمایندگان کار کردگی گروه‌های عامل مشترک را نیز بررسی نمودند. آنها بعضی از مراسمی را که در طول یک سال گذشته برای یادآوری پانزدهمین سالگرد ایبسا برگزار شده، مورد ستایش قرار دادند و اظهار شادمانی نمودند که سخنرانی اول آزادی یادبود گاندی و ماندلا توسط رئیس جمهور آفریقای جنوبی درماه ژانویه ۲۰۱۹ در دهلی نو ایراد نموده شد. این جلسه مابین نمایندگان سه کشور عضو ایبسا همدستی روزافزون مابین کشورهای عضو را مجدداً تقویت داد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند