پیوندهای هند و ویتنام رو به پیشرفت می نهد

نویسنده: پرفسور راجا رام پاندا
مترجم: محمد ولی الله
معاون رئیس جمهور هند ام ونکائیاه نایدو بازدید رسمی چهار روزه‌ای از ویتنام نموده که هدف آن توسعه و تحکیم شراکت استراتژیکی جامع با ویتنام بوده. این برهمه آشکار است که شراکت هند و ویتنام از بوتۀ آزمایش گذشته است. آقای نایدو بعلاوۀ تعاملاتی با رهبران عالی سیاسی ویتنام در مراسمی به جامعه هندی خطاب نموده و از روابط مابین این دو کشور تقدیر نموده. معاون رئیس جمهور هند جلسه ها را با همتای ویتنامی اش دانگتی نجوک تینیه، نخست وزیر ویتنام نگوین شوان فوک و رئیس مجلس ملی نگوین تی کیم نگان تشکیل داد. آقای نایدو معاون ریاست جمهور هند نطق کلیدی اش را بمناسبت شانزدهمین سالروز جشن گیری ویساک در رهبانگاه تامچوک واقع در استان هانامِ ویتنام ایراد نمود. "روش برخورد بودایی نسبت به راهبری جهانی و مسئولیات مشترک برای جوامع دوام پذیر" درونمایه این مراسم بوده.
تبادل بازدیدهای مرتب توسط رهبران عالی سیاسی این هر دو کشور منتج به توسعه و ترفیع پیوندهای دو جانبه به شراکت استراتژیکی جامع در دورانِ بازدید نخست وزیر هند درسال 2016 از ویتنام گردیده. این بازدید آقای نایدو بدنبال یک سری تبادلهای پایۀ عالی درسال ۲۰۱۸ ازجمله بازدیدهای نخست وزیر و رئیس جمهور ویتنام به ترتیب در ماه ژانویه ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۸ از هند بعمل آمده. این تبادلات منتج به همکاری فراگیر در زمینه‌های مختلف بشمول دفاع توسعه یافته و پیوندهای امنیتی، توسعه و تحکیم روابط اقتصادی و بازرگانی جدید و مشغولیت و سرگرمی محکم مردم به مردم گردیده. طرفین دارای آرزومندی مشترک برای توسعه و تحکیم صلح، امنیت و موفقیت در منطقه هند وپاسیفیک می باشند.
رسایی به هندیان ساکن در خارج از کشور بعنوان یک وسیلۀ مهمی سیاست خارجی هند به ظهور آمده است. معاون رئیس جمهور هند به جامعه هندی و دوستان هند در هانویی خطاب نموده و ارجحیت دولت هند برای رسیدن به جامعه هندی بین المللی را تحت فشار گذاشت.
آقای نایدو در خلال انجام مذاکرات گسترده‌ای با معاون رئیس جمهور ویتنام برای توسعه و تحکیم همکاری دوجانبه و چند جانبه براهمیت منطقه هند و پاسیفیک صلح مندانه و موفقِ مبنی بر احترام گزاری از حاکمیت ملی و قانون بین المللی تاکید وارد آورد. روابط دوجانبه محکم مابین دو کشور مبنی بر اعتماد و تفاهم متقابل و همگرایی نظریات راجع به مسایل منطقه‌‌ای و بین المللی می باشد.
ویتنام درحقیقت یک ستون استراتژیکی سیاست اقدام به شرق هند و مذاکره کننده کلیدی هند در انجمن آسه آن می باشد وهمین علتی است که این هردو کشور آرزومند آن اند که کشورهای مربوطه قادر به رسیدن به اجماعی درباره یک نظمنامه اخلاقی در دریای جنوب چین بشوند. هند وپاسیفیک یک منطقه بیوجغرافیایی می باشد که اقیانوس هند و دریای پاسیفیک غربی و مرکزی از جمله دریای جنوب چین را تشکیل می دهد. ایالات متحده یک سری رزمایشهای آزادی کشتیرانی را در دریای جنوب چین متنازع انجام داده که منجر به اعتراضات از سوی بیجینگ گردیده. درعین حال، چین ادعا می کند که سراسر آن ناحیه مال آن کشور است. برونئی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تائیوان نیز ادعا می نمایند که آن ناحیه در نواحی اقتصادی انحصاری شان قرار دارد. این دریای جنوب چین را بسیار حایز اهمیت قرار می دهد.
پیوندهای هند و ویتنام بسطح دوجانبه توسعه و تحکیم یافته و کثیرالجهت گردیده است. هردو کشور همکاری شان را در زمینه‌های دفاع و امنیت، استفاده صلح مندانه انرژی اتمی و فضای خارجی، علوم و تکنولوژی، نفت و گاز، انرژی تجدید پذیر، عمران زیربنا، کشاورزی و در بخشهای مبنی بر ابداع و نوآوری مستحکم می سازند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند