مذاکرات پومپئو- لاوروف: تلاشی جهت تشنج زدایی

نویسنده: چینتامانی ماها پاترا

مترجم: شمس شیروانی

هنگامیکه مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده اولین بازدیدش را از روسیه بعمل آورد و مذاکرات را با همتای خود سرگئی لاوروف و رئیس جمهور ولادیمیرپوتین برگزار نمود آن یک علامت واضح حاکی از یک استراتژی جدید انتظامیه ترامپ جهت تثبیت تشنج زدایی با روسیه بوده است.

جنگ سرد جدید اما کوچک که در سالهای اخیر میان روسیه و ایالات متحده بروز کرده بود، از سوی جامعه بین المللی نادیده گرفته نشده بود. افراد زیادی در جامعه تحلیل گران سیاست خارجه ایالات متحده به توصیف نمودن مناسبات دشوار میان ایالات متحده و روسیه بعنوان یک جنگ سرد کوچک مایل نخواهند بود، چونکه آنها برای نسبت دادن قدرت به روسیه که یکی از اجزای قدرتهای بزرگ و پیشین اتحادیه شوروی است مایل نمی باشند.

دراصل حتی دورانِ جنگ سرد، حین اینکه جامعه دانشگاهی درایالات متحده از برابری هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه بخوبی آگاه است، اما انتظامیه‌های پی درپی آمریکایی همیشه آماده به دادن یک موقعیت مساوی به روسیه نبوده اند. ساختار دوقطبی قدرت همیشه بخاطر اینکه ایالات متحده با یک تفوق اقتصادی برخوردار بوده و از برتری تکنولوژی ادعا می نموده بنفع وی تمایلی داشت.

حتی امروز برسمیت شناختن این واقعیت درآمریکا وجود ندارد که روسیه با یک نفوذ برگشته است وهنوز هم با موقعیتی بعنوان یک کشورتکِ دارای استعدادی برخوردار است که می تواند وجود فیزیکی ایالات متحده را با زورِ استعداد هسته ای و موشکی اش تهدید نماید.

بهرحال جامعه بین المللی از جنگ سرد کوچک جاری میان روسیه، یک ابرقدرت اسبق و ایالات متحده، ابرقدرت فعلی باخبر است. حمایت روسیه از پیمان هسته‌ای ایران، پشتی بانی از دولت سوریه و اخیراً حمایت از دولت مادورو در ونزوئلا برای انتظامیه ترامپ مشکل و نه ناممکن ساخته که تغییرات رژیم را به اجرا بگذارد.

حین اینکه روسیه قدرت نظامی خود را در اوستیای جنوبی، گرجستان و اوکراین شرقی نشان داد و حتی کریمه را الحاق نمود، و اشنگتن بجز تماشاچی کاری نکرد. او بعضی از تحریمات بخصوصی را اعمال نمود اما در جلوگیری از اقدام روسیه ویا برگشت موقعیت وی ناکام ماند.

پریزیدنت ترامپ مانند اسبق خود، باراک اوباما، جهت تنظیم مجدد روابط ایالات متحده و روسیه تلاشی نمود اما سیاستهای داخلی درخودِ ایالات متحده اورا به محدود ساختن رویکردی بسوی ولادیمیر پوتین که از سوی خود او چندین بار بعنوان یک رهبر قوی ستوده شده بود وادار ساخت. مبارزه انتخاباتی ترامپ به داشتن نوع ارتباط روسیه بخاطر تقویت بخشیدن به مقبولیت او و متاثر ساختن امکانات پیروزی هیلاری کلنتون در انتخابات ریاست جمهوری متهم می باشد.

زمانی که گزارش تحقیقاتی مولر، دونالد ترامپ را از اتهامات مبرا ساخت، اولین اقدامی که وزارت خارجه اتخاذ نمود، رفع عدم اعتماد و بهبود مناسبات با روسیه بود. ملاقات پومپئو و لاوروف یک تلاش واضح جهت ترویج مناسبات میان ایالات متحده و روسیه می باشد. هدف ایالات متحده ظاهراً چند بعدی می باشد. آن نزدیکی روسیه وچین را که با گذشت هرسال افزایش می یابد، محدود خواهد ساخت. وی نیز واشنگتن را برای چانه زنی سخت تر باچین بر مسایل تجارتی مقدور می سازد و فشار ایالات متحده بر ایران تاثیر بهتری خواهد گذاشت در صورتیکه تشنج زدایی میان ایالات متحده و روسیه بعمل آید و ناکامی ایالات متحده جهت اجرای تغییری در سوریه را پنهان خواهد کرد.

اما پیشکشهای انتظامیه ترامپ به روسیه احتمالاً زیاد مثمر ثمر نگردد. روسیه از قبل از سودهایی ناشی از همکاری انرژی با اروپا برخوردار است وبی حرکت دوری روبرشد میان شرکای ماورای آتلانتیک در پرتوی بیانیه‌های ترامپ درقبال ناتو و روش غیر همکارانه نسبت به تشریک تجارت و سرمایه گذاری فرا-آتلانتیک را تماشا می کند. روسیه نیز از تشریک استراتژیکی و انرژی با چین سودی بحد زیادی بدست آورده است. به اضافه آن قانون تحریمات خنثی سازی حریفان آمریکا که از فروش سلاح روسیه به کشورهای زیادی مانند هند وترکیه جلوگیری نمود باعث نارضایتی مسکو گردیده است.

اما روابط مثبت و تعاونی میان ایالات متحده و روسیه جهت تثبیت بین المللی بهتر خواهد بود و حتی بحد زیادی بنفع هند خواهد بود. هند قربانی تنش ایالات متحده و روسیه بوده است. هند دوران جنگ سرد ایالات متحده واتحادیه جماهیر شوروی حمایتی از یک طرف نکرده و اتخاذ حمایتی از یکی از طرف‌های تنش ایالات متحده و روسیه بنفع هند نخواهد بود. ایالات متحده مایل به گستردن فروش سلاحهایش به هند می باشد اما با منع ساختن هند از خرید سلاح‌ها از روسیه او نمی تواند آن کار را انجام بدهد. تهدید تحریمات ایالات متحده علیه خرید موشکهای S-400 توسط هند از روسیه مناسبات هند وایالات متحده را بمبارزه می طلبد. روابط بهتر میان واشنگتن ومسکو برای هند خوب محسوب خواهد بود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند