جدیدترین نگاه هند به فضا برای افزایش صلاحیت نظارتی است



نویسنده: بیمان باسو

مترجم: شمس شیروانی

براه اندازی دقیق آخرین ماهواره هند برای نظارت کره زمین موسوم به ریسات-۲بی، یک ماهواره عکس بردار رادار در اوایل صبح روز چهار شنبه صلاحیت نظارتی هند را واقعاً خواهد افزود که این کشور را به نظارت بیست وچهار ساعته موثرانه مرزهایش و اوضاع آب وهوا قادر خواهد ساخت. این ماهواره ریسات-۲بی که وزنش ۶۱۵ کلوگرم است دارای عمر ماموریتی پنج سال می باشد.

این ماهواره برای نظارت مرز، بازداشتن رخنه گری شورشی وعملیات ضد تروریسم بکار برده خواهد شد. برخلاف آن، ماهواره‌های مرسومی دورسنج که عکس‌های جنبه‌های زمینی را در نور قابل دید گردآوری می کنند اما در هنگام شب و فضای ابرآلود در عکس برداری وضوح به نافرجامی می رسند، این ماهوراه ریسات-۲بی یک ماهواره عکس بردار راداری است که مجهز با یک سانسور فعال می باشد که می تواند کره زمین را بطور ویژه باستفاده از شعاع‌های رادار از فضا، درطول روز وشب و نیز در اوضاع پر از ابر، نظارت نماید. رادار دیافراگم مصنوعی باند اکس ماهواره ریسات-۲ بی می‌تواند تفصیلات اضافی مانند حجم اشیا بر روی زمین، ساختارها، حرکت و تغیر را فراهم نماید.

بعلاوه ماهواره ریسات-۲ بی، گردونه ماهواره انداز قطبی موسوم به پی اس ال وی- سی ۴۶ دومحموله مهمی، یکی پردازندۀ ویکرم کم هزینه‌ای ساخت محلی و سیستم هوانوردی خودکارکم هزینه‌ای را حمل نموده که دکتر کِ سیوان رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند گفت که براه اندازی این ماهواره درآینده درپرتاب ماموریت‌های گردونه فضایی‌مان انقلابی را بوجود می آورد. پردازنده ویکرم تولید وتوسعه یافته در مجتمع نیمه هادی در چاندیگر گردونه‌های ماهواره انداز آینده سازمان تحقیقات فضایی هند را کنترل خواهد کرد.

سری ماهواره‌های ریسات، اولین نوع ماهواره‌های نظارت کره زمین از سازمان تحقیقات فضایی هند است که در تمام شرایط آب وهوا فعال می باشد. ماهواره‌های قبلی نظارت هند اساساً برسانسور‌های بصری و طیفی مبنی بودند که بعلت تاریکی و پوشش ابری دچار مانع می شدند. این خصوصیت دید در تمام شرایطِ آب وهوا موردی است که ماهواره‌های عکس بردار رادار را برای نیروهای امنیتی و آژانسهای امداد رسانی فاجعه با شرایط ویژه برخوردار می سازد. ماهواره ریسات-۲ بی می تواند ساختارهای و سنگرهای جدید را ردیابی کند و دربعضی اوقات نیز می تواند آنها را بشمارد. این نوع آمارها برای آژانسهایی سودمند می باشد که نیازمند به عکسهای زمینی تحت شرایط ابری، بارانی و درهنگام تاریکی هستند.

درهند عکس برداری رادار نیز جهت تخمینه گذاری محصولات کشاورزی بکار برده می شود چونکه فصل عمده درو خریف از ماه مه تا سپتامبر است هنگامیکه باران می بارد و بطور عموم هوا ابرآلود است. داده‌های ریسات نیز بطور دامنه دار برای جنگلات، خاک، استفاده زمین، زمین شناسی و دوران سیلها و طوفان‌های گردباد سودمند می باشند.

ماهواره ریسات-۲ بی سومین ماهواره عکس برداری راداری در مدت ده سال می باشد. درحالیکه اقدامات بر ریسات‌های اولیه ادامه داشت، برنامه ریزی پرتابی موشکها در پرتوی حملات مومبای نوامبر ۲۰۰۸ ترمیم یافت و سازمان تحقیقات فضایی هند به پرتاب ریسات۲ جلوتر از ریسات یک تصمیم گرفت چونکه آپراتور رادار باند سی ساخته شده در داخل کشور که قرار بود برای ریسات یک بکار برده شود آماده نبود. ماهواره ریسات۲ یک سانسور باند اکس صنایع فضایی اسرائیلی را بکار برد. بنابرین ریسات ۲ درسال ۲۰۰۹ پرتاب گردید و ریسات یک درسال ۲۰۱۲ پرتاپ شد. هردو ماهواره به عمر آخر خود رسیده اند و ماهواره ریسات-۲ بی جایگزین ریسات۲ خواهد بود.

سازمان تحقیقات فضایی هند موسوم به ایسرو یک سری از ماهواره‌های عکس برداری رادار را درماه‌های آتی بخاطر ترفیع نظارت فضایی از کره زمین و منطقه هندی برنامه ریزی کرده است. ایسرو دارای برنامه‌های بکار گماشتن ۴ الی ۵ فروند ازاین نوع ماهواره تنها درسال ۲۰۱۹ می باشد. اتفاقاً آخرین پرتاب موفقیت آمیز بار دیگر حد اکثر اعتبار موشک پی اس ال وی را بتظاهر گذاشته که بشکل نیروی کار سازمان پژوهش فضایی هند گشته است. گردونه پرتاب کننده ماهواره قطبی ۴۶- سی چهاردهمین پرواز آن گردونه بوده است. این گردونه نیز جهت پرتاب ماهواره چاندرایان یک که اولین ماموریت هند بر کره ماه درسال ۲۰۰۸ رخ داد و اولین ماموریت بین الکواکبی به مریخ درسال ۲۰۱۳ بوده بکار برده شده است.

ماموریت آتی به کره ماه موسوم به چاندرایان ۲، برای پرتاب درماه ژوئیه امسال برنامه ریزی شده است. آن یک ماموریت برجسته و تاریخی خواهد بود که دارای هدف فرود آوردن سیاری در نزدیک قطب جنوبی کره ماه می باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند