هند برای یک دولت محکم رای داده است



نویسنده: پرفسور شیواجی سارکار

مترجم: محمودعالم ملک

ائتلاف دموکراتیک ملی برهبری حزب باراتیاجاناتا توسط بیش از ۹۰۰ میلیون نفر رای دهندگان هندی یک دستور مردم داده شده است. اولین بار در ظرف سی وپنج سال یک حزب یکتا درلوک سبا، مجلس مردم دولت هند ۳۰۳ کرسی را نصیب خود ساخت. نخست وزیر نارندرا مودی بنابرین یک دورۀ متوالی دوم را راجع به قسمت برنامه دوتای امنیت ملی و عمران ازآن خود ساخته است. 

هفتمین مرحله انتخابات برای تشکیل هفدهمین لوک سبا مشاهده کرد که حزب بی جِ پی حمایت همه جانبه را از رای دهندگان هندی بدست می آورد. حزب مذکور موفق گردید به ایالات از قبیل بنگال غربی و تلانگانا پیشرفت نماید جائیکه این حزب حضور بسیار کم داشته بود. احزاب مخالف هند برهبری حزب کنگره ملی هند نتوانستند نقطه شان را بفهمانند. همچنین چندین رای دهندگان متمایل به کار شدند که نخست وزیر مودی در پنچ سال گذشته انجام داد. 

ائتلاف دموکراتیک ملی در براه اندازی ۱۳۳ پروژه عمرانی در ماقبل پنج سال سودمندگردید. مسایل مقدماتی از قبیل بهسازی، گاز آشپژی، فراهمیِ سوبسیدهای مناسب، گشایش حسابهای بانکی، برای یک تعداد بزرگی هندیان غیربانکی شده ازجمله بعضی ابتکارات بود که مردم هند بطور مثبت ازآن حمایت کردند.

در زمینه امنیت ملی دولت ائتلاف مردم هند بطور کامل مستحکم بود. یک پیام آشکار داده شد که تروریسم هیچ تحمل نداشته بود. نیروهای امنیتی موفقیت بسیار زیاد را در مقابله با تهدید تروریسم بخصوص تروریسم فرامرزی بدست آوردند که جامو وکشمیر را که یک ایالت هند است تحت تاثیر نامساعد قرار داد. بیشتر ضد حملات هند علیه اردوگاههای جیش محمد در بالاکت، چاکوتی و مظفرآباد در کشمیر تحت تصرف پاکستان بعمل آمد، حمله تروریستی پولواما یک پارادیگم بود. دولت مودی همچنین قادر به حصول رهایی فرماندۀ جناح نیروی هوایی هند آبیناندان وارتامان که هواپیمای او در قلمروی پاکستان سقوط کرده بوده است. 

نخست وزیر مودی در دادن یک فشار و جهش جدید به سیاست خارجی هند موفق بوده است. سیاست اقدام به شرق او در بوجود آوری همکاری‌هایی با کشورهای همجوار شرقی هند سودمند بوده است. خاتمه موفقیت آمیز اختلاف دوکلام، عمیق سازی مناسبات با آمریکا، روسیه، چین، عربستان سعودی، ایران و اسرائیل عموم مردم هند را اسیر کرد. انتخابات سال ۲۰۱۹ یک رای آرزومندانه‌ای است. رای دهندگان قطع نظر از فرقه، مذهب، زبان و جنس بطور دامنه دار برای مودی رای دادند و آمیزش نژادی را مسترد ساخته. رای دهندگان آرزومند یک زندگی بهتر می باشند و عقیده دارند تنها یک رهبر حیثیت نارندرا مودی می تواند آن را فراهم کند. اکنون نخست وزیر هند یک وظیفۀ دشوارتر دارد. مردم نادار با داشتن خواربار، کمک پول نقد، خانه و مستراح، آرزومند خواهند بود. 

هند وارد زمرۀ متوسط درآمد کشورهای تقریباً ۲۰۰۰ درآمد سرانِ می گردد. اقتصاد هند همچنین نیازمند یک افزایش است. آخرین پنج سال گذشته شاهد یک محیط بی خطر بوده است جائیکه قیمت‌های خواربار یک افزایش جزیی را ثبت نمود. اکنون یک کندی اقتصادی جهانی بنظر می رسد بالا می رود. مهمترین ناحیه حکومت آینده باید به ایجاد شغل و کارها نگه کند. طرح‌هایی مانند مهارت هند و مدرا طرح وام باید تقویت داده شده است. فشار اکنون باید بر آموزش و پرورش و تولیدات وارد آید. سیستم مالیات باید اصلاح شود چون مالیات بر کالاها و سرویسهای یک ملت آغاز شده است اما این باید هنوز آسان ساخته شود. این کار یک وظیفه سرسخت می گردد چون نیروی خریداری مردم افزایش می یابد. 



اغلب رهبران جهانی ازجمله نخست وزیر پاکستان عمران خان هم اکنون به نخست وزیر تبریک گفته است و آرزومندی شان را برای کار و کوشش با او درجهت یک نظم جهانی بهتر اظهار داشت.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند