پیشرفت هند به سوی درآمدن یک نیروی جهانی


نویسنده: شانکارکومار

مترجم: محمودعالم ملک

هنگامیکه نوبت تعیین تصمیم گیری عالی می رسد هیچ کس نمی تواند با نخست وزیر نارندرا مودی مقایسه کند. این آشکار بود هنگامیکه او گفت که دومین دولت او یک بازدید جدید را برای بوجود آوری یک هند جدید با انرژی تازه آغاز خواهد کرد. بیانیه نخست وزیر در تالار مرکزی پارلمان در همگام سازی با روایت که اوبرای بوجود آوری یک هند رویایی هرکس تاسال ۲۰۲۲ تعیین نموده است. این رویا محض محدود به فراهمی نگهداری بهداشت کیفی، تعلیم و تربیت، مسکن سازی و تسهیلات مقدماتی دیگر به همه هندیان در ظرف سه سال آینده نیست بلکه همچنین بردن کشور به یک بلندی جدید در صحنۀ جهانی می باشد. 

شعار جدید نخست وزیر-جاه طلبی ملی باضافه آرمان‌های منطقه‌ای می باشد. دراصطلاح دامنه دارتری، شعار همچنین مطابق با آرزوی هند برای درآمدن یک ملتِ رشد یافته درآتیه نزدیک می باشد. این در لحن با نقشۀ مقدماتی هند برای درآمدن یک مرکز اختراعی و دانش علمی می باشد. این همچنین با استراتژی کشور برای درآمدن یک صدای نیرومند درجهان تطابق می کند. 

معهذا قبل ازاین که آن مبدل به یک حقیقت شود هند باید دسترسی طرح‌های حامی مردم مانند اجوالا، آیوشمان بارات و دیگر را توسعه خواهد کرد. همراه با این برنامه‌های بهبودی هند باید چرخهای اقتصاد خود را سریع نماید تا اینکه این یک عضو گروه اقتصادی پنج تریلیون دلار در پنج سال آینده و سومین بزرگترین اقتصاد در جهان تا سال ۲۰۳۰باشد. مفهوم آن این خواهد بود که تولیدات ناخالص محلی این با کمک مصرف و رشد سرمایه گذاری به ده تریلیون می رسد. این اشتیاق برای رشد توام با یک جاه طلبی برای جلوبردن هند در جامعه ملل برجسته جهانی می باشد. 

معهذا اگر پهنای باند سرمایه گذاری و اقتصاد روبه توسعه یک جنبۀ رویای هند جدید نخست وزیر مودی می باشد محکم ساختن کشور از لحاظ دیپلماتیکی، سیاسی و استراتژیکی یک جنبۀ دیگری جاه طلبی هند می باشد. نخست وزیر چندین بار گفته است که پنج سال دیگر در تاریخچۀ کشور حایز اهمیت زیادی خواهد بود طوریکه دوره‌ای درمیان ۱۹۴۲و ۱۹۴۷ بود. بطور مهم این مدتی بود هنگامی که مردم از شیون زندگی مختلف، مذاهب و بخشها برای نجات یافتن از حکومت انگلیس بهم نزدیک آمده بودند. در نتیجه مفهوم آن این است که هندیان نیازمند همین روحیه برای نجات یافتن از مسایل خود می باشند تا این که این کشور بتواند موقعیت سزاوار را در نظم جهانی دوباره بدست بیاورد. اقدام درست و تمایل درست برای مبدل ساختن هریک برنامه میانی مردم به حقیقت باید ارجحیت داده شود. 

بطور همانندی تجدید درست باید در صحنه‌های سیاسی ودیپلماتیکی در سراسر جهان برای عضویت هند در شورای امنیت سازمان ملل بوجود آید. دراین پرتو تقاضای دهلی نو از اعضای سازمان همکاری شانگایی در جلسه سطح وزیران خارجه آن در بشکیک برای حمایت از مساعی برای اصلاح دامنه دار بعمل آمده است. 

شورای امنیت برای موثرتر و نماینده تر ساختن آن حایز اهمیت است. از چندین سال گذشته به این طرف هند درجلوی تقاضای آن برای توسعه شورای امنیت سازمان ملل بوده است. اما یک و یا دو کشور علیه هرگونه تغییر ساختاری سیستم موجوده سازمان استعمال کننده ویتوی سازمان ملل می باشند. بنابرین تقاضا برای توسعه شورای امنیت سازمان ملل زمینه‌ای را نگرفته است. معهذا نظر به افزایش در نیم رخ اقتصادی هند رفتار شخصی مودی باتقریباً همه رهبران جهانی، اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل، زمینه قابل ملاحظه‌ای را در گذشته اخیر بدست آورده است. 

هند بعنوان یک ملت مسئول جهان یک نقش مهم را در چندین جبهه ازجمله مسایل محیط زیست بازی می کند. جاه طلبی هند جدید حامی این دستور کار می باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند