اذیت به‌اقلیت‌ها در پاکستان جاری است.


نویسنده: دکتر زینب اختر

مترجم: دکتر محمود عالم ملک

اقلیت‌های پاکستانی دچار خشم سیاست تبعیض‌آمیز به‌دستهای حکومت و همچنین تعصب و قربان‌سازی روی‌همرفته به‌دست‌های مردم بخصوص افراطیون جناح راست می‌باشند. برای هندوان، مسیحان و سیک‌ها که تعداد آنها در جمعیت کامل پاکستان تقریباً سه میلیون می‌باشد بعضی اوقات اعمال عقیده‌شان می‌تواند یک کار خطرناک باشد. یکی از آلات که برای تبعیض قانون کفر رسوا می‌باشد که تحتِ آن اقلیت‌ها برای توهین عقاید و یا تعلیماتِ اسلام توقیف می‌شوند. 

آخرین قضیۀ یک پزشک است که متعلق به‌جامعۀ اقلیتی از استان سِند برای بی‌حرمتی به‌این بهانه که یک کتاب مقدّس را هتک احترام کرده می‌باشد. چند هفته پیش یک جفت همچنین از یک جامعۀ مذهبی اقلیتی در استان پنجاب برای ارسال یک متن نامناسب به‌یک شخص دستگیر شده بود و تحت قانونِ کفر ثبت‌نام گردید. با شمولیت به‌ترس موجودۀ اقلیت‌ها در پاکستان یک رویداد مضطرب‌کنندۀ دیگری، نابودسازی زیارتگاه سیک موسوم به‌کاخ گورونانک در نارووال در پیرامون لاهور می‌باشد.

این حوادث مجرد نیست بلکه یک ادامۀ تخلف‌ورزی از حقوق اقلیت‌ها می‌باشد. قضیه‌ها علیه تعداد بزرگی از اقلیت‌ها تحت قانون توهین به‌مقدّسات به‌ثبت رسیده و یا آنها به ‌زجر کشیده شده. قضیۀ آسیه بی بی معروف‌ترین قضیه‌ای است که مباحثه را راجع به‌حقوق اقلیت‌ها در پاکستان بوجود آورده. پاکستان حتی بعد از انتقاد کافی قضیه‌ها را بطور مداوم علیه اقلیت‌ها تحت قانون شنیع مذکور به‌ثبت می‌رساند. یک پزشک بدنبال شکایتی از سوی امامِ مسجد محلّی بازداشت نموده شد. اتهاماتی که به‌او زده شده، تحتِ قانون توهین به‌مقدّسات قابل مجازات سرسخت می‌باشد. اصول و ضوابط غیربیان شده این قانون در اذهان شهروندان پاکستانی وجود دارد که مبدّل به‌ازدهام می‌شوند و بعضی اوقات منتج به‌زجرکشی اقلیت‌ها می‌شود. به‌آتش کشیدن مغازه‌های یک جامعۀ مخصوص بعد از دستگیری آن پزشک در سِند نتیجۀ همچنین طرز فکر است. قوانین توهین به‌مقدّسات پاکستان سست، مبهم و اجباری‌اند. آنها بطور غیرمتناسب اقلیت‌های مذهبی مورد هدف قرار داده‌اند. بعضی از قضیه‌های نادرست علیه افراد بی‌گناه متعلق به‌جوامع اقلیتی برای انتقام‌جویی شخصی به‌ثبت رسانده شده‌اند.

اقلیت‌ها در پاکستان فاقد تضمین نگهاداری از محلات مذهبی‌شان می‌باشند. محلات تاریخی و فرهنگی مهم توسط افراطیون جناح راست پاکستان از مدّت طولانی مورد هدف قرارگرفته‌اند. خرابکاری کاخ گورونانک در نارووال آخرین اضافه به‌این فهرست طویل است. این واقعیتی است که کار تخریبی در این هنگام توسط محلیان با نفوذ منسلک به‌جناح راست حالت تأسّف‌آور اقلیت‌ها منعکس می‌دهد. هیچ کس هیچ سؤالی را برسر اینچنین اقدامات ناجوان مردانه مطرح نمی‌کند. این نیز گزارش شده است که پنجره‌ها، درها و اقلام مهمی دیگر تاریخی آن گورودوارۀ قرن پانزدهم میلادی دزدیده شده و در عوض پول چند در بازارا فروخته شدند. امّا مسئولین راجع به‌این قضیه لب‌دوخته‌اند. اینچنین وضع احساسات جامعۀ سیک را مجروح می‌سازد و ابتکار راه روی کرتارپور مابین هند و پاکستان را باندازۀ کافی مورد ضربه قرار خواهد داد. محلیان برای بعمل آوری اقدام علیه تخریب این محل ارثی مطالبه می‌نمایند امّا سؤال این است که آیا هیچ اقدامی علیه همچنین جنایاتی در گذشته بعمل آورده شده است؟

هرکدام یک که مسلمان نیست در پاکستان موسوم به‌کافر می‌شود و مسئله این است که قانون اساسی پاکستان و ساختارهای ملّی از این اصول مذهبی حمایت می‌کنند. نمایندگی غیرمناسب اقلیت‌ها در مؤسّسات ملی وجود دارد اگرچه پنج درصد کرسی‌ها برای آنها در پارلمان محفوظ اند. هیچ امنیت برای اقلیت‌ها و محلات مذهبی‌شان مانند معابد، گورودواره‌ها و کلیساها وجود ندارد. هیچ قانوی برای به‌کیفر رساندن مرتکیبین جنایت علیه اقلیت‌ها تحت قوانین توهین به‌مقدّسات و یا انهدام محلات مذهبی اقلیتی وجود ندارد. این به‌تخلف‌ورزی شنیع از حقوق انسانی علیه اقلیت‌ها در پاکستان بشمول هزاراهای شیعه و احمدیها تقویت می‌دهند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند