هند تماس خود با آفریقا را توسعه می‌دهد

نویسنده: وینیت واهی

مترجم: دکتر احمد علی

تلاش هند برای توسعه و تشدید بیشتر تماس خود با آفریقا را می‌توان از حقیقت امر سنجید که نخست وزیر نارندرا مودی پس از به‌عهده‌گیری دوّمین دوره سمتش، مشاور وزیر امور خارجۀ آقای مرلی درن را برای مسافرت ۳روزه‌اش به‌نیجریه فرستاد. او گذشته از شرکت در مراسم جشن‌گیری روز دموکراسی با دستگاه رهبری نیجریه، با رئیس جمهور محمد بُحاری، نایب رئیس جمهور آنکشور یامی اوسین‌باجو نیز ملاقات نمود. او با رهبران آفریقایی دیگر بشمول همتایانش از آفریقای جنوبی، نایجر، ایتوپی و مصر نیز ملاقات نمود.

برطبق وزارت امور خارجۀ هند، این بازدید نمایانگر روابط صمیمانه و فراگیر مابین دو کشور می‌باشد. وزارت مذکور افزود که روابط هند و نیجریه در سال ۲۰۰۷ به‌سطح مشارکت استراتژیکی بالارفته و طرفین همکاری دفاعی محکم را دارند. تجارت دوجانبه در دوران سال ۱۸-‌۲۰۱۷ به‌سطح ۷۶.‌۱۱ میلیارد دلار بوده و نیجریه که دارای جامعۀ فراوان هندیان می‌باشد بزرگترین شریک تجاری ما، در آفریقا می‌باشد.

هند همچنین بزرگترین شریک تجاری نیجریه به‌سطح جهانی می‌باشد و این کشور آفریقایی پنجمین بزرگترین فراهم‌کنندۀ نفت خام و دوّمین فراهم‌کنندۀ گاز ال‌ان‌جی به‌هند می‌باشد. در حقیقت نیجریه برای موارد امنیت انرژی هند خیلی حایز اهمیت است چون ما تقریباً ۱۲ درصد احتیاجات نفت خام خود را از آنکشور وارد می‌کنیم. ازجمله واردات مجموع ۶۵.‌۷ میلیارد دلار آمریکایی تنها فراورده‌های نفتی در سال ۱۷-‌۲۰۱۶ تجارت ۴۶.‌۷ میلیارد دلار را تشکیل می‌داد. امّا این فقط نیجریه نیز، بلکه هند به‌تمام قارۀ آفریقایی از نقطۀ نظر هم استراتژیکی و هم تجاری خیلی اهمیت می‌دهد چون انتظار می‌رود بدنبال بازدید آقای مرلی درن، پریزیدنت آقای رامنات کوویند نیز در ماه آینده از آفریقای غربی دیدار نماید.

دهلی‌نو در طول ۵ سال گذشته اقدامات قاطع متعدّد را برای تحکیم روابط مابین هند و کشورهای آفریقایی انجام داده است. درحقیقت درمیان سال ۲۰۱۴ و ۲۱۰۱۸ از طرف هند ۲۵ بازدید دوجانبه به‌سطح عالی از قاره بعمل آمده که این امر را باثبات می‌رساند که دولت هند برهبری نخست وزیر نارندرا مودی به‌تشدید و توسعه روابط هند با آفریقا توجّه بیشتری می‌دهد. کنفرانس سران آینده فورم هند و آفریقا در اواخر سال جاری در دهلی‌نو صورت خواهد گرفت که در آن انتظار می‌رود تقریباً ۴۰ رئیس کشور یا دولت شرکت نمایند.

باید بخاطر داشت که پریزیدنت آقای کوویند، نایب رئیس جمهور آقای وینکیاه نایدو و خود آقای مودی در دورۀ اوّل حکومت ائتلاف دموکراتیک ملّی، دید و بازدیدهای متعدّد تقریباً ۲ دوجین کشور آفریقایی را انجام داده. در کنفرانس سران فورم آفریقایی که هند در سال ۲۰۱۵ میلادی میزبان آن بوده ۴۱ رئیس کشور یا دولت شرکت نموده بودند. ناظرین می‌گویند که ۵۵ کشور آفریقایی می‌توانند در تلاش هند برای کسب عضویت دایمی شورای امنیت سازمان ملل یک نقش مهمّی را ایفا نمایند.

باید بخاطر داشت که در سال ۲۰۱۵ کنفرانس سران فورم هند و آفریقا در دهلی‌نو برای یک وام امتیازی ۱۰ میلیارد دلاری و اعطای کمک ۶۰۰ میلیون دلاری تعهد نموده بود. تا بحال شرکت‌های هندی سرمایه‌گذاری ۵۴ میلیارد دلاری در آفریقا نموده و تجارت ما با این قاره در حال حاضر بیشتر از ۶۲ میلیارد دلار می‌باشد که ۲۱ درصد بیشتر از سال قبلی می‌باشد. صادرات آفریقا به‌هند نیز روبه‌توسعه می‌نهد. هند قبلاً ۱۵۲ وام بارزش ۱۱ میلیارد دلاری را به‌۴۴ کشور آفریقایی برای کشاورزی، زیربنا، حمل و نقل عمومی، انرژی شفاف و آبیاری فراهم نموده. رویهمرفته دولت در سال گذشته اعلام نموده که درمیان سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ هجده سفارت جدید در قارۀ آفریقا باز خواهند شد.

با کشورهای ساحلی متعدد، روابط مابین دوکشور متمرکز به‌منافع اقتصاد آبی فراگیر می‌باشد. بطوری که مقامات طرفین می‌گویند اکنون بهره‌برداری کامل از همکاری دریایی مابین هند و کشورهای آفریقایی مرکز توجّه خواهد بود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند