مناسبات دوجانبه‌ای هند وایالات متحده بریک وارونه مساوی


نویسنده: ساتیاجیت موهانتی

مترجم: شمس شیروانی

عقب کشی امتیازات سیستم عمومی ترجیحات اعطاء شده به هند توسط انتظامیه ترامپ و تصمیم افزودن تعرفه‌ها بر حدوداً ۲۸ کالا وارد شده از ایالات متحده در ظرف چندین روز از دور دومی دولت نارندرا مودی، یک موضوع مباحثه چشمگیر گشته است. اما هر دو طرف بریک صفحه قرار دارند تا جائیکه تشریک استراتژیکی شان مربوط است. اندکی قبل از اجلاسیه سران گروه 20 در اوساکای ژاپن، مائکل پومپئو وزیر امورخارجه ایالات متحده از ۲۵ الی ۲۷ ماه ژوئن ۲۰۱۹ ازهند دیدن می کند.

آن اولین سرگرمی تعامل سطح عالی با ایالات متحده بعد ازانتخابات در هند خواهد بود. نامبرده دوران بازدید خود مذاکرات را با وزیر امورخارجه هند انجام خواهد داد و با نخست وزیر و سایرمقامات دولت هند ملاقات می کند. بازدید پومپئو یک فرصت مهمی برای هردوطرف جهت انکشاف راهها بخاطر تحکیم بیشتراشتراک استراتژیکی هند و ایالات متحده محسوب می شود و مشغولیات سطح عالی را برسرِ مسایل مورد علاقه مندی متقابله، شامل مسایل دوجانبه‌ای، منطقه‌ای وجهانی را ادامه خواهد بخشید.

یک بیاینه وزارت امورخارجه آمریکا حاکی است که وزیر امورخارجه وی با جایشانکار وزیرامورخارجه هند جهت ابلاغ تبریک به او بخاطر انتصابش تماس گرفت. بیانیه اضافه نمود که وزیر امورخارجه پومپئو برتعهد قوی ایالات متحده جهت همکاری نزدیکی با دولت جدید هند بخاطر پیش برد تشریک استراتژیکی مان تاکید ورزید.

وزارت امورخارجه آمریکا حاکیست که وزیرخارجه پومپئو و وزیر امورخارجه هند نیز اهداف مشترک ایالات متحده و هند در راستای تحفظ هند وپاسیفیک آزاد و باز، همکاری امنیتی ایالات متحده و هند، و تشریک اقتصادی ایالات متحده و هند را بحث و بررسی نمودند.

تماس تلفنی از سوی پومپئو چندین روز جلوتر از بازدید وزیرامورخارجه ایالات متحده از دهلی نو بخاطر تهیه زمینه برای ملاقاتی میان رئیس جمهور دونالد ترامپ و نخست وزیر نارندرا مودی درحواشی اجلاسیه گروه ۲۰ در اوساکا بعمل آمده بود. انتظار آن می رود که مودی وترامپ بطور مشترک با شینزوآبه نخست وزیر ژاپن برای یک ملاقات سه جانبه‌ای هند- ایالات متحده وژاپن ملاقات کنند و استراتژی هند و پاسیفیک را بحث و بررسی نمایند.

هند نظر برآن است که جهت کلی روابط دوجانبه ای هند وایالات متحده بسیار مثبت بماند. با نظر به حقیقت اینکه تجارت دوجانبه ای در ظرف سالها به حدود ۱۵۰ میلیارد دلار رشد یافته است، بنابرین هرنوع تنگنائی در مناسبات تجارتی باید بحد اطمینان بخش هردو طرف دهلی نو و واشنگتن حل و فصل گردد. نیز باید بخاطر داشت که ایالات متحده هند را در قبال هر نوع برنامه ها در ارتباط با روادیدهای اچ ۱ بی (یعنی روادیدهای حرفه‌ای به خارجیان فوق آموزش دیده) برای فناوری اطلاع رسانی، رسماً مطلع نساخته است.

احتمال آن نیز می رود که مسئله تحریمات علیه ایران نیز دوران ملاقات دوجانبه ای ترامپ و مودی مطرح گردد و نگرانی هند راجع به امنیت انرژی نیز دوران بازدید پومپئو از دهلی نو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پومپئو و جایشانکار نیز مسیر مشغولیات آینده را براه خواهند انداخت. هردو دولت امکانات ملاقات دیگری میان ترامپ و مودی در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر امسال را مورد رسیدگی قرار می دهند. نیز قرار است که جای شانکار و راجنات سینگ وزیر دفاع برای دو جلسه سران ۲ مجمع ۲ در حدود همان زمان عازم واشنگتن شوند. هند نیز از بازدید ریاست جمهوری ایالات متحده از دهلی نو در آینده متوقع می باشد.

درقبال نگرانی‌های ایالات متحده راجع به هوآوی، شرکت تله مخابرات چین در راه اندازی ۵ جی در هند، دولت هند معتقد به آن است که نظر به اینکه مذاکرات داخلی در قبال آن درحال حاضر درجریان است، مرکوز توجه هرجنبه‌های اقتصادی و امنیتی و مذاکرات مربوطه بالعموم بطور فوری بپایان نمی رسد، بنابرین هند باید رسیدگی نماید که کدام از دو مورد امنیتی و اقتصادی عامل عمده برای تصمیم گیری درآن قبال موثر خواهد بود. هند یک تصمیم مربوطه درقبال آن مسئله را در زمان مقتضی اتخاذ خواهد کرد.

توقع می رود که مسایل بزرگتری مربوط به محلی سازی آمارها، اقتصاد تجاری فرامرزی و حقوق اموال تفکری نیز قسمت مذاکرات قرار گیرد. هردو طرف درک می کنند که روابط قوی دوجانبه ای با زحمات زیادی ساخته شده اند و اختلال‌های بخصوص مالی نمی تواند مناسبات صمیمی را بتکان در آورد. بازدید وزیر امورخارجه آمریکا فوری بعد از اینکه مودی زمام امور دولت دومی را بدست گرفت بر مناسبات ویژه واشنگتن با هند تاکید می ورزد. دو بزرگترین کشور دموکراتیک شریکان بردبار جهانی در قرن ۲۱ میلادی می باشند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند