رویداد هفته‌ درپارلمان هند



نویسنده: وی موهان راو

مترجم: محمدولی الله ولی 

رئیس جمهورهند رامنات کوویند گفته است که دولت ائتلاف دموکراتیکی ملی برهبری حزب باراتیا جاناتا بخط آرزوطلبی‌های مردم در جهت معماری هند محکم، مطمئن، موفق و مشمول بجلو می رود. او اظهار داشت که این سفرهند از روحیه همراهی همه، عمران همه و اعتماد همه الهام گرفته است. رئیس جمهور طی خطابه اش به اجلاس مشترک هردو مجلس هند موسوم به لوک سبا و راجیاسبا درتالار مرکزی پارلمان گفت که دولت از روز اول متعهد به بهبودی زندگانی مردم ازطریق خاتمه دادن مصایب ایجاد شده از طرزاشتباه آمیز حکومتی و فراهمی هرنوع تسهیل ضروری است. 

رئیس جمهور هند ابراز نمود که مردم بعد از رسیدگی عملکرد دورۀ اول دولت ائتلاف دموکراتیکی ملی برای دورۀ دوم از آن در انتخابات مجلس مردم حمایت محکم تر نموده اند. او گفت که تقریباً نصف اعضای مجلس مردم برای اولین بار منتخب شده اند و بزرگترین تعداد زنان که دراین انتخابات به پیروزی دست یافتند در پارلمان وجود دارد. آقای کوویند گفت که تمرکز توجه دولت به تحکیم هند روستایی است. اوبا اظهار اینکه مقتدرسازی زنان یکی ازعالیترین ارجحیت‌های دولت می باشد، گفت که مشارکت موثر شان در جامعه و اقتصادش، آزمایش یک ملت پیشرفته می باشد. او با برشمردن ابتکارات دولت هند گفت که دولت برای فراهمی صندوق نخست وزیر برای تکریم کشاورزان به هرکدام کشاورز این کشور تصمیم گرفته است. او گفت که اقداماتی برای دو برابر ساختن درآمد کشاورزان تاسال ۲۰۲۲ میلادی درطول پنج سال گذشته بعمل آورده شده. او برنامه بیمۀ دولت هند برای مغازه داران و بازرگان خرده فروشی را مورد تحسین وستایش قرار داد.

ریاست جمهوری هند از اعضای پارلمان خواستار شده که پیشنهاد یک ملت- یک انتخابات را مورد رسیدگی قرار بدهند. او نیاز از بین بردن روش طلاق ثلاثه و نکاح حلاله را نیز برای تضمین حقوق مساوی به هرکدام خواهر و دختر دراین کشور تحت فشار گذاشت. اجلاس بودجه‌ای بیش از پنج هفته‌ای دولت باین تقاضای نخست وزیر نارندرا مودی از احزاب مخالف آغاز گردیده که آنها نباید راجع به تعداد شان در هفدهمین مجلس مردم نگران باشند. آقای مودی گفت که هرچه تلاش‌های ممکنه برای اتخاذ روش کار بی طرفانه نسبت به قضیه‌های رفاه عمومی با درنظر گرفتن منافع بیشتری این کشور بعمل آورده خواهند شد. او اظهار داشت که اپوزیسیون فعال و موثر نیاز دموکراسی است. او در روز گشایشی جلسه اول هفدهمین مجلس مردم این چنین اظهار نظر نمود. 

آقای مودی گفت که هرکدام کلمۀ اپوزیسیون پرارزشی است. او اظهار داشت که نتایج انتخابات پارلمانی ماه گذشته بعضی از جنبه‌های جدید مانند رای دهی بزرگترین تعداد رای دهندگان بعد از استقلال این کشور، افزایش در تعداد زن رای دهندگان و نمایندگی عالیتر زنان در پارلمان آشکار گردیده. نخست وزیر مودی با تبریک گفتن به اعضای نومنتخب پارلمان گفت که امید جدید، آرزوطلبی جدید و عزم جدید برای خدمت به این کشور وابسته به آنها است. 

دکتر ویرندرا کومار رئیس موقتی مجلس مردم قبلاً بزودی بعد از تشکیل جلسه اول سوگند اسرار و وفاداری را به اعضای نومنتخب پارلمان یاد داد. نخست وزیر نارندرا مودی قبل ازهمه سوگند اسرار و وفاداری را یاد گرفت. مجلس مردم در روز چهارشنبه آقای اوم بیرلا عضو دومرتبه مجلس مردم متعلق به حزب باراتیا جاناتا از حوزه انتخاباتی کوتابوندی واقع درایالت راجستان را بعنوان رئیس هفدهمین مجلس مردم باتفاق آرا منتخب نمود. نخست وزیر برای انتخاب آقای بیرلا بعنوان رئیس مجلس مردم پیشنهاد نموده و آقایان امیت شاه، راجنات سینگ و نیتین گادکاری از آن تایید نمودند.



نخست وزیر خدمات آقای بیرلا به کشاورزان و خرده مالکان در دورانِ زمین لرزه‌ها درایالت‌های گجرات و اوتراکاند را یاد آوری نموده. سپس اعضای پارلمان فراتر از وابستگی حزبی شان به آن رئیس جدید مجلس مردم تبریک گفتند. آقای بیرلا در عکس العمل به تبریک و شادباشی از رهبران مختلف به مجلس مردم اطمینان داد که او مسئولیاتش را بعنوان رئیس مجلس انجام خواهد داد و جویای همکاری از هردوطرف گردیده. بعداً، آقای مودی دروسط شعارهای بارات ماتا کی جای وجای هند با آقای بیرلا به پدیوم رئیس مجلس مردم همراهی کرد. نخست وزیر نیز همکاران کابینه اش را به مجلس مردم معرفی نمود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند