هند، گزارش آمریکا راجع به آزادی مذهبی در هند را مسترد می سازد

نویسنده: دکترآش ناراین

مترجم: دکترنعیم الدین

ایالات متحده آمریکا، دوباره، سیاست دورنگی خود نسبت به آزادی مذهبی درهند را واضح ساخته است. گذارش سالیانه دولتِ آمریکا برسر آزادی مذهبی بین المللی، دوباره سیاست قضاوت اخلاقی آن کشور راجع به آزادی مذهبی کشورها را از خود نشان داده است. درگزارش گفته شده است که حملات ازطرف گروه‌های افراطی و پرخشونت برخلاف جوامع اقلیتی در دوران سال ۲۰۱۸ ادامه یافته است. دولت هند این گزارش آمریکا را کاملاً تکذیب نموده گفته است که آمریکا حق ندارد برسر حالت اتباع ما، تفسیر نماید. هند مزیداً گفت که این کشور برسر جنبه سکولار خود فخر ومباهات می کند. هند، بزرگترین دموکراسی جهانی است و نیز یک اجتماع جوامع مختلف می باشد که با صلح و آشتی باهم زندگی می کنند.

جالب امر می باشد که رئیس کمیسیون آمریکا مربوط به آزادی مذهبی بین المللی آقای تنزین دورجی از گزارش کمیسیون، اختلاف نظری داشت. نامبرده گفته است که هند، یک اجتماع باز و دموکراسی محکم و یک سیستم عدالتی می باشد. کمیسیون مذکور، مرتباً گزارش خود را راجع به کشورها تقدیم نموده بخاطر تخلف ورزی‌های صریح آزادی مطبوعات از آنها نکوهش می کند. در اوضاع حکومت فعلی دونالد ترامپ، گزارش مذکور جنبه حمایت داخلی هم دارد. درسال گذشته هم معاون رئیس جمهور آمریکا مایک پنس در دوران اولین کنفرانس وزیران در واشنگتن گفته بود که آزادی مذهبی، عالی ترین ارجحیت حکومت ترامپ خواهد بود. کنفرانس مذکور آن چالش‌ها را بررسی نمود که مواجه با آزادی مذهبی می باشد. در کنفرانس، آن راه و اسلوب مشخص ساخته شده بودند که برای حل کردن ظلم و ستم‌ها برخلاف گروه‌های مذهبی ضروری می باشد.

در مورد حقوق بشر و آزادی مذهبی و مطبوعات، ایالات متحده آمریکا درحق کشورها رای می دهد که دلپسند آن باشند. آمریکا از کشورهای غیر دوست همیشه نکوهش کرده است و لی در مورد جرایم که خود آمریکا و متفقین آن کشور مرتکب آن می شوند، آن خاموش می ماند. سازمان کاخ آزادی که برای آزادی مطبوعات جهانی کار می کند، اکثر هند را شامل کشورها کرده است که برخلاف مطبوعات ظلم و ستم را روا می دارند. هرکسی برسر این گزارش تمسخر خواهد کرد. نیاز جدی گرفتن این گزارش وجود ندارد. جالب امر می باشد که حکومت آمریکا که برسر سابقه دموکراتیک و حقوق بشر کشورها قضاوت می کند، اکنون خودش تحت نکوهش گزارش کاخ آزادی قرار گرفته است. در گزارش مذکور گفته شده که در حالیکه دموکراسی در آمریکا از لحاظ استاندارد جهانی، خیلی محکم بنظر می آید ولی این آزادی مطبوعات تحت حکومت دونالد ترامپ ضعیف شده است. سازمان کاخ آزادی برحذر داشته است که خوابیدگی بنگاه‌های دموکراتیک آمریکا در برابر این نوع حملات دولت نمی تواند نادیده گرفته شود.

کمیسیون آمریکا راجع به آزادی مذهبی بین المللی، هند را پس از سال ۲۰۰۹ برسر فهرست مواظبتی نگهداشته است. وزارت امورخارجه هند، همیشه این نوع گزارشات را تکذیب نموده است. هند درسال ۲۰۱۵ ودرسال ۲۰۱۶ هم، این نوع گزارشات را مسترد ساخته بود. رئیس جمهور سابق باراک اوباما در دورانِ بازدیدش از هند هم، سابقه صبر وشکیبایی مذهبی هند را به مبارزه طلبیده بود.

هیچ کشور نمی تواند ادعا بکند که برخلاف آزادی مذهبی تجاوز کاری نمی شود ولی هند، دموکراسی محکم و بنگاه‌های قدرتمند مانند عدلیه دارد. کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون ملی برای اقلیت‌ها و وزارت امور اقلیتی در هند موجود هستند. بسیاری از این جوامع حق قانونی دارند برای آغاز تفتیش دراین موارد دستور بدهند.

آزادی مذهبی درهند، اغلب اوقات در آمریکا، مورد سوء تفاهم قرار می گیرد. اینوع گزارشات هیچ فایده ندارند زیرا اینها بعنوان مداخلت در امور داخلی هند محسوب می شوند. سکولرزم درهند، همیشه موفق بوده است. اقلیت ها درهند با تضمین‌های قانون اساسی برخوردار می باشند. بسیاری از کشورهای جهانی، این حقوق را به اتباع شان نداده اند. نخست وزیر سابق هند اتل بیهاری واجپایی گفته بود که هیچ کس نمی تواند، برسر سکولرزم درهند مبارزه طلبی بکند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند