تاکید مجدد نخست وزیر بردستورکار توسعه


نویسنده: شانکارکومار

مترجم: شمش شیروانی

نارندرا مودی از طریق دور دومی خود بعنوان نخست وزیر هند به جهان ابلاغ نموده که رفاه مردم و توسعه زیربنای مدرن، دستورکاردولتش خواهد بود. نخست وزیر راجع به آن در پاسخ خود به طرح سپاسگذاری از خطابه ریاست جمهوری به جلسه مشترک هردو ایوان پارلمان حرف زد. مودی با تفصیل راجع به مواردی ذکر نمود که درخور منافع کشور و مردم باشد.

حین برشمردن رویای دولت مرکزی، نخست وزیر گفت که دولت معتقد بررفاه و بهبودی عمومی و زیربنای مدرن می باشد. او گفت دولت هیچ وقت از مسیر توسعه منحرف نشده و نه دستور کار توسعه را رقیق ساخت. مودی اضافه نمود که حایز اهمیت است که کشور پیشرفت نماید، هرنفر هندی با اختیار است وملت ما دارای زیربنای مدرن می باشد. 

درظرف ۵ سال گذشته برنامه‌های متعددی راه اندازی شده اند که برنامه‌های بخصوص برای کشاورزان و کارگران شاغل دربخش غیرمنظم شامل آن می باشد. دولت، هند را نیز برمسیر مدرنیزه سازی جلو برد. تعداد موسسه برجسته علوم پزشکی سراسری هند در ۵ سال آینده از ۶ موسسه به ۲۰ افزایش داده می شوند، درحالیکه برنامه ریزی‌ها جهت ترفیع بیمارستانهای بخش به دانشکده‌ها و بیمارستانهای پزشکی به اجرا گذاشته شده اند. 

همچنین هفت موسسه جدید تکنولوژی هند، ۱۴ موسسه جدید فن آوری اطلاع رسانی هند، یک موسسه جدید تکنولوژی ملی و ۴ موسسه جدید طراحی ملی و هفت موسسه جدید مدیریت هند نیز در سرتاسر هند گشایش می یابند. بندرت بخشی درکشور وجود دارد که مدرنیزه سازی صورت نگرفته باشد. هند در امر هشدار قبل از وقت طوفان سونامی بامقام چهارم درجهان برخوردار است. وی درپیش بینی هوا یکی از برجسته ترین کشورها محسوب می شود. درفضا نیز، هند خود را برای اعزام یک فضا پیما با سرنشین تا سال۲۰۲۴ آماده می سازد. هند بعد از ایالات متحده، روسیه وچین چهارمین کشوری خواهد بود که یک ماموریت سرنشین را به فضا اعزام می کند. قابل چشمگیر اینکه آژانس فضایی برجسته هند بنام سازمان پژوهش فضایی هند جهت داشتن ایستگاه فضایی از خود درمدت دراز برنامه ریزی می کند. 

هند نیز بطورهم زمان با استعداد بکار بردن انرژی خود جهت تحکیم و مدرنیزه سازی زیربنایی خود برخوردار است. نخست وزیر طی پاسخ خود به طرح سپاسگذاری از خطابه ریاست جمهوری، دراظهار اینکه هند طالع نیزخواهان مدرنیزه سازی بزرگراه‌ها، آب راه‌ها، راه آهن، جاده‌ها، هوانوردی، شرکتهای نوپا و نوآوری می باشد دریغی نکرد. باید درک شود که سیستمهای مدرن و سریع حمل ونقل احتیاجات اساسی جهان امروزه می باشد. کشورهایی که از موافق بودن با تقاضا و زمان منصرف شده اند، ازلحاظ اقتصادی ناکام ماندند و یا برلبه اعلام شدن بعنوان کشور بی فایده و زاید قرار گرفته اند. 

تقاضای نخست وزیر برای درآوردن هند بعنوان یک اقتصاد پنج تریلیون دلاری تا سال ۲۰۲۴درخور توجه می باشد. درحال حاضر، هند ششمین قدرتمند ترین اقتصاد جهان می باشد و اقتصاد ۲.۸ تریلیون وی یکی از سریع ترین رشد پذیر جهان نیز می باشد. بخاطر دستیابی به هدف اقتصاد ۵ تریلیونی تا سال ۲۰۲۴، هند می بایستی رشد خود از ۶.۷ درصد جاری را به ۱۰ الی ۱۱ درصد درظرف 5 سال آینده تا سال ۲۰۲۴ سرعت بخشد. چالشها در امر نایل آمدن براهداف وجود خواهند داشت اما هند بدون شک برآنها نایل خواهد آمد. 

نخست وزیرحین قلمداد کردن ۱۵۰مین سالروز تولد ماهاتما گاندی و ۷۵ سال استقلال کشور بعنوان رویدادهای برجسته در تاریخ هند، از هرکس جهت گرامی داشت این رویدادها با توان عظیم تقاضا نمود. او گفت که شهروندان کشور باید برای تعمیر هند کوشا باشند که مبارزین استقلال رویای آن را پروراندند و برای آن زیستند. 

نخست وزیر گفت که دولت مرکزی درظرف چندین هفته بعد از بدست گرفتن زمام امور تصمیمات متعدد حامی مردم را اتخاذ کرده است. او گفت که تصمیمات مذکور برای کشاورزان، تجاران، جوانان و سایر قشر جامعه بسیار سودمند خواهند بود. او اضافه نمود که دولت به برآوردن وعده ها به ملت پرداخته است. 

نخست وزیر مودی از مردم تقاضا نمود که اهمیت سزاواری را نسبت به تحفظ آب قایل شوند، چونکه نکات مختلف کشور با بحران شدید آب مواجه اند. اقدامی جهت تاسیس وزارت "جال شاکتی" یعنی نیروی آب، تعهد دولت نسبت به رساندن آب به هرخانوار را به اثبات می رساند. تاکید عمده پاسخ نخست وزیر در هر دو ایوان پارلمان آن بوده که تمام احزاب سیاسی باید جهت برآورد رویای هند نوین تا سال ۲۰۲۲ متفق شوند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند