روابط هند وامریکا: مذاکرات ادامه می یابد


نویسنده: پرفسورچینتامانی ماهاپاترا

مترجم: محمودعالم ملک

راجع به بازدید مایک پومپئو وزیرامورخارجه آمریکا از دهلی وملاقاتش با نخست وزیر، وزیرامورخارجه و مشاور امنیت ملی حایزاهمیت زیادی بود. 

اختلافات دوجانبه مابین آمریکا وهند راجع به یک عده زمینه‌های مهم ازقبیل تعرفه و تجارت، تحریمات ایران، لغو رفتار ارجحیتی با کالاهای هندی، روادید اچ1ب، تکنسین‌های هندی، تجارت انرژی با ونژوئلا وخریداری سلاحها از روسیه قدری فشار را بوجود آورده که برای بحث و مباحثات مستقیم با رهبران دوکشور لازم قرار داشت.

علتی که دیدار پومپئو ازهند را لازم قرار داده نیاز برای تدارکات برای تسهیل شور و مشورت‌های دوجانبه مابین پریزیدنت دونالد ترامپ ونخست وزیر نارندرا مودی در دوران جلسه گروه بیست در اوساکا، ژاپن و جلسه ژاپن- آمریکا- هند از جمله رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر هند و نخست وزیر ژاپن درحاشیه جلسه گروه بیست بود. 

بازدید مذکورهمچنین حایز اهمیتی بود چون این یک بازدید اولِ مقام عالی دولت ترامپ پس از انتخابات اخیر لوک سبا که دولت مودی را با یک دستور مردم قاطعی برای یک دوره جدید پنج ساله‌ای مجدداً به اقتدار رسانید. 

تاجائیکه اختلافات راجع به مسایل مربوط است علایم کافی در ابتدا بخوبی ارسال گردید که هیچ قرارداد‌های تازه در دوران بازدید وزیرامورخارجه آمریکا امضا نخواهد شد و نه هیچ اعلامیه‌ای درباره ابتکارات جدید بعمل خواهد آمد. 

هند موقعیت آمریکا مربوط به مسئله ایران را فهمید، اما هند در وضعیتی قرار نداشت از نکته نظر آمریکایی حمایت کند که ایران یک سرپرست رسمی تروریسم می باشد. ایالات متحده نگرانی هند را درباره مسئله افغانستان می فهمد اما وزیرامورخارجه پومپئو این امر را آشکار ساخت که حکومت ترامپ با دقت با طالبان برای یک قرارداد واین که آمریکا متمایل به عقب کشی سربازان تا اوایل ماه سپتامبر سال جاری خواهد بود مذاکره می نماید. 

هند تصمیم آمریکایی را برای پس گیری سیستم عمومی شده ارجحیت‌ها برای صادرات هند مطرح ساخت، آمریکا بطور مداوم مسئله تعرفه عالی هندی بر صادرات آمریکایی مطرح می سازد. وزیرامورخارجه آمریکا اشاره نمود برای هندیان راجع به روادید اچ1ب هیچ حدی وجود نخواهد داشت، اما تعهد نکرد که سیاست قبلی ادامه خواهد داشت یا خیر.

حصول سلاحهای روسیه توسط هند نیز در دوران مباحثات مطرح گردید. هند این امر را ابلاغ داشت که این بنفع ملی آن کشور است نمی توان آن را بخطر انداخت. 

اگرچه اختلافات برسرِ مسایل متعدد مابین آمریکا و هند بدون حل مانده تحول خوشایند، بردباری است که با آن نظرات مختلف توسط وزیر امورخارجه آمریکا و وزیر امورخارجه هند حل وفصل گردید. 

این یک جلسه سودمند دو وزیر بود که آنها گرچه دارای نظرات مختلف مربوط به بعضی مسایل بودند برای جلو بردن مباحثات برای حل و فصل نمودن اختلافات تعهد نمودند. بر دونکته بطور آشکار توافقی ایجاد گردید. یک مربوط به عدم بردباری برای تروریسم و نیاز برای دوکشور که همکاری را ادامه داشته باشند و همچنین همکاری ضد تروریسم را عمیق تر سازند بود. دوم نیاز برای همکاری هند وآمریکایی برای نگهداری صلح وثبات در منطقه هند وپاسیفیک از راه مکانیسم‌های دوجانبه، سه جانبه، چهارجانبه و کثیرالجانبه بود. 

شراکت استراتژیک هند و آمریکا که در دو دهه گذشته توسط هردو کشور بوجود آمده است واین تحت تاثیر اختلافات برسرِ مسایل ویژه قرار نگرفت. سیاست واشنگتن مربوط به ایران بطور مستقیم برقلب امنیت انرژی هند تاکید می آورد. معهذا آمریکا پیشنهاد کرده وهند برای خریداری نفت از آمریکا را پذیرفته است. و در واقع به علاوه خریداری نفت هنگام مخالفت باحصول موشک‌های اس 400 از روسیه توسط هند آمریکا هند را یک شریک دفاعی بزرگ ساخته است و قوانین را برای فروش سلاحها و تجهیزات مدرن به هند نرم ساخت. 

اتاق برای مذاکرات وجود دارد و دوکشور مصمم به مطرح ساختن این چنین مسایل درجلسه مابین نخست وزیر مودی و پریزیدنت ترامپ در اوساکا بنظر می رسد. 

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند